Bila runt Australien

22 okt. 2014 04:03
Visningar: 1215
Hej! Vi är tre tjejer som ska hyra en bil och köra från Melbourne till Cairns. Självklart med ett par stopp på vägen. Vi ska köra från Melbourne, the great ocean road till Adelaide och vidare till Ayers Rock. Därefter mot Alice Springs och sen mot Cairns. Någon som har kört denna sträckan eller en del av denna sträckan och kan berätta hur lång tid det tog för er och var ni stannade?

Vi fick ett tips på att köra till Darwin istället för till Cairns. Vad är skillnaden?
22 okt. 2014 23:43
Har inte kört sträckan, det är alldeles för långt för min smak! Men kan svara på skillnaderna mellan Darwin och Cairns, de har inte mycket gemensamt alls förutom att båda har mycket turism och många hostels.
Till Darwin åker man om man vill besöka nationalparker som Kakadu och Litchfield. Till Cairns åker man om man vill uppleva Stora Barriärrevet och regnskogen.
Av Ljinda
9 dec. 2014 10:11
Hej!
Jag och min kille korde tidigare i ar strackan Melbourne - Cairns - Alice Springs & Ayers Rock - Adelaide - Melbourne (och saklart med stopp dar imellan.) For oss tog det lite drygt 4 veckor och det fungerade jattebra for oss. Great Ocean Road ar valdigt haftigt, och det finns manga mysiga stallen pa vagen. Mellan Alice Springs och Adelaide stannade vi till i Port Augusta, som inte var nagot speciellt enligt oss, det fanns en cool sjo vid "mount Gambier".

Strackorna i mitten av Australien ar ganska haftiga att se, med manga kangurur och rod sand bland annat. (och akta er for kossor som gar och springer lite hur de vill). Samhallen finns lite har och dar och folket vi motte var jattetrevliga. Kan ocksa tillagga att det ar vart att ta in pa ett hotell eller liknande om ni hade tankt att sova i bilen. Visst gar det bra men vi dog av varme och flugor just dar i mitten. Annars ar det ett jattebra satt att spara pengar pa! Nar ni ar i Cairns tycker jag definitivt att ni ska kolla in barriarrevet.

Nu vet jag inte om ni redan har akt ivag, men lycka till hur som helst! :)