Besök Scuba Village på TUR!

Av Bibby
2 mars 2015 19:26
Visningar: 89
Förstått att det finns (blivande och erfarna) dykentusiaster här så detta kanske kan vara nåt för er att testa.
Även förstått att det finns ett visst land inte så långt bort som anses vara billigt och med bra dyk, kanske kan vara ett bra ställe att börja sin dyk-karriär på?

.....

Upplev hur det känns att andas i en dykregulator under vattenytan och att sväva fritt! Vi bjuder på en upplevelse utöver det vanliga i vår monter på TUR-mässan.

Du får möjlighet att provdyka med en instruktör i vår specialbyggda dykpool. All utrustning får du låna men vi rekommenderar att du tar med egna badbyxor eller baddräkt. Det enda som krävs är att du har fyllt 8 år och är fullt frisk. Om du inte är myndig behöver din förälder vara på plats.

Du kan också komplettera din snorklingsutrustning med utmärkta erbjudanden på mask, snorkel och fenor i poolområdet.

Är du redan frälst och är sugen på en dykresa? Kom och prata med proffsen från Scuba Travel som erbjuder paketresor till världens bästa dykområden. De har även paketresor för dig som vill lära dig dyka på resan.

Varmt välkommen till en annorlunda värld under ytan!

- See more at: http://www.tur.se/Resemassan-Goteborg/besokare/Aktiviteter/Prova-pa-dykning/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=link&utm_campaign=facebook2mars#sthash.SAU3auGE.dpuf
Av Mr_b
2 mars 2015 22:18
Vad jag har förstått är Egypten det bästa stället i vår närhet. Håller med dig om att det är mycket bra - roligt att du har upptäckt det.

Har själv bara snorklat i Egypten, men kunde konstatera att man inte behövde simma många meter ut för att hamna i ett verkligt "hitta Nemo". Åkte även båt med glasbotten en bit ut och de levande korallreven är ju underbart vackra även för en annan som inte är proffsdykare.

Jag är väl snarare en blivande dykentusiast, men jag kan en del om fiskar och var djupt imponerad av Egypten. En Drakfisk på (lagom) nära håll är en häftig upplevelse vid snorkling.

Om man ska resa med stil är dock en kryssning på Nilen att rekommendera. Det är dock lite av en avvikelse från ämnet för i Nilen ska man nog inte dyka. Bland de bästa dykresmålen i Egypten borde väl i vart fall vara Sharm? Det har många andra fördelar såsom bra restaurangutbud, bra golf, perfekt klimat och inte lika mycket problem som på så många håll som t ex i de sämre delarna av Thailand.
Av Tubbe
5 mars 2015 23:40
Citerat från Mr_b:

Om man ska resa med stil är dock en kryssning på Nilen att rekommendera. Det är dock lite av en avvikelse från ämnet för i Nilen ska man nog inte dyka. Bland de bästa dykresmålen i Egypten borde väl i vart fall vara Sharm? Det har många andra fördelar såsom bra restaurangutbud, bra golf, perfekt klimat och inte lika mycket problem som på så många håll som t ex i de sämre delarna av Thailand.
Hej,

Tråden börja med bra tips på TUR mässan men blev helt plötsligt Egypten vs Thailand
Vet inte var de sämre delarna av Thailand finns men i de bättre delarna kan det vara så här.

Golf,
Thailand är med på 100 bästa golfbanor utanför USA, Egypten finns inte med.
Källa
http://www.golfdigest.se/artiklar/artiklar/20070426/100-basta-golfbanorna-utanfor-usa

Dykning
Är bra i båda länderna men Egypten får en fördel p.g.a. att det är närmare för mig.
Beror således på var man bor.

Klimat
Är rätt varma i Egypten under sommarmånaderna. Finns en del som gillar den värmen.
Thailand har på sina ställe med hög luftfuktighet som jag kan tycka är jobbigt. Men uppe i Chiang Mai är
klimatet som en otroligt bra svensk sommardag. Ibland öppnar sig himlen i en timme vilket gör luften
så härlig frisk när regnet slutat. Således beror det på var man är i landet land och även vilken tid på året.

Mat
Jag gillar och lagar Asiatisk mat. Har gått på matlagningskurser i Thailand. Jag håller det Thailändska köket väldigt högt. Det 3-de bästa köket i världen enligt källan nedan. Egypten finns inte med bland det 10

källa
http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20091218/varldens-10-basta-matlander

Min poäng är, varför kan vi inte gilla olika länder och resmål utan måste nervärdera andras favoriter.

Så de sista raderna är rätt onödiga.
citat
Egypten borde väl i vart fall vara Sharm? Det har många andra fördelar såsom bra restaurangutbud, bra golf, perfekt klimat och inte lika mycket problem som på så många håll som t ex i de sämre delarna av Thailand.

/ T