Beijing på 5 dagar

Av Pawaha
13 okt. 2014 11:28
Visningar: 1262
Hej!
Vi resor till Peking på novemberlovet reser på egen hand.
Är det nån som kan ge tips på bra utflykter som man kan boka på plats som är utöver det vanliga eller nåt man inte bör missa. Vi bor på ett hotell i hutongerna i närheten av Förbjudna staden. Min fråga är också ska man boka genom hotellet utflykter eller finns det tips på nån man kan boka med. Har läst lite om Peking Zoo är det värt ett besök eller ska man skippa det. Reser med make Och en 16 åring
Tar tacksamt emot tips.
Helena
13 okt. 2014 12:32
Hej
Har varit i Peking 2 gånger, 1999 och 2010. Båda gångerna har vi bokat utflykterna i förväg, andra gången via http://www.chinahighlights.com/
Vet ej hur det funkar att boka på plats via hotellet.

Första gången var det extremt svårt att röra sig ute på stan själv, det gick inte att göra sig förstådd, läsa gatskyltar etc. Vi gjorde några förvirrade försök som inte funkade alls...
Kanske är det mycket lättare nu, vet ej.
Se i alla fall till att ta med er hotellets namn, samt namnen på de platser ni ska till nedskrivna på kinesiska så att vi kan fråga er fram med dessa och hitta tillbaka hem igen.

Att göra:
Åk till muren någon annan stans än vid Badaling. Badaling är närmast med tydligen "förstört" av alldeles för många försäljare och med-turister.
Akrobatikföreställning kvällstid är trevligt.
Guide kan vara en fördel vid besök i Förbjudna staden, eftersom man då går före i entrékön (som kan vara lååång)
Strosa omkring i olika hutongområden är trevligt.
Se upp med folk som vill ta en öl och öva sin engelska, det går ut på att lura er.
Ät lunch eller middag någon dag i den kinesisk-muslimska kvarteren. Väldigt god mat!

Skippa Peking Zoo tror jag, kineserna är inte kända för sin humana djurhållning direkt...

Läs min reseberättelse och kolla bilder här:
http://www.4000mil.se/?p=488
17 okt. 2014 14:02
Hej! Jag har precis kommit hem från Peking och håller inte riktigt med ovanstående om att det är svårt att ta sig runt själv. Jag åkte visserligen på en gruppresa där mycket var förbokat hemifrån men de sista dagarna fick man ta sig runt själv och det var inga problem.

Se till att ha en karta bara, för ska man fråga om vägen så är det inte många som kan engelska. Men många vägar har gatunamn både på kinesiska och engelska.
Jag rekommenderar varmt att åka tunnelbana, en resa kostar 2 yuan (ca 2 sek) och är väldigt enkelt att ta sig runt med och bra skyltning. Kan vara mycket folk dock.

Jag var på muren vid Badaling och hade trott att det skulle vara betydligt mer folk där än vad det var. Jag var där på eftermiddagen och vår guide sa att det är mycket mer folk på förmiddagen, något som verkade gälla för andra platser också.
Av Pawaha
17 okt. 2014 14:43
Tack för alla svar nu är det bara drygt en vecka kvar tills vi åker.
Vi har inte bokat något i förväg har varit inne på China Highligts men priserna är alldeles för höga för min smak.
Vi har rest en del i Asien och har lärt oss att det är både spännande och utmanande att boka på plats.
Så det får det bli även denna gång visst vi kanske få åka förbi en och annan säljare m.m men det är faktiskt en del av charmen tycker vi😃
Med vänlig hälsning
Helena
17 okt. 2014 15:00
Det jag skrev var att det var svårt att ta sig fram i Peking på egen hand 1999.
Citerat från Maria1989:
Hej! Jag har precis kommit hem från Peking och håller inte riktigt med ovanstående om att det är svårt att ta sig runt själv. Jag åkte visserligen på en gruppresa där mycket var förbokat hemifrån men de sista dagarna fick man ta sig runt själv och det var inga problem.

Se till att ha en karta bara, för ska man fråga om vägen så är det inte många som kan engelska. Men många vägar har gatunamn både på kinesiska och engelska.
Jag rekommenderar varmt att åka tunnelbana, en resa kostar 2 yuan (ca 2 sek) och är väldigt enkelt att ta sig runt med och bra skyltning. Kan vara mycket folk dock.

Jag var på muren vid Badaling och hade trott att det skulle vara betydligt mer folk där än vad det var. Jag var där på eftermiddagen och vår guide sa att det är mycket mer folk på förmiddagen, något som verkade gälla för andra platser också.
Av Evoline
17 okt. 2014 21:41
Bor ni centralt som wangfujing, kan ni gå till temple of heaven, förbjudna staden och torget.
Vi var 3 personer som betalade 1200kr totalt för en privat guide som hade en chaufför i en minibuss.
Började 7 på morgonen för att slippa bilköerna.
Hade guiden till klockan 5 men tyckte det räckte till 3, då hann vi med mutianyu muren, ming tombs, jade factory, och ta bild på olympiska stadium.
Av Pawaha
18 okt. 2014 19:59
Vi bor centralt i en av bakgatorna till Förbjudna Staden. Boka ni på plats den guidade turen?
Mvh
Helena
Av Evoline
19 okt. 2014 17:21
Vi bokade innan vi åkte, ville inte slösa tid och leta upp vilket som är bra eller billigt när man väl är där.
Betalade efter turen, när de kört oss tillbaka till hotellet.
Av Pawaha
20 okt. 2014 14:42
Citerat från Evoline:
Vi bokade innan vi åkte, ville inte slösa tid och leta upp vilket som är bra eller billigt när man väl är där.
Betalade efter turen, när de kört oss tillbaka till hotellet.
Hej!
Tack för svaret vilka boka ni med.
Med vänlig hälsning,
Helena
Av Evoline
22 okt. 2014 20:01
Googla på Jonny Zhang beijing tour.
Han hade inte plats för oss tre, han fixade så att hans "lärare" guidade oss istället.
Hans mentor kunde bra engelska, spanska och kinesiska.
Finns billiga alternativ, men vi ville ha privat och kunna åka vart vi ville och när vi ville.
Så lätt värt de extra 400-500kr för att få en egen van och själv bestämma allt.
Av Pawaha
9 dec. 2014 22:36
Hej!!
Vill bara uppdatera om Peking. Det var inga större problem man hinner med god marginal se det man vill se på 5 dagar vi hann till och med en massa shopping flera dagar. Vi tog en tur till muren var vid Mutianyu och gick ända upp till den gamla delen av muren det var helt fantastiskt men är också väldigt jobbigt. Man bör ha riktiga skor och gärna vatten med sig. Sen måste jag bara berätta om tunnelbanan helt fantastisk den tog oss till alla ställen vi ville se Förbjudna staden, sommarpalatset, OS arenan m,m. Ibland var det väldigt spännande när vi kom upp från tunnelbanan och inte visste vilket håll vi skulle gå till men lite teckenspråk en bra karta så löste sig allt. Så min rekommendation skaffa en bra karta över tunnelbanesystemet och använd tunnelbanan dessutom kostar det 2 yan per person jättebilligt och den tar dig överallt. Så åk till Peking en fantastisk stad och mycket att se på.Jag kommer definitivt åka dit igen.
Mvh
Helena