Betalning med kreditkort vid privat hyra av boende i Florida

27 juli 2014 19:43
Visningar: 501
Vi håller på att sy ihop en 3 veckors Floridaresa till sommaren 2015.
Vi har hittat en condo vid Miami Beach via vacationhomerentals.com. Condon och kontaktpersonen har fått idel goda recensioner av tidigare besökare.

Jag har mailat fram och tillbaka med kontaktpersonen (ägare?) några gånger och bestämde mig för att boka. En downpayment ska betalas vid bokningstillfället, och resten senare. Hon vill att jag fyller i ett formulär med bland annat alla mina kreditkortsuppgifter.
Jag svarade att jag inte känner mig bekväm med det och föreslog banköverföring eller Paypal.
Hon svarade att det är på detta vis det går till, och om jag inte ville skriva alla kreditkortssiffror i formuläret som ska mailas, så kunde jag sms:a henne de sista 4 istället.

Det känns överhuvudtaget inte OK att ge ut kreditkortsuppgifter på detta vis till en privatperson.
Är det någon som har erfarenhet av liknande situation, eller vet hur det brukar gå till när man hyr via vacationhomerentals.com?

Tacksam för snabb hjälp!
27 juli 2014 20:25
Tack för snabbt svar Birgere!

Dokumentet jag förväntas fylla i kallas "Credut card authorization form" och kvinnan jag har kontakt med är mäklare.
Genom att fylla i dokumentet ger jag henne fullmakt att ta ut $200 från mitt kreditkort. Men vad stoppar henne från att shoppa loss på nätet med dessa uppgfiter?

Jag tror inte att det kommer att ske, våra mailkonversationer känns bra. Men tänk vad dum man skulle känna sig OM det skulle bli så.

Får fundera en stund till tror jag...
Av Birgere
27 juli 2014 20:53
Så länge du inte uppger koden på baksidan av kortet kan dom inte göra så mycket annat med det. Du kan nog vara lugn..men garanti finns det ju aldrig. Man får ta det lite på känsla.
27 juli 2014 21:28
Vad har du för kort?

Har du ett extra kort som du kan undvara? I sådana fall, sätt in motsvarande 200$ på det plus 50 SEK ungefär så att det klarar valutasvängningarna. Sen när det är "förbetalt" så kan du låta det gå ett tag och sen bara byta kort.

Annars kan du som jag göra, de flesta banker tillåtet en att göra så. Man låser kortet för användning och sen när det är dags så låser man bara upp det. Har du ett vanligt betalkort med Mastercard/VISA på så kan du ju alltid bara flytta bort de "överflödiga" pengarna till ett annat konto, låsa upp det för användning i USA tills att de tagit de 200 dollarna, sen låsa det igen. Efter det kan man alltid byta kort eller vänta tills det är dags att åka och låsa upp det igen. Risken/chansen att de sparar kortuppgifterna är kanske små, jag vet inte?
27 juli 2014 21:33
Som ett litet sidospår..
När jag är ute och reser har jag ALDRIG hela reskassan på det kontot som kortet är kopplat till. Jag har som max 2000 kronor på det om jag inte ska göra något särskilt. På så vis kan man aldrig bli av med så mycket pengar om någon får tag på ens kort eller kortinformation.

När jag reste i Afrika hade jag ett liknande upplägg, men hade inte alltid tillgång till internet så jag kunde föra över pengar till mitt kort, därför hade jag en veckovis automatisk överföring till kortet. När jag väl fick tillgång till internet så korrigerade jag beloppet om det var för mycket på kontot.
27 juli 2014 21:51
Tack för tipsen!

Jag skickade henne uppgifternapå ett bankkort (betalkort) där det aldrig finns mer än max 4000 kr.
Tror nog att det ska vara OK.
27 juli 2014 23:13
Jag har Swedbank och det finns en funktion där man "gör" ett nytt e-kort som man får upp på skärmen. Men all info på som behövs för sånna här betalningar, och man bestämmer själv hur mycket som kan dras från det och vilken datum det ska sluta fungera.
http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/logga-in-e-kort/
Skickar med en länk så kan ni läsa själva, bra grej i alla fall.
Av Birgere
28 juli 2014 00:05
Tyvärr så funkar inte alltid dom gamla hederliga e-korten utomlands.
Men nu är det försent, men jag hade insisterat på att använda PayPal då det är branchstandard.
Credit card authorization form är framtaget framförallt för att skydda säljaren, det finns ett krav att så fort uppgifterna är förmedlade till banken så måste formuläret förstöras då CCV koden INTE får finnas lagrad tillsammans med kortnummret.
Av Hawaii
28 juli 2014 01:37
Har en känsla av att det här kommer att fungera bra, och proceduren är nog ganska "standard". Ett par allmänna kommentarer: jag ger själv ut en liten flygtidskrift med prenumeranter över hela världen. Många betalar med kreditkort som jag själv kan "processa". Har man bara ett företagsnamn, vilket vilken privatperson som helst kan arrangera, så är det inga problem. Och jag behöver INTE koden på baksidan för att "processa" kortet. Går helt utmärkt utan. Jag har valt att inte använda PayPal för de är MYCKET besvärliga att arbeta med. Har erfarenhet av dem genom en organisation som jag är aktiv i. Jag vet att Paypal är populärt och det är ju ett beslut som varje företag/person får ta beroende på omsättning och vilka kunder man vill underlätta det för men kreditkort är mycket enklare för säljaren.
28 juli 2014 11:02
Hyresvärden drog $200 och ännu så länge verkar allt frid och fröjd. Jag bokade även ett hus en vecka på västkusten. Där hade de en websida som heter www.rentpayment.com där man skapade ett konto och gjorde sin betalning. Även här drogs handpenningen direkt.

Jag är övertygad om att allt är i sin ordning då bägge har fått många och bra omdömen på diverse uthyrningssidor. Men klart att man är försiktig när det gäller kombinationen internet och kreditkort.

Tack för alla tips och lugnande kommentarer!