Biljettpris på flyg GTB-LAX 2016

23 juli 2015 10:55
Visningar: 49
Planerar en resa till usa:s västkust nästa sommar. Nu har flera flygbolag släppt biljetterna och vi funderar över om det redan är dags att boka? Har hittat resor med BA för omkring 19000 för två vuxna plus två barn (mitten av juni) Känns som ok pris. Ni som är mer resvana, ska man slå till redan nu eller ha is i magen och se om det blir billigare? En fråga till, mellanlandningen på Heathrow är 1,5 timme. Är inte det lite väl stressigt? Fler alternativ finns m längre mellanlandning men då kommer man fram till LA sent på kvällen lokal tid. Alternativet med den korta mellanlandningen gör att vi skulle vara framme ungefär vid lunchtid vilket känns bättre....Vi tänkte även hyra bil på LAX. Vilken bilfirma är att föredra? Finns några att välja på. Tacksamma för svar:)
Av Birgere
23 juli 2015 11:27
Alla bolag har ännu inte släppt sina biljetter för nästa sommar men 19k för 4 pers är ett bra pris. Det enda man kan säga att det kommer dyka upp lite billigare någon gång samt definitivt mycket dyrare priser.
Boka ni med den kortare mellanlandningen, det värsta som kan hända är att ni missar just den flighten o då kommer BA att boka om er till en senare flight.
Ang bilhyra så finns det massor skrivet om det på forumet. Här behöver ni inte stressa på samma sätt utan utforska dom olika tipsen som finns och vänta på ett bra erbjudande.
Av Mipec
23 juli 2015 12:04
Det låter ungefär som den bokningen vi gjorde förra sommaren till denna. Fast från Stockholm, vi hamnade då på under 4000/person. Det som Birgere skriver ovan säger jag också, det kan komma något billigare, men sen definitivt också dyrare.

Vi hade inga problem alls att hinna mellan flygen på Heathrow. Som sagt är det BA:s ansvar, och har dom fått på ert incheckade bagage på flyget är det nödvändigt för dom att vänta på er (annars måste dom leta fram ert bagage ta av det från planet).

Vad gäller biluthyrningen så spelar det nog ingen större roll vilken uthyrningsfirma. Sök efter den bil som du ska ha via någon sökmotor, ta det som verkar bra (Vi hamnade på Alamo). När du kommer fram till LAX finns det bussar som går till uthyrningscentren. Sätt dig på firmans buss och åk ut och hämta bilen. När du kommer fram för att skriva på pappren kommer dom försöka sälja upp din bokning till en större och dyrare och med fler tillval, genom att tala om att den kanske inte kommer vara tillräckligt stor. Det kan du såklart ignorera.
Av Hawaii
23 juli 2015 17:53
Rent allmänt är priserna aldrig de lägsta precis när de "släpps". Det finns inget definitivt när det gäller flyg priser men min erfarenhet har varit att jag får bra priser (på långresor) ung. 3-4 månader innan avresa. Och ett par timmar mellan flygen vid mellanlandning tycker jag är lagom även om det innebär en senare ankomst. Kortare tid kan bli stressigt, speciellt om det ankommande flyget är lite sent och jag är inte intresserad av stress när jag reser! Att då tvingas att böka med flygbolaget om att bli ombokad innebär bara mera stress. Inte ett bra sätt att börja en semester...
23 juli 2015 18:32
Min erfarenhet när jag har kollat flygbiljetter så har de varit som billigast ca 3-4 månader innan samt tidigt i veckan. Dyrast var de när man kolla på helgen. Kanske låter knäppt men jag läste en artikel om detta och det stämmer faktiskt oftast.
Av Hawaii
23 juli 2015 20:41
En annan möjlig nackdel med att boka långt i förväg är att flygbolagen ofta "finjusterar" sina tidtabeller. Om BA bestämmer sig för att t.ex. senarelägga GOT-LHR flyget med 20 minuter får det stora följder för anknytningen (=verkligen pressat med tid för resenären). Mindre risk för det om man väntar lite med att boka.
Av Birgere
24 juli 2015 00:05
Citerat från Hawaii:
En annan möjlig nackdel med att boka långt i förväg är att flygbolagen ofta "finjusterar" sina tidtabeller. Om BA bestämmer sig för att t.ex. senarelägga GOT-LHR flyget med 20 minuter får det stora följder för anknytningen (=verkligen pressat med tid för resenären). Mindre risk för det om man väntar lite med att boka.
Håller fullständigt med, småjusteringar är snarare en regel än undantag och det är flera gånger då justeringen totalsabbat resplanen och en snabb o billig resa blev plötsligt väldigt låååång.
Av Bibby
24 juli 2015 00:43
Vänta på ett erbjudande, duggar tätt. Dumt att boka nu.
Av Birgere
24 juli 2015 09:42
Citerat från Bibby:
Vänta på ett erbjudande, duggar tätt. Dumt att boka nu.
Du tror inte dom BA biljetterna var från ett erbjudande? Priset helt OK.
BA och Lufthansa verkar ha släppt sina biljetter för nästa sommar ovanligt tidigt.
Av Bibby
25 juli 2015 03:22
Citerat från Birgere:
Citerat från Bibby:
Vänta på ett erbjudande, duggar tätt. Dumt att boka nu.
Du tror inte dom BA biljetterna var från ett erbjudande? Priset helt OK.
BA och Lufthansa verkar ha släppt sina biljetter för nästa sommar ovanligt tidigt.
TS får svara på om det är ett erbjudande, jag vet ej.
Ja, du är expert på USA-priser, ej jag, så säger du att det är bra priser så är det så.

Min kommentar baserade sig mer ur ett affärsmässigt perspektiv. Att släppa biljetter ett år innan och att redan då göra det som ett erbjudande verkar lite desperat. Inte nån bra strategi tycker jag. De erbjudanden som jag nappat på har alltid varit 2-4 månader innan.

@Samsonia, det heter GOT
Av Hawaii
25 juli 2015 04:07
Det här med flygpriser är en mindre vetenskap, och priserna kan variera enormt på bara ett par dagars mellanrum. Fick just ett bra exempel idag. Min flickvän och jag ska flyga San Diego-Singapore i juni 2016. Har inte för avsikt att boka något på minst 6-7 månader men började kolla priser på United Airlines idag (vi är United frequent flier members). Vi är ganska flexibla med returen så kollade 2 alternativ:

Utresa 8 juni, hemresa 20 juni - pris US$1,136 (definitivt acceptabelt)

Utresa 8 juni, hemresa 24 juni - pris US$1,953 (definitivt INTE acceptabelt!!)

Så att välja en hemresa bara fyra dagar senare innebär en prisökning av US$817! Misstänker att det här kan vara ganska vanligt långt i förväg. Kanske en marketing ploj för att få tidiga bokningar på dagar som inte är så attraktiva? 20 juni är en måndag, 24 juni en fredag.
Av Birgere
25 juli 2015 09:23
Citerat från Bibby:
Citerat från Birgere:
Citerat från Bibby:
Vänta på ett erbjudande, duggar tätt. Dumt att boka nu.
Du tror inte dom BA biljetterna var från ett erbjudande? Priset helt OK.
BA och Lufthansa verkar ha släppt sina biljetter för nästa sommar ovanligt tidigt.
TS får svara på om det är ett erbjudande, jag vet ej.
Ja, du är expert på USA-priser, ej jag, så säger du att det är bra priser så är det så.

Min kommentar baserade sig mer ur ett affärsmässigt perspektiv. Att släppa biljetter ett år innan och att redan då göra det som ett erbjudande verkar lite desperat. Inte nån bra strategi tycker jag. De erbjudanden som jag nappat på har alltid varit 2-4 månader innan.

@Samsonia, det heter GOT
Håller med om att det för ett traditionellt bolag är udda, men om dom vill passa på att sno åt sig prisjägare som ska över nästa sommar... varför inte skumma av dom nu istf att dom bokar ett annat bolag när deras pris blir rätt. LH priserna just nu däremot är inte dåliga men absolut ingen anledning att boka.