Bila i Italien, start München

Av Selo
15 feb. 2015 11:04
Visningar: 941
Tänkte i sommar (juni eller juli) ta och bila i Italien.
Tanken hittills har varit att flyga till München -> hyra bil där -> därifrån bila in i Italien -> börja i norr då -> avsluta och flyga hem mer söderifrån.

Detta känns som en rätt okej grundplan men ingen av oss (kommer vara två som åker) har aldrig varit i Italien och undrar vad man hinner med på 10 dagar och vad som rekommenderas om man börjar i norr och avslutar i söder.

Vore väldigt tacksam för tips och generella råd!
Av Birgere
15 feb. 2015 11:20
Uppriktigt sagt låter det som en ganska dålig grundplan. Om ni skulle hitta en hyrbilsfirma som ställer upp på detta så kommer ni även att få betala för hemtransporten av bilen till Tyskland.
Då är det vettigare att flyga till Venedig eller Milano o starta där.

Vad ni kan hitta på i Italien beror helt på era intressen.
Av Selo
15 feb. 2015 11:57
Citerat från Birgere:
Uppriktigt sagt låter det som en ganska dålig grundplan. Om ni skulle hitta en hyrbilsfirma som ställer upp på detta så kommer ni även att få betala för hemtransporten av bilen till Tyskland.
Då är det vettigare att flyga till Venedig eller Milano o starta där.

Vad ni kan hitta på i Italien beror helt på era intressen.
Ja nu när du säger det så verkar det ju stämma. Har ett par vänner som gjorde på det viset men det blir en väldans massa extra kostnad ser jag nu när jag kollar.
Så okej, då blir det helt enkelt att flyga till Milano och hyra där, tack.

Intressen är allt möjligt, vi vill se/uppleva Italien kortast sagt.
Men för att nämna några intressen:
Vackra platser
Vandring
Mat/Vin
Dagsutflykter

Rekommendation på rutt och platser helt enkelt :)
Är att avsluta i Rom en bra idé?
Av Annl
15 feb. 2015 12:32
Vi har under åren rest mycket i Italien -både i norr och söder och även varit på Sicilien.

Om jag skulle rekommenedera så är mitt förslag att ni koncentrerar er på ett - mer eller mindre - avgränsat område eftersom det finns så mycket att se och göra och det annars kommer att bli mycket transportsträcka.

Tosscana är tex helt fantastiskt och där kan ni lätt spendera 10 dagar med Florens, Siena och ett antal små byar på landet samt vinturer till olika små orter.

Eller res till Ligurien och Cinque Terre och de fem små byarna som hänger ut över klippkanten. Även där finns massor att göra.

Eller - om ni vill till de södra delarna - så res till Amalfikusten söder om Napoli och upptäck alla fantastiska byar och orter där och ta en tur till Capri. Och åk ut till en lokal bonde som vi gjorde och köp med er riktig superfärsk buffelmozzarella att kalasa på till kvällen på balkongen på hotellet.Ljuvligt!