Bilkarta till iPhone utomlands

Av Mugbear
7 juli 2014 13:07
Visningar: 2102
Hej!
Jag ska hyra bil i Skottland och vill gärna ha GPS med färdnavigator i bilen.
I Sverige brukar jag använda färdnavigatorn i Google maps i min iPhone, men när jag är utomlands vill jag undvika dyra surfavgifter.
Jag har hört att man kan köpa kartor till sin iPhone (eller annan telefon) som man sedan kan använda "off line" utomlands, så att man inte behöver betala dyra surfavgifter.
Skulle vara jättetacksam för lite info om hur detta fungerar. Jag undrar t.ex.
-hur man köper denna typ av kartor och ungefär var de ligger i pris
-om det stämmer att de kan användas utan att man behöver vara uppkopplad på internet
-om de upplästa köranvisningarna i telefonens färdnavigator funkar i kombination med den här typen av kartor
Tack på förhand
Mvh
Björn
Av Hkn
7 juli 2014 15:27
Appen du letar efter heter Navigon. Jag köpte den inför en Norge-resa för tre veckor sedan.
Den blev lönsam redan på första etappen.

Gå till: http://www.navigon.com/portal/sv/shop/software/index.html

- Ladda ner den och de kartor du behöver.
- Vill du ha hela Europa kostar appen + kartor 849 kr.
- För regionalkartan kostar appen + kartor 699 kr.

Du slår av roamingen på din telefon (ingen datatrafik = inga surfavgifter).
Appen använder telefonens inbyggda GPS.
Du knappar in adressen du vill köra till, precis som i en 'vanlig' GPS.
Karta och köranvisningar är integrerade i appen (du använder inte Google Maps eller liknande).

Och det funkar. Jag läser ALDRIG manualer (läkarna säger att jag är allergisk) och även med med min tekniska kompetens (den är riktigt låg) så fungerade allt utmärkt redan vid första försöket.

All the best,

:: hkn ::
Av Mugbear
7 juli 2014 16:55
Stort tack, jättebra info!
Mvh
Björn
Av Birgere
7 juli 2014 18:18
Själv använder jag Sygic i Europa och Navigion i USA.
Det var ett medvetet val för ett antal år sedan när jag gjorde detta men kommer inte ihåg exakt varför.
(kör den på Iphone)
7 juli 2014 18:32
Björn,

Jag vill bara påpeka att Google maps funkar off-line även den. Alldeles utmårkt faktiskt. Det enda kruxet är att du måste lägga in din rutt när du är uppkopplad. D v s innan avfärd när du har nätuppkoppling (hotellet, McDonalds, Starbucks m fl) så tar du fram Google maps och knappar in din destination och låter kartan hitta var den är och vart den ska. Sedan är det bara att trycka start and off you go!

Data roaming brukar vara avslaget "per default" på nya iphones - så det är inget du behöver göra och därför behöver du inte heller oroa dig för att du ska åka på surfkostnader när du anv google maps. (eller andra appar för den delen)

Jag har hört andra tipsa om Navigon men om du vill ha en billigare GPS så har jag använt GPS Navigation för SEK 15. Sedan kan du köpa till kartor för några tior per styck.
https://itunes.apple.com/se/app/gps-navigation-by-scout/id335306430?mt=8

Skillnaden mellan dyra och billiga GPS appar är väl detaljrikedomen och vad man kan göra i och med resp app.

PS Stäng av "Cellular Data" (kan ej svenska ordet) under Settings hemma i Sverige och testa Google Maps så ser du hur det fungerar.
Av Mugbear
8 juli 2014 12:40
Tack för väldigt bra och användbar information. Jag laddade ner GPS Navigation, den för 15 kr och tycker den verkar bra (har inte testat att köpa till kartor och köra off line än). Det enda lilla kruxet som jag upptäcker är att röstuppläsningen av köranvisningar inte verkar funka hela tiden - kanske funkar bättre om man kör bil dock, har bara provat att promenera och följa anvisningarna.
mvh
björn
8 juli 2014 13:36
Ta en tur med bilen och testa. Jag har inte upplevt det problemet. När du går, så går du ju inte lika fort som en bil så den hinner kanske inte fatta var på kartan du är utan upplever det som att du står stilla.
Testa och jmf med Google maps (med surfen avslagen)
Av Mugbear
8 juli 2014 16:02
Ja jag ska testa i bilen. Tack än en gång.
Björn
Av Birgere
8 juli 2014 16:55
Det viktigaste är ju att den ger tydliga muntliga instruktioner i rätt tid(typ håll till vänster och kör in andra gatan till vänster och därefter direkt till höger på in på drottninggatan), inte för sent o inte för tidigt. Man kan ju inte sitta o glo på kartan hela tiden. Därför måste man testa den i bilen.
Av Mugbear
9 juli 2014 16:26
Jag laddade ner en karta för Sverige i appen och testar att söka efter en adress off line (har stängt av mobildata/cellular data), men får då inga träffar på adressen (testar med flera olika adresser och postnummer). Själva kartan syns dock och går att panorera på även i off line-läge. Funderar på om man måste installera kartan på något sätt, den ligger under Nedladdat i appen... (kartan jag laddade ner finns inte med under "Installerbar")
Av Mugbear
9 juli 2014 19:10
Falskt alarm, upptäckte att man måste välja stad innan man kunde välja adress:)