Bila i USA (Kalifornien)

Av Hazze3
9 nov. 2015 21:56
Visningar: 84
Precis hemkommer efter 14 dagars bilande i Kalifornien har jag några råd som kanske kan vara av intresse

Hyrbil - Funkar perfekt och är ganska billigt. SEK 3300 för 14 dagar för en relativt stor bil är helt ok. Jag använde Rentalcars/Dollar. Mycket bra service

Trafik - Amerikanarna KAN köra bil. Inga väglöss, inget tutande, inga filbyten för att tjäna 2 sekunder etc. Trafiken (jag talar nu stora vägar) är massiv och tempot är högt. Du har alltid bilar framför, bakom och vid sidorna. Se till att du är utvilad om du kör på natten.

Rastplatser - som vi är vana vid här med bänkar/bord, toalett etc finns i princip inte. Jag körde 325 mil och såg en sådan rastplats. P-platser d.v.s. en ficka att parkera finns inte. Bensinstationer längs vägarna är ovanligt. Normal får man alltid köra av och leta upp dem i någon stad. Jag fick flera gånger använda GPS:en för att hitta en tapp.

Mobil - Om du använder din mobil väldigt lite så kör vidare med ditt svenska abonnemang men om du använder mobilen dagligen och du surfar mycket så köp ett amerikanskt SIM-kort. Jag köpte på Walmart ett kort från T-Mobile för 30 dollar. Det gällde i en månad med obegränsad surf, sms, o samtal. Nackdelen är naturligtvis att du får ett nytt (amerkanskt) telefonnummer

Motell - jag levde i tron att man hittar motell för 30-40 dollar natten. Glöm det. Jag kollade väl c:a 20-25 motell och det billigaste jag hittade var sek 800/natt (obs att jag hela tiden talar Kalifornien)

Laddare/eluttag - Jag har massor av elapparater så för mig är det viktigt att kunna ladda överallt. Har därför utrustning för att i bilen kunna grena cig-uttaget och ladda dels via USB men öven en trafo så jag får 220V i bilen. En 2m sladd som har en USA-hane i ena ändan och en svensk hona i den andra är mycket användbar eftersom många uttag i USA sitter högt upp på väggarna

Pengar - undvik stora sedlar. Över 20 dollar så kan det blir problem. amerikanarna är mycket ovilliga att växla stora sedlar

Tankning - När du står vid pumpen och sticker in ditt svenska kreditkort så frågar pumpen efter den 5-siffriga pinkoden. Eftersom vi har 4 siffror så funkar alltså detta inte. Så gå först in i butiken och förbetala t.ex. 30 dollar, gå sen ut och tanka. Skulle det inte gå i bensin för 30 dollar så kommer överskjutande att betalas tillbaka till ditt kort. Det är inte ovanligt med gigantiska köer och att få bensinstopp i en sådan är inte kul. Se därför till att tanken alltid är välfylld

WIFI - finns men av väldigt skiftande kvalitet. I städer är cafeer typ Starbucks ok men utanför städer på motel/hotel är det si och så. Mycket vanligt att man tar betalt. Wifi kan också finnas i delar av motellet t.ex. bara i receptionen. Utgå inte från att det finns på rummet