Betala tull eller moms...??

Av Reh
11 nov. 2008 20:31
Visningar: 1030
Jag har tänkt köpa med mig en porslinsservis från USA, men är det nån som vet hur man får med sig det ur landet på lagligt vis..? Vad ska jag tänka på, ska man betala tull? Kontaktar man tullen innan man ska åka (jag åker i mars till Florida)? Hur dyrt är det att föra in grejer från USA? Jag vill helst undvika tråkiga överraskningar på Miami flygplats - eller i den svenska tullen för den delen!
11 nov. 2008 22:31
När du kommer till Sverige betalar du tull på några procent och moms. Tullavgiften beror på vilken vara det är och det finns tabeller för det på tullverkets hemsida. Tabellen är dock rätt diger och jobbig att hitta i om jag minns rätt så enklast är att bara räkna med en tre-fyra-fem procent eller nåt sånt. Så vitt jag vet väljer man väl helt enkelt att gå genom gången "varor att deklarera" på flygplatsen i Sverige för att få betala.
13 nov. 2008 13:51
Hej, om du köper en ny servis kan man väl lite enkelt säga att det du får klarera/betala i tullen (gå på rött).
Tullsatsen är ca. 12% från Usa och beräknas på varans införskaffnigspris som skall styrkas med kvitto/faktura, på det kommer då vanlig moms 25% som beräknas på varans inköpspris + tullen. T ex servisen kostar 1000 kr + tullsats 12% 120:- + moms 25% 280:- = tot 1400:-.
Du får dock fritt föra in varor till ett värde av 1700 SEK men där räknas alla souvenirer, parfymer etc in.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas några speciella utförselkrav på porslinserviser om du för den med dig som en del av ditt bagage och att den är för personligt bruk. Du kan nog lugn knalla igenom Miamis flygplats med din servis, se bara till att ha en faktura/kvitto på den.