Betala hotell nu eller vänta...

Av Jumbo
25 mars 2015 09:23
Visningar: 586
Hej,

Har en rest på 85000 Bath att betala i dec när vi anländer till Thailand.
Vad tror ni, ska man göra en överföring redan nu, eller vänta till mitten av dec och betala på plats ? Tänker på dollarkursen....

Förstår att det är svårt att sia om detta, men vad skulle ni gjort ?

/Jumbo
Av Sierra
25 mars 2015 10:47
Du frågade i en annan tråd om hur mycket THB du får ta in i Thailand. De 50.000 THB jag nämnde gäller per person.
Av Jumbo
25 mars 2015 11:28
Hej,
OK. Varför jag undrade är just angående hotelrestskuld, om man ska växla hemma och betala direkt man kommer till hotellet eller förskottsbetala innan. Då vi är 4 st så är det ju möjligt att växla hemma innan man åker så har man hotellbetalningen klar när man anländer.. Känns lite si och så att låta hotellet dra kortet.. (kanske man är lite väl rädd för skimmning)..

Tack för svaret!

/Jumbo
Citerat från Sierra:
Du frågade i en annan tråd om hur mycket THB du får ta in i Thailand. De 50.000 THB jag nämnde gäller per person.
25 mars 2015 11:57
Om du inte har förbetalningsbokat finns det ingen anledning att inte betala med 1) cash on arr, eller 2) credit card on dep.

Vill du trots alkt betala redan nu ska du istället leta upp ett pre-paymentpris för de är oftast lägre.
Av Mipec
25 mars 2015 12:01
Citerat från Jumbo:
Hej,
OK. Varför jag undrade är just angående hotelrestskuld, om man ska växla hemma och betala direkt man kommer till hotellet eller förskottsbetala innan. Då vi är 4 st så är det ju möjligt att växla hemma innan man åker så har man hotellbetalningen klar när man anländer.. Känns lite si och så att låta hotellet dra kortet.. (kanske man är lite väl rädd för skimmning)..

Tack för svaret!

/Jumbo
Citerat från Sierra:
Du frågade i en annan tråd om hur mycket THB du får ta in i Thailand. De 50.000 THB jag nämnde gäller per person.
Jag antar du bokat med hotellet direkt? Växlar ni här hemma får du troligen sämre kurs än om ni tar ut pengar med ATM på plats (men summan du nämner kan vara rätt knepig att få ut i ett svep), särskilt om ni skulle välja Forex.

Om du betalar innan ni åker:
Kolla med hotellet om dom tex kan ta betalt hela eller delar av slutsumman via en säker betallösning. Annars via PayPal, jag har för mig att det är rätt fördelaktigt om man för över pengar till sitt PayPal-konto först och sedan för över dessa till mottagaren.
Av Jumbo
25 mars 2015 12:24
Hej, vi har bokat hotellet via deras hemsida och jag har förbetalat en deposit på 30% via min bank.Kanske är enklast/bäst/mest ekonomiskt att betala när man har kommit till hotellet... Om man nu inte får prepay rabatt..

/Jumbo.
Citerat från Mipec:
Citerat från Jumbo:
Hej,
OK. Varför jag undrade är just angående hotelrestskuld, om man ska växla hemma och betala direkt man kommer till hotellet eller förskottsbetala innan. Då vi är 4 st så är det ju möjligt att växla hemma innan man åker så har man hotellbetalningen klar när man anländer.. Känns lite si och så att låta hotellet dra kortet.. (kanske man är lite väl rädd för skimmning)..

Tack för svaret!

/Jumbo
Citerat från Sierra:
Du frågade i en annan tråd om hur mycket THB du får ta in i Thailand. De 50.000 THB jag nämnde gäller per person.
Jag antar du bokat med hotellet direkt? Växlar ni här hemma får du troligen sämre kurs än om ni tar ut pengar med ATM på plats (men summan du nämner kan vara rätt knepig att få ut i ett svep), särskilt om ni skulle välja Forex.

Om du betalar innan ni åker:
Kolla med hotellet om dom tex kan ta betalt hela eller delar av slutsumman via en säker betallösning. Annars via PayPal, jag har för mig att det är rätt fördelaktigt om man för över pengar till sitt PayPal-konto först och sedan för över dessa till mottagaren.
30 mars 2015 16:24
Jag skulle betala när jag kommer till hotellet. Du kan betala med kort om du inte vill ha med dig pengarna. Ta med dig ett kreditkort, så behöver du inte vara orolig om att de tömmer ditt konto. Brukar kännas tryggare än med bankkort.
Av Jumbo
31 mars 2015 09:55
Citerat från Brigitta:
Jag skulle betala när jag kommer till hotellet. Du kan betala med kort om du inte vill ha med dig pengarna. Ta med dig ett kreditkort, så behöver du inte vara orolig om att de tömmer ditt konto. Brukar kännas tryggare än med bankkort.
Tack för svar.En fråga: kan inte ett kreditkort skimmas likväl som ett vanligt bankkort..? Om jag ex har kredit kvar på kortet efter betalning ? Vilket kreditkort rekommenderas isåfall att skaffa just i detta syfte?
31 mars 2015 16:31
Tyvärr är det ju så att allt kan skimmas om "terminalägarens" rutiner suger, om kortägaren är oförsiktig eller om utrustningen är avancerad nog.

Du kan ju alltid lämna deposit med maxbelopp som får dras. Sedan är det upp till dig hur försiktig du vill vara. Att släpa med femsiffriga cashbelopp (i SEK) känns j-t osäkert.

De flesta seriösa hotell scramblar ju kortnummer i sitt PMS efter att auktorisation dragits.
31 mars 2015 20:45
Visst skimmas de också, men du får ju en räkning på beloppet och det dras inget från ditt konto direkt. Du får sedan bestrida beloppen som bedragarna har gjort.
Av Jumbo
31 mars 2015 21:01
Citerat från Brigitta:
Visst skimmas de också, men du får ju en räkning på beloppet och det dras inget från ditt konto direkt. Du får sedan bestrida beloppen som bedragarna har gjort.
Ok, tack för bra info!