Berlin, första gången!

15 feb. 2015 10:02
Visningar: 5348
Hej! Jag och mina systrar ska flyga ner om några dagar på en liten weekend!
Vad har ni för tips?

Vi kommer bo i Mitte, rätt nära Checkpoint Carlie.
Vi har tre dagar på oss att utforska staden, hur gör vi detta på bästa sätt?

Vilka severdigheter får man inte missa, hur tar man sig bäst runt?
Tips på billiga matställen. Schysta och udda butiker?!?

Mvh Josefine
Av Annl
15 feb. 2015 10:19
Ni kommer att få det fantastiskt - Berlin är en så häftig och spännande stad.

Ni bor dessutom helt rätt - mitt i smeten - med en massa butiker och restauranger.

Det finns flera gamla trådar om Berlin som är väldigt informativa när det gäller sevärdheter och vad man inte får missa.

Checkpoint Charlie kommer ni ju att ramla över när ni bor där men gjutet är ju också riksdagshust och Brandenburger Tor. Glöm inte att besöka gamla väst - det är stor skillnad mellan västra och östra Berlin och det känns numera som att det är östra som är "hetast" medan det är sömnigare i väst. Kadewe är ett anrikt varuhus i väst som är roligt att se - har allt och lite till.

Humboltd-boxen mitt emot Humboldt universitet kan ni inte missa. Åk upp dit på kvällen och ta en berliner weise i baren på taket och kolla på utsikten.
15 feb. 2015 10:55
Tack för snabbt svar! :)
Har du bra kolla på tunnelbanan/busslinjerna?
Vad är bästa sättet att ta sig fram? Har förstått att det är för stor yta att klara av till fots!
Av Annl
15 feb. 2015 12:44
Nej dessvärre - antingen kör vi egen bil eller så är det taxi eller att promenera.
Citerat från Josefiner:
Tack för snabbt svar! :)
Har du bra kolla på tunnelbanan/busslinjerna?
Vad är bästa sättet att ta sig fram? Har förstått att det är för stor yta att klara av till fots!
Av Mr_b
15 feb. 2015 16:11
Tänk på att många av de viktigaste sevärdheterna nuförtiden måste bokas i förväg. Detta gäller t ex Riksdagshuset som är mycket sevärt. Vidare är det en fördel att boka Fehrnsehnturm och Museum Insel i förväg.

Jag tycker det är mycket speciellt att se Stalinarkitekturen på Karl-Marx Alle (tidigare Stalinallé).

East Side Gallery är också häftigt.

Västsidan med kvarteren runt Kudamm är såklart också sevärda.
Av Desires
15 feb. 2015 19:19
Ja, stadsdelen "Mitte", är perfekt att bo i för att upptäcka Berlin. Perfekt också vad gäller lokala färdmedel, bara några minuter från buss-stoppet till/från flygplatsen Tegel.

Vi var i Berlin mycket för att se de olika julmarknaderna, men dessa områden tyckte vi var trevliga!

- Hackesche Höfe har vackra gamla kvarter där det vimlar av barer, kafeer, restauranger, vintage, märkesbutiker, hantverk. Ett väldigt mysigt område att promenera i, gå in på innegårdarna och upptäck de charmiga restaurangerna, teatrarna, biograferna, och konstutställningarna.
Hackescher Markt med många restauranger under tågbanan tyckte vi var också var trevligt.
- Prenzlauer Berg promenerade vi till en dag, tyckte det påminde lite om Stockholms ”Söder”. Detta område var mycket eftertraktat efter kriget, det var här de unga ville bo (fortfarande populärt!) Trevligt och trendigt område med många mysiga cafeer och andra ställen att umgås. Och billigt!
- Kreuzberg är ett annat bohemiskt område i Berlin. Kallas ”Turkiets tredje största stad”. Ett stort utbud av secondhandaffärer och charmiga cafeer även här.

Foton o mer tips http://www.desires.se/#post160
16 feb. 2015 16:14
I mitte har man nära till de flesta stora turistattraktionerna, men som redan är skrivet så kan det vara bra att boka i förväg om man inte vill stå i kö.

Hackerscher Höfe är lite av en tursitfälla men givetvis kan man ha trevligt där ändå. Priserna och utbudet är dock lite sämre än vad man kan hitta i övrigt i den här grymma staden.

De roligaste områdena, enligt mig är Prenzlauer Berg, Friedrichshain, Neukölln och Kreuzberg. Här är kreativiteten mycket större och de flesta affärer och restauranger är fristående (dvs inte någon stor kedja). Dessutom är priserna lägre på det mesta.

Här finns massor av restaurangtips (och barer) för den som är sugen på att äta gott i Berlin: http://runtklotet.com/tag/berlin/
18 feb. 2015 10:33
Tack för alla svaren!
Känner att jag har lite mer kött på benen nu inför morgondagen (: