Bila från New Orleans till Miami

Av Anelam
6 jan. 2013 18:09
Visningar: 3793
Jag och min man ska flyga till USA nu i juni 2013 och stanna där i 4 veckor. Vi landar i New Orleans men flyger hem från Miami till Sverige igen. Vi ska hyra bil och bila från New Orleans till Miami, där vi också lämnar bilen. Tyckte det var en bra blandning av det vi vill se. Lite av Södern och västkusten av Florida.
Vi tänkte ganska kustnära. Det verkar vara en fin sträcka att köra (väg 10) men vi undrar lite hur det är med säkerheten osv.
Undrar också om man vill svänga av tidigare (än väg 75) ner mot västkusten i Florida. Är det en bra väg att åka?
Av Annl
12 jan. 2013 14:08
Vi hade tänkt att bila från Miami till New Orleans men valde bort detta på grund av att det är så långt och att vi också hade fått varningar angående säkerheten.

Vi valde att flyga i stället och det var väldigt smidigt och kan rekommenderas och att ni använder tiden till att utforska Miami och Florida om ni inte varit där tidigare. Finns hur mycket som helst att göra i Florida och Miami-området.

Och New Orleans kommer att bli toppen - det är en riktigt fin och trevlig stad!
12 jan. 2013 14:29
Vi ska kör motsatt riktning.

Vi tar det som lite roadtrip och för att se lite platser vi inte besökt tidigare.
Vi börjar med 5 nätter i South Beach trots att vi besökt södra delen av Florida många gånger redan,eftersom det är favoritstället på Jorden.
Sen kör vi upp till Clearwater Beach, Tallahasse, Pensacola, med två tre nätter på varje ställe. Sen har vi 5 nätter i New Orleans, därifrån åker vi till Memphis och flyger sen hem från slutdestinationen Nashville.

Har inte hört något speciellt om säkerhetsproblem utöver "det vanliga" berätta gärna mer om det.

Det är ju nästan alltid trevligare att köra mindre vägar, gärna nära kusten men man får väga mot att det tar väldigt mycket mer tid. Vi kommer köra mindre vägar där det finns något vi vill se annars transportera oss på snabbare vägar.

Har ni inte varit i New Orleans och Miami tidigare så håller jag helt med Annl. Ni kan lätt spendera både två och tre veckor i Miamiområdet, och likadant i New Orleans, då är det ju smidigt att spara massor av tid genom att flyga. Vill ni däremot uppleva allt på vägen däremellan så tror jag personligen inte det är några problem att köra, se bara till att bo på bra (säkra) ställen och att iaktta vanligt sunt förnuft, inte stanna på öde platser på kvällarna, undvika osäkra områden o.s.v. (har skrivit lite om just säkerhet här http://www.floridasidan.se/FlOvr.php#Säkerhet: )
Av Daytona
12 jan. 2013 14:51
Vi har bilat Daytona Beach Fl- New Orleans tur och retur. En fantastiskt trevlig tur. River Road med dess gamla plantage är otroligt vacker. Ett stopp vid något av de gamla plantagen ( en del fungerar numera som museeum med guidade turer) är ett måste. Sagolikt vackra hus och platser med en fruktansvärt gripande historia.
Av Maddeck
12 jan. 2013 15:31
Hej,

Vi åker från New Orleans till Orlando i mars/april efter det kan jag återkomma med hur det var!!
Jag har inte heller hört något om att det inte skulle vara säkert, sunt förnuft brukar räcka långt och det gäller ju även här hemma.

Floridasidan, när åker ni? Vore kul att höra hur er resa blev!!

Jag fick ett tips om att åka kustvägen istället för 10:an från penscola till new orleans, där går det en bilfärja mellan Fort Morgan och Dauphin Island!
Av Annl
12 jan. 2013 23:12
Vi gjorde vår resa sommaren 2011 och fick då höra att det inte var safe på alla sträckor och att man borde passa sig. Louisana pekades bl.a ut som ett icke säkert ställe.

Men saker kan ju ha förändrats och jag önskar er en trevlig och säker tur med en uppmaning om att ta det försiktigt!
12 jan. 2013 23:39
Citerat från daytona:
Vi har bilat Daytona Beach Fl- New Orleans tur och retur. En fantastiskt trevlig tur. River Road med dess gamla plantage är otroligt vacker. Ett stopp vid något av de gamla plantagen ( en del fungerar numera som museeum med guidade turer) är ett måste. Sagolikt vackra hus och platser med en fruktansvärt gripande historia.
Det har vi i planerna efter att ha läst om det här på RG, minns inte om det var Du som nämnde det då. Kanon med uppslag som man kan spinna vidare på, en hög med guideböcker väntar också på att gås igenom inför resan.
12 jan. 2013 23:44
Citerat från maddeck:
Hej,

Vi åker från New Orleans till Orlando i mars/april efter det kan jag återkomma med hur det var!!
Jag har inte heller hört något om att det inte skulle vara säkert, sunt förnuft brukar räcka långt och det gäller ju även här hemma.

Floridasidan, när åker ni? Vore kul att höra hur er resa blev!!

Jag fick ett tips om att åka kustvägen istället för 10:an från penscola till new orleans, där går det en bilfärja mellan Fort Morgan och Dauphin Island!
Vi åker till Miami den 27/3 och sen åker vi rundan jag skrev innan. Kommer nog också att köra kustvägen en hel del. Man får kolla upp villkoren för hyrbilen först om man ska åka färja, ibland får man inte det av någon anledning. Jag har ett visst flygintresse och ska försöka se Blue Angels träning en morgon, upptäckte just att de har en uppvisning i närheten av Clearwater bara ett par dagar efter att vi lämnat, bummer!
12 jan. 2013 23:45
Citerat från annl:
Vi gjorde vår resa sommaren 2011 och fick då höra att det inte var safe på alla sträckor och att man borde passa sig. Louisana pekades bl.a ut som ett icke säkert ställe.

Men saker kan ju ha förändrats och jag önskar er en trevlig och säker tur med en uppmaning om att ta det försiktigt!
Att en hel delstat skulle vara osäker låter lite konstigt men försiktig ska man ju alltid vara och tänka sig för. Lovar att ta det försiktigt ;-)
Av Annl
12 jan. 2013 23:49
Det låter bra!
Citerat från floridasidan:
Citerat från annl:
Vi gjorde vår resa sommaren 2011 och fick då höra att det inte var safe på alla sträckor och att man borde passa sig. Louisana pekades bl.a ut som ett icke säkert ställe.

Men saker kan ju ha förändrats och jag önskar er en trevlig och säker tur med en uppmaning om att ta det försiktigt!
Att en hel delstat skulle vara osäker låter lite konstigt men försiktig ska man ju alltid vara och tänka sig för. Lovar att ta det försiktigt ;-)
Av Anelam
13 jan. 2013 12:49
Hej. Tack för alla bra o trevliga svar.
Tror ändå det lutar åt att vi bilar men ska ha det i åtanken med inrikes flyg. Vi har funderat på det också.
Men vi landar ju som sagt i New Orleans och flyger hem till Sverige igen från Miami.
Och det verkar ju himla smidigt att kunna ha med sig packningen hela vägen i bilen med lite stopp här och där. Annars blir vi ju nästan tvungna att hyra bil vid två olika tillfällen och det känns osmidigt.
Och vi kommer ju självklart inte bila nattetid osv. Det är väl just om det är någon/några vägar som är bättre, sämre eller mer intressanta kanske som vi undrar över.
Ska bli intressant att höra hur resan/färden var för er som ska iväg i mars/april.
13 jan. 2013 13:37
Citerat från anelam:
Hej. Tack för alla bra o trevliga svar.
Tror ändå det lutar åt att vi bilar men ska ha det i åtanken med inrikes flyg. Vi har funderat på det också.
Men vi landar ju som sagt i New Orleans och flyger hem till Sverige igen från Miami.
Och det verkar ju himla smidigt att kunna ha med sig packningen hela vägen i bilen med lite stopp här och där. Annars blir vi ju nästan tvungna att hyra bil vid två olika tillfällen och det känns osmidigt.
Och vi kommer ju självklart inte bila nattetid osv. Det är väl just om det är någon/några vägar som är bättre, sämre eller mer intressanta kanske som vi undrar över.
Ska bli intressant att höra hur resan/färden var för er som ska iväg i mars/april.
Ska återkomma när vi varit iväg. Du får gärna påminna mig i Maj om jag skulle glömma eller inte hittar tråden igen :-)
12 feb. 2013 01:25
Hej. Vi är faktist ute i USA och bilar i skrivande stund. Vi åkte fram Nashville till Orlando och stoppar i Memphis, Jackson, baton rouge, new Orleans' , pensacola, talahasse , tampa, sanibel, key west, Miami ,Orlando. Vi har åkt efter gps på stora vägarna och ibland valt att åka mindre vägar för att se på massa häftiga grejjer. Vi reser med våra 2 barn 4 och 7 år. Vi har inte upplevt det osäkert någon stans varken stora eller små vägar eller på billigare motell vi bott. Alla är väldigt snälla. Vi åka kustvägen mellan pensacola och talahasse. Helt magiskt. Vita stränder hela vägen. Vi stannade på halva vägen innan Panama och gick ner på stranden och badade. Det va värt tiden det tog mot att åka stora vägen. Vi va även inne i stan i new Orleans' med barnen på mardi gras utan problem. Folk gav våra barn masa halsband och leksaker. Ett bra frukost tips är waffles. Dem har riktigt god frukost. Imårn bitti åker vi från talahasse till tampa och ska gå på Bush gardens hela dagen med barnen. Vi va även på graceland med barnen. Och tilllochmed dem va hänförda trots att dem är så små. I Orlando kommer vi vara i 4 dagar och gå på sea World och Disney land. Överlag har allt funkat bra. Vi kör ungefär 4 tummar om dagen och det känns lagom.
Av Maddeck
12 apr. 2013 02:03
Hej,
Vi har nu åkt Atlanta-New Orleans-Destin-Orlando.
Vi åkte mestadels de stora vägarna men tog bilfärjan från fort Morgan till Dauphin Island , det var trevligt men hade nog varit bättre om vi hade haft bra väder...regnet hängde i luften.
Inga problem med säkerheten heller, kändes som ok områden där vi körde!

/M
12 apr. 2013 08:43
Hej!
Vi har kört andra hållet ungefär den sträckan, d.v.s Orlando -Tallahasse - Pensacola - New Orleans. Vi fortsatte efter New Orleans också, men det är ju irrelevant i det här fallet. Vi körde denna rutt 2003, så det är ju 10 år sen nu, men angående säkerheten så var det då inga problem då iallafall, och tror absolut inte att det är det nu heller :) Det är verkligen en jättefin kuststräcka med vita vackra stränder överallt, som Skifferberg också skrev. Min dotter var fem år när vi åkte den rutten, och det var hennes första utlandsresa, och jag minns att hon var fascinerad av den varma "snön", som egentligen var vit sand :)
Trevlig resa! :)
Av Tango
12 apr. 2013 17:31
Någon som vet om det är envägshyra på bilen mellan new orleans-orlando/miami ?
Av Maddeck
13 apr. 2013 03:31
Vi betalade ca. 300$ i envägshyra med Hertz, men det
är säkert olika för olika bolag.
14 apr. 2013 19:02
Vi är just nu i New Orleans som vi upplever som en riktigt trevlig stad även om den inte riktigt hämtat sig efter Katarina, känns dock som man har en väldig kämpaglöd. Bourbon Street är lite speciellt och det är bara en gata, en blandning av Kiviks marknad och Patong, Lätt att undvika dock om man inte gillar cirkusen.
En hel del trevligt att se men städer utan strand blir inte riktigt kompletta resmål för oss.

Angående körandet så har det mest blivit större vägar och tiden har lagts på sevärdheter istället för tid på småvägar, det blir väldigt segt och enahanda att köra småvägar faktiskt även om man kan se vackra vyer ibland. En avstickare ut på Sanibel och Captiva gjorde vi och det är INTE värt en omväg, det tar flera timmar och man ser inget av värde, på Captiva finns knappast någora P-platser så man kan stanna ens, kanske om man bor där någon natt men annars nej. Stranden var inte finare än på alla andra ställen i Florida.
T.ex. den allra nordligaste spetsen av Ft. Myers Beach var riktigt mysig och Pensacola Beach fantastiskt om man vill ha avkoppling och fantastisk strand. Kan rekommendera Holiday Inn Express där som var riktigt fint med läget direkt på stranden, den varmaste pool vi badat i och ändå nära till restaurenger och barer, det är en liten ort så det finns inga mängder med nöjen där.

Tallahassee var en ganska vacker stad men ett dött downtown som de flesta städer, vi hade tur att det var vårfestival just vid vårt besök. Stan är värd ett besök om den ligger på den planerade rutten inga större omvägar. Waklla Springs State Park med båttur bland Alligatorer, Sjökor mm var en höjdpunkt.

Angående säkerheten så har vi inte sett något konstigt och inte känt oss det minsta osäkra någonstanns än så länge under resan, varken på vägarna eller städerna.
Av Aekberg
15 apr. 2013 09:09
Håller med om att man kan spendera hur många veckor som helst i Miami med omnejd! Just den roadtrippen som ni nämner här kommer jag garanterat att göra en dag. Den är på min "Att göra lista". Har aldrig varit i New Orleans, men vill gärna dit. Men då jag är försälskad i Miami, så vill jag slå två flugor i en smäll och göra en roadtrip mellan dessa orter.

Ser fram emot en reserapport!!
Av Anelam
15 apr. 2013 09:38
Kul med alla svar/inlägg. Jag och mannen åker som sagt midsommarafton 4 veckor framåt från
New Orleans mot slutdestination Miami. Vi kommer väl ha tre boenden inbokade hemifrån Svergie
och resten bokar vi längs vägen.
Dessa har vi bokat via hotels.com och då kan man ju få den 10:e natten gratis.
En vän till mig har gjort denna rutt fast fr motsatta hållet. De bokade också en hel del på vägen
och tittade då mycket på Best Western och där man också få rabatt ju mer man bokar på. 50% rabatt osv.
Och sen så ska det tydligen finnas rabattcheckar av nåt slag som ska finnas på hotell/affärer/mackar mm.m. Detta kan ju vara bra att veta om man ska vara borta en längre tid och inte kan bo flott o lyxigt alla nätter.

Jag återkommer definitivt efter vår USA-resa och delar gärna med mig.