Behövs pass

16 juni 2014 15:59
Visningar: 1735
Hej ! ja och några kompisar reser med bil från finland till paris , och jag märkte att passet har gått ut . behöver man pass måntro . ps jag har svenskt pass men är i finland nu och vi tänkte resa om 4 dagar så jag hinner inte förnya , är det kört ?
Av Sierra
16 juni 2014 16:46
När du reser inom Schengenområdet, som du nu planerar att göra, kan du som svensk välja mellan att ta med antingen ditt pass eller ett särskilt nationellt id-kort som du kan beställa av polisen. Det räcker om de är giltiga under resan. Ett vanligt id-kort eller ett svenskt körkort duger inte som id-handling.

Du måste alltså kunna visa din nationstillhörighet.
Av Birgere
16 juni 2014 17:48
Det finns ju inga gränskontroller och blir man stoppad av polisen är det körkortet dom vill se.
Största strulet kan bli hotell som kan vägra ta emot om ni inte har pass eller nationellt ID kort.

Men Sierra är helt korrekt i att man måste kunna ha riktiga ID handlingar. Vet inte vilken typ av straff det kan bli, men är nog ganska så litet.
Av Marilcj
16 juni 2014 17:49
Det är ju inga passkontroller för resande inom Shenger så polisen rekommenderar att man har giltigt pass el internationellt id ifall man blir stoppad, du kan klara dig utan.
Vi var på personalresa, 60 pers, till Tyskland för en tid sedan och ingen blev utsatt för någon form av passkontroll och vi hade 2 med som var i samma sits som dig, så de kontaktade polisen och fick svaret att det är att rekommendera att man har giltiga handlingar ifall om att.
Av Sierra
16 juni 2014 18:54
Citerat från Marilcj:
Det är ju inga passkontroller för resande inom Shenger så polisen rekommenderar att man har giltigt pass el internationellt id ifall man blir stoppad, du kan klara dig utan.
Om du blir stoppad blir du medtagen för koll och får därefter böter.
Av Bibby
26 juni 2014 22:33
Man måste kunna styrka sitt medborgarskap, så för en svensk så gäller då pass eller nationellt ID-kort.
26 juni 2014 22:37
Det spelar ju ingen roll att ni reser från Finland...
5 juli 2014 21:39
Giltigt pass behöver du. Så du kan nog glömma resan till Paris om du inte kan visa upp passet.
Av Birgere
5 juli 2014 21:47
Citerat från Brigitta:
Giltigt pass behöver du. Så du kan nog glömma resan till Paris om du inte kan visa upp passet.
Varför skriver du så när det inte är sant?
6 juli 2014 09:39
Jag hoppas att det gick bra ändå för dig. Och att du inte fastnade i några kontroller. Du kan väl berätta för oss.