Berlin

16 maj 2015 17:10
Visningar: 346
Hej! Ska till Berlin den 17e juli i sommar och stannar över helgen med ett gäng tjejer. Första gången där för oss alla så därför vill jag gärna ha tips på vad man bör se och göra (utan att behöva ta sig runt med bilen), vi är väldigt festglada också så dela gärna med er av det ni tycker är Berlins bästa barer/nattklubbar!

Tack å hej
16 maj 2015 17:12
Vet att man kunde "hyra" en guide på kvällen som tar dig runt till olika pubar och sist en nattklubb, då ingick det även lite dricka, VIP osv. Vad tror man om det? Värt?
Av Evoline
16 maj 2015 20:08
Nej, inte värt.
Bara att ta tunnelbana, jättelätt att ta sig runt själv.
Av Ceso
16 maj 2015 21:44
Hej!

Vad roligt! Jag var i Berlin för första gången förra våren och tyckte jättemycket om det.

En av mina mest minnesvärda upplevelserna från Berlin är nog East side gallery. Det är den längst bevarade delen av Berlinmuren, med fin och tänkvärd konst längs med hela. Riktigt häftigt! Vi var där ganska tidigt på morgonen, vilket jag kan rekommendera. Senare på förmiddagen är det nog ganska crowded där, vilket förstör lite av upplevelsen tycker jag. Absolut ett måste!

Vi gillade också stadsdelen Prenzlauer Berg. Här finns många restauranger och caféer med uteserveringar. Inte så turistigt som de centralare delarna av Berlin. Kan tipsa om en vietnamesisk restaurang som heter Van Anh (testa deras anka!). Aldrig ätit vietnamesiskt innan, men det var verkligen supergott och prisvärt. I Prenzlauer Berg hittar du också Mauer Park där de brukar en stor marknad/loppis, och när vi va där hade de karaoke på något som liknade en amphiteater, rätt häftigt.

Kan också tipsa om "The pub" som ligger inne i Mitte, i alla fall om ni gillar öl. Vid varje bord har de egna kranar som man tar sin öl ifrån. Lite kul koncept :) Tips är att komma tidigt eller boka bord för stället är populärt.

Kan också tipsa om Tiergarten som är en jättestor park. Skönt att ta en paus där eller kanske en promenad.

Lite överallt finns det "biergarten"s, där man kan slå sig ner i en solstol och ta nåt kallt och dricka. Trevligt och populärt :) Fanns en inne i Mitte vid en mindre park vid kanalen, kan ha varit i Monbijouparken, men är inte säker.

Vill ni shoppa lite är KaDaWe ett måste :)

Hoppas ni får en härlig semester i Berlin!