Behöver tips om Indonesien

22 dec. 2015 18:22
Visningar: 261
Hej!
Jag och 3 kompisar ska resa till Indonesien i slutet av januari..
Planen är att besöka Bali, Lombok och Gili-öarna. Hur lång tid behöver man för dessa ställen? Och vad har ni för tips och råd om dem?
Övriga tips om Indonesien uppskattas då vi har dålig koll på landet, vad man bör se och göra?
3 jan. 2016 12:14
Hej
Blir nog en kanonresa.
Jag och min hustru var på precis de öarna i september och vi är runt 50 men inga soffliggare ;-)
5 nätter på Sanur Beach, Bali
3 nätter på Sengiggi, Lombok
2 nätter på Gili Trawangan
1 natt till på Sanur Beach
Skall ni till Sanur Beach kan jag rekommendera Grace Tours som ligger rätt nära den Italienska restaurangen Massimo. Han som har stället heter Paskal. Mycket trevlig med bra känsla för vad som var värt att hitta på och titta på såklart.
På Bali tog vi dels en utflykt till Lembongan Island och väl där åkte vi med en liten båt som tog oss runt ön till 4 olika snorkelställen - riktigt trevligt.
Vi åkte även till Padang Bai och tog en snorkelutflykt där oxå.
Tog även en dagsutflykt med Paskal och besökte dels ett tempel med Balinesisk dans (barong), dels risfält, en kaffeplantage där man fick se hur man gjorde Luwak Coffe, vidare var vi i Ubud och kollad in marknaden samt badade i vattenfall. Rätt intensiv dag för en inte allt för dyr peng.
Stranden på Sanur är fin, men är rätt känslig för tidvatten, när det var ebb så gick vattnet knappt till knäna.
På Lombok så var Sengiggi stranden riktigt bra. Vi tog en snorkelutflykt även här. Åkte bil i ca 1 timma innan vi åkte med en lite båt ut till ett par öar som låg på den sydvästra delen av Lombok (kommer inte ihåg namnet just nu, men kan leta fram det)
Vi passade även på att ta en surflektion av Abdul på Nemos Surf School (ca 5 km fr Sengiggi, men de hämtade oss vid hotellet). Kostade ca 150-160 kr/man för tre timmar.
Vidare till Gili Trawangan, där det är bäst att snorkla på den norra delen av ön. Vi tog snorkelutflykt här oxå och snorklade då även runt Gili Air.
Hyrde även SUP och fick sällskap av ett par stora sköldpaddor :-)
Bra mat överlag på Bali. Åt bl.a. direkt på stranden ett par gånger för nästan inga pengar (2 x Nasi goreng och en färsk kokosnöt = 35 kr)
På Gili har de en night market nära hamnen med massor av små stånd som serverar både indonsisk mat samt grillad fisk och kyckling.
Det enda i alkoholväg vi drack var Bitang deras öl.
Drinkarna kan vara en osäkerhetsfaktor där de hafr ett flertal fall av metanolförgiftningar, (speciellt på mindre ställen)
Eftersom ni åker när det är regnperiod så kan det förekomma enstaka skurar, men det kan även blåsa mer, så kuststräckan vid Kuta och Seminyak kan vara rätt så smutsiga enligt en vän som var på Bali under februari ett år.
Hoppas ni har lite nytta av infon och önskar er en fantastisk resa.