Berlin

Av Mamia
6 jan. 2015 22:41
Visningar: 676
var är det bäst att bo? Vad bör jag inte missa? Tips på hotell och annat till en som planerar att åka dit för första gången
Av Betula
7 jan. 2015 00:11
Hej! Du får nog tala om lite mer vad du är intresserad av och vilken budget du har för resan. Du har oerhört mycket att välja på i Berlin, kultur och muséer, sevärdheter, shopping, restauranger etc. Du är inte heller hänvisad till hotell, finns en hel del lägenheter att hyra till vettiga priser. Väljer du hotell kommer du att finna att prisnivån är betydligt lägre än i t.ex. London och Paris. Bra kollektivtrafik med U-bahn, S-bahn och bussar. Taxi billigare än i Sverige. Det är en fördel att kunna lite tyska även om du på hotell, restauranger och i större affärer klarar dig med engelska. Lite mer info så får du mer konkreta svar. :-)
Av Mamia
7 jan. 2015 06:50
Vi vill uppleva staden, äta gott. Klart vi vill se vissa sevärdheter, men behöver ju inte bo exakt bredvid. Har hört att Mitte är mysigt att bo i men det kanske finns fler områden?
Av Betula
7 jan. 2015 21:58
Vi har bott i lägenhet de gånger vi kört bil, finns flera förmedlingar, vi använde http://www.123berlinzimmer.de/. Bodde då i Tiergartenområdet, parkerade vid lägenheten,15 min promenad till Bahnhof Zoo. Senast flög vi till Tegel och bodde på hotell Hotel Crowne Plaza Berlin City Center, ligger på Nürnberger Strasse 65 i f.d. Västberlin. Flygbussen gick till Bahnhof Zoo, därifrån var det ett par hundra meter till hotellet. Hotellet ligger nära KaDeWe, jättevaruhus som ni inte bör missa. Imponerande livsmedelsavdelning på översta våningen med champagnebarer och många olika möjligheter att äta och dricka gott.
I Mitte (gamla Östberlin) finns bl.a. Museumsinsel med flera intressanta muséer samt Alexanderplatz med Fernsehturm. Fin utsikt när det är bra väder, roterande restaurang. Vill man ta del av historien finns Checkpoint Charlie Museum (Mauermuseum) samt Stasimuséet. Två konserthus, Filharmonikerna nära Potsdamer Platz och Konzerthaus vid Gendarmenmarkt. Lättare att få biljetter till det senare. Andra kända Berlinsevärdheter är Brandenburger Tor, Riksdagshuset och Olympiastadion. Finns mängder att se och göra, staden är stor så man kanske skall koncentrera sig på ett område i taget. Här i Reseguiden hittade jag också denna blogg http://runtklotet.com/2013/10/08/berlin-bast-i-europa/