Besöka Albanien

Av Trixie
16 mars 2011 22:27
Visningar: 4734
Hej!
Vi ska åka till Montenegro i sommar och tänkte passa på att besöka Albanien. Är det någon som vet hur man lättast gör en dagsutflykt dit? Får man ta med sig hyrd bil till Albanien eller finns det turer dit?
Har ni andra tips angående Albanien eller Montenegro så får ni gärna dela med er.
Tack på förhand!
Av Lasse42
16 mars 2011 23:21
Vi bodde ett par dar i Budva, Montenegro i fjol vår och från busstationen där gick det linjebuss till Shkoder.
Det ligger väl ca 10 mil bort. Vi frågade lite folk där om det var nåt att se i Albanien men dom ruskade på huvudet och talade om fattigdom och rövargäng,så vi nöjde oss med en busstur efter kusten till en stad som heter Bar . Inte heller den staden var nåt att se men vägsträckan dit var en fin kustväg.
. Montenegro är ju ett väldigt litet land och dom två platserna som har hotell vid kusten är Kotor och Budva. Kotor ligger vid nåt som kan liknas vid en norsk fjord medan Budva har en rejäl sandplaya. Dom har ingen egen valuta utan använder Euro i Montenegro.
Vi åkte buss från Dubrovnik ner till Budva och också den vägen var fin, men gränskontrollen tog lite tid mellan dom gamla fiendeländerna.
Alla här pratar om hyrd bil, vi tycker det är enklare och oftast billigast att åka kollektivt och då kommer man fram till stadskårnan utan parkeringsbekymmer och hyfsat utvilad.
Vi bodde privat för 25 Euro natten men det fanns hotell till hyfsade priser också. Restaurangpriserna var moderata, nöjesutbudet är säkert begränsat men vi letade inte, och det var ju före turistsäsongen.
Av Trixie
17 mars 2011 09:51
Hej!
Tusen tack för ditt snabba svar och dina tips! De kommer att bli mycket användbara i vår fortsatta planering.
17 mars 2011 19:57
Jag har inte åkt in till Albanien från Montenegro någon gång, så jag kan inte uttala mig om gränspassagen där eller hur Shkodar med omgivning är. Jag har dock besökt Albanien 4-5 gånger och då kört med bil från Makedonien eller Kosovo. En gång även med lokalbuss från Makedonien. Det var 2005 jag var i Albanien (alla gånger). Vägarna var då offantligt dåliga. Det gick dock bra att köra själv om man tog det väldigt väldigt lugnt. Många hålor i vägen. Vissa vägar var också så dåliga så det nog inte hade gått att ta sig fram med vanlig personbil. Jag har dock hört att vägarna har blivit bättre, bland annat lär de ha invigt en ny motorväg från Tirana till gränsen mot Kosovo.
Albanien är dock helt fantastiskt på många sätt. Naturen är vacker med fina orörda kustremsor på sina ställen och grönt härligt vatten. I inlandet är det höga berg med serpentinvägar. Det lär ha varit en del rövargäng och liknande i norra Albanien för ett antal år sedan. Av vad jag har förstått så är inte detta aktuellt längre. En av resorna jag gjorde var från Kosovo in i Kukes i Albanien och sedan ner mot Peshkopi och in in Makedonien, alltså i den nordöstra delen av landet. Förutom den helusla vägen mötte vi inget annat än fantastisk natur och vänliga människor.
Så, även om jag inte har någon erfarenhet av Albanien som går att se från en dagsutflykt från Montenegro så måste jag ändå starkt rekommendera Albanien - ett helt fantastiskt land.

Gissar på att ni känner till Montenegro bättre. Ett hett tips där är i alla fall att ta en bil och åk in i landet, upp i bergen.
Av Trixie
19 mars 2011 17:38
Tusen tack! Jättebra info!