Behöver man söka om ESTA om man har amerikanskt pass?

19 sep. 2016 09:33
Visningar: 1802
Hej!

Jag känner mig jätteförvirrad.

Det är så att min kille och jag ska hälsa på min killes släkt i USA. Jag måste ju därför ansöka om ESTA, men min kille (som ej är född i USA men har ett amerikanskt pass) måste han också söka ESTA?

Och sen när vi väl ska till USA, ska han ta med sig både sitt svenska och amerikanska pass?
Det är nämligen så att på hans amerikanska pass så står bara ett av hans två efternamn, medan det står två på hans svenska... När han var i USA som liten fick han en varning pga det, och vi har inte möjlighet att hinna utfärda nya pass innan resan, så därför tänkte vi bara ta med hans svenska först (så att vi också slipper splittra på oss när man går genom kontrollerna).

Någon som har något liknande problem som vet hur man borde göra i situationen? Det känns jättejobbigt ifall att man skulle göra något fel, när ingen information finns att tillgå om detta!
Av Hawaii
19 sep. 2016 09:41
Om han åker på sitt svenska pass måste han ju ha ESTA. Om han använder sitt amerikanska behövs det givetvis inte. Men han måste bestämma sig för vilket pass han ska använda under resan och sedan vara konsekvent och använda samma pass under hela resan. Och ALDRIG vifta med 2 pass i någon pass-kontroll och definitivt inte i den amerikanska pass-kontrollen. Då blir det garanterat problem.
19 sep. 2016 09:50
Citerat från Norbergkim:
Hej!

Jag känner mig jätteförvirrad.

Det är så att min kille och jag ska hälsa på min killes släkt i USA. Jag måste ju därför ansöka om ESTA, men min kille (som ej är född i USA men har ett amerikanskt pass) måste han också söka ESTA?

Och sen när vi väl ska till USA, ska han ta med sig både sitt svenska och amerikanska pass?
Det är nämligen så att på hans amerikanska pass så står bara ett av hans två efternamn, medan det står två på hans svenska... När han var i USA som liten fick han en varning pga det, och vi har inte möjlighet att hinna utfärda nya pass innan resan, så därför tänkte vi bara ta med hans svenska först (så att vi också slipper splittra på oss när man går genom kontrollerna).

Någon som har något liknande problem som vet hur man borde göra i situationen? Det känns jättejobbigt ifall att man skulle göra något fel, när ingen information finns att tillgå om detta!
Om det är fel uppgifter i passet borde ett nytt ha skaffats omedelbart!

En amerikansk medborgare (även om denne även är medborgare i annat land) MÅSTE resa på sitt amerikanska pass!

Amerikanska medborgare behöver ingen ESTA (det går inte att fylla i USA som land i ansökan).

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1094/~/do-i-need-to-apply-for-esta%3F

Om ni kan gå tillsammans genom gränskontrollen kan jag inte svara på.
Av Hawaii
19 sep. 2016 10:14
Citerat från Floridasidan:

En amerikansk medborgare (även om denne även är medborgare i annat land) MÅSTE resa på sitt amerikanska pass!
Om det bara hade varit så enkelt! Om han/hon bor I USA, ja, defintitivt. Men det finns massor med amerikanska medborgare bosatta i andra länder, och som också har medborgarskap i annat land, och då är det inte lika självklart. Det här är ett mycket "suddigt" område och det är i princip omöjligt att få definitiva svar från myndigheterna, oavsett vilket land det gäller. Men en sak är säker - USA vill definitivt att samtliga amerikanska medborgare ska resa på sitt amerikanska pass. Att de sedan har mycket lite koll på det vad gäller personer som kanske har bott större delen utanför USA är en annan sak.
19 sep. 2016 10:20
Citerat från Hawaii:
Citerat från Floridasidan:

En amerikansk medborgare (även om denne även är medborgare i annat land) MÅSTE resa på sitt amerikanska pass!

Om det bara hade varit så enkelt! Om han/hon bor I USA, ja, defintitivt. Men det finns massor med amerikanska medborgare bosatta i andra länder, och som också har medborgarskap i annat land, och då är det inte lika självklart. Det här är ett mycket "suddigt" område och det är I princip omöjligt att få definitiva svar från myndigheterna, oavsett vilket land det gäller. Men en sak är säker - USA vill definitivt att samtliga amerikanska medborgare ska resa på sitt amerikanska pass. Att de sedan har mycket lite koll på det vad gäller personer som,kanske har bott större delen utanför USA är en annan sak.
Jag utgår från att man får lita på vad de själv skriver om detta (se länken ovan).

citat:
"I am a U.S. Citizen with dual citizenship in a VWP country?

U.S. Citizens are not required to have an ESTA and are required to use their U.S. passport to travel to the U.S."

Tror inte man behöver grotta ner sig mer än så i olika omständigheter, det gör nog bara saker ännu svårare för TS ;-)
Av Hawaii
19 sep. 2016 10:38
Vilket alltså bekräftar vad jag skrev: "USA vill definitivt att samtliga amerikanska medborgare ska resa på sitt amerikanska pass."
19 sep. 2016 10:43
Citerat från Hawaii:
Vilket alltså bekräftar vad jag skrev: "USA vill definitivt att samtliga amerikanska medborgare ska resa på sitt amerikanska pass."
"required to" http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/required ;-)

(Vet inte om du missförstått men mitt inlägg var inte ett svar på ditt och ingen rättelse av det, jag skrev inlägget samtidigt som du postade ditt så jag hade inte ens sett det då.)
19 sep. 2016 10:48
Tack för svaren!

Eftersom vi måste köpa biljetter den här veckan verkar det som att vi kommer att behöva köpa biljetter först och byta pass sen, och det borde väl inte vara några problem?

Han ska ta bort det extra efternamnet från sitt svenska pass (hans systrar har tänkt göra det också).

Och för att förtydliga, han har aldrig bott i USA och är inte född där, utan fick medborgarskap för att hans pappa är medborgare (trots att hans pappa har bott i Sverige de senaste 30 åren endast).
19 sep. 2016 11:36
Citerat från Norbergkim:
Tack för svaren!

Eftersom vi måste köpa biljetter den här veckan verkar det som att vi kommer att behöva köpa biljetter först och byta pass sen, och det borde väl inte vara några problem?

Han ska ta bort det extra efternamnet från sitt svenska pass (hans systrar har tänkt göra det också).

Och för att förtydliga, han har aldrig bott i USA och är inte född där, utan fick medborgarskap för att hans pappa är medborgare (trots att hans pappa har bott i Sverige de senaste 30 åren endast).
Det blir ju lite invecklat och svårt att svara på.
Om ni hinner byta pass beror ju på hur snabbt det går att få ett nytt amerikanskt pass, har ingen aning om det men är det bara det svenska passet så har det ju inget med resan att göra då man måste resa på det amerikanska då vet jag inte varför ni konstrar till det och blandar in det svenska passet.

Man kan inte ha mer än ett efternamn, du menar att de har ett mellannamn, de får ju byta namn i folkbokföringen och sen söka pass i rätt namn då antar jag.

Flygbiljetterna bör gå att boka men i det nya namnet om det nu är fel namn i passet han ska använda på resan, APIS får ni väl då fylla i efter att det nya passet är klart i.s.f.. (hoppas ni har gott om tid om ni ska byta namn och söka nytt pass). Dubbelkolla detta med flygbolaget innan ni bokar.
Är det amerikanska passet utfärdat med "rätt namn" (det som ska bytas till) är det ju inget problem vad jag kan se då blir det ju helt rätt efter namnbyte.

Var han bor eller bott har ju inte med saken att göra, det står bara att amerikansk medborgare ska resa på amerikanskt pass (sen kan det ju finnas paragrafer och undantag mm. som de inte nämner i ett kort svar i sina FAQs men det är ju lite jobba att leta igenom och tolka, enklare är nog att göra som det står och använda amerikanskt pass.
19 sep. 2016 12:25
Så eftersom han ska byta namnet på sitt svenska pass till samma på det amerikanska så borde det inte vara några problem alls när bytet väl gått igenom? Är det vad ni menar?

Varför det svenska passet nämns är för att han ju lär åka med det också vad jag har förstått.
19 sep. 2016 13:00
Du får nog berätta mer ingående om hur det ser ut, passen, hur ni tänkt resa, namnen ,vad ni ska göra o.s.v. om du inte får ut tillräckligt av svaren ;-)

"byta namnet på sitt svenska pass till samma på det amerikanska" ???????? vad ska egentligen bytas till vad?

Du skriver "två efternamn" det kan man som sagt inte ha, är det mellannamnet eller efternamnet som saknas i passet, är det efternamnet så är det nog inte bra alls. Sen är det ju så att Amerikanerna räknar det antagligen som två efternamn vilket inte gör saken lättare.
Däremot tror jag inte att de kollar mot folkbokföringen i Sverige att ett Amerikanskt pass stämmer (om de inte har mycket speciella skäl till det) utan de går på passet. Sen vet jag inte vilka register amerikanerna tittar i om de ska kolla upp en amerikansk medborgare, de har så klart motsvarighet till folkbokföringen, inte helt osannolikt kopplat till gränskontrollens datorer. Vad är han registrerad under för namn där?

Menar du att han ska resa på det svenska passet trots att han inte får det? Som Hawaii skrev ska man inte stå och vifta med två olika pass i passkontrollen, det blir bara onödiga problem. Man reser med ett pass och använder det passet till allt på resan, flyg, inresa, legitimering. Det svenska kan åka med som backup men använd inte det om det inte krävs, vilket det inta ska göra. Det finns inget bättre pass än det amerikanska när man reser till USA.

Är det det Amerikanska eller Svenska passet som har de namn som han ska byta till?

Har det amerikanska passet de namn som han byter till så behöver ni inte göra någonting med passen nu, självklart ska han ändå byta sitt svenska pass till ett med rätt namn (om det blir fel efter namnbytet) om han nu ska ha ett svenskt pass också, vilket i.o.f.s. kan vara bra.

Själv hade jag nog sett till att vara registrerad med samma namn i båda länderna och att passen från båda har rätt namn. Eftersom ni verkar vara lite sent ute blir det väl till att som sagt resa på det amerikanska och hoppas på det bästa.
Av Hawaii
19 sep. 2016 18:01
Håller helt med Floridasidan att det blir definitivt "säkrast" att resa på det amerikanska passet. Men därutöver är det inget som är "säkert". Olika länder ser olika på dubbelt medborgarskap och många säger officiellt att de inte accepterar det, men trots det ser de mellan fingrarna. Det var t.ex. bara ett par år sedan som Sverige officiellt accepterade att man kunde ha dubbelt medborgarskap. Men min dotter har haft dubbelt (svenskt & amerikanskt) sedan hon var 3 månader gammal (och hon är 39 nu) så verkligheten är ofta annorlunda än den officiella linjen. Kan också nämna att trots Homeland Security i USA och allt vad de försöker att göra så finns det ingen amerikansk motsvarighet till den svenska folkbokföringen. Man kan inte "registrera" sig i USA. Finns ingen mantals-skrivning här och att tro att de skulle ha koll på amerikanska medborgare som har bott utanför USA hela sitt liv är rena fantasin. Men som sagt - att resa på det amerikanska passet till och från USA innebär också att man säkerligen undviker ev. problem.
19 sep. 2016 18:53
Citerat från Hawaii:
Håller helt med Floridasidan att det blir definitivt "säkrast" att resa på det amerikanska passet. Men därutöver är det inget som är "säkert". Olika länder ser olika på dubbelt medborgarskap och många säger officiellt att de inte accepterar det, men trots det ser de mellan fingrarna. Det var t.ex. bara ett par år sedan som Sverige officiellt accepterade att man kunde ha dubbelt medborgarskap. Men min dotter har haft dubbelt (svenskt & amerikanskt) sedan hon var 3 månader gammal (och hon är 39 nu) så verkligheten är ofta annorlunda än den officiella linjen. Kan också nämna att trots Homeland Security i USA och allt vad de försöker att göra så finns det ingen amerikansk motsvarighet till den svenska folkbokföringen. Man kan inte "registrera" sig i USA. Finns ingen mantals-skrivning här och att tro att de skulle ha koll på amerikanska medborgare som har bott utanför USA hela sitt liv är rena fantasin. Men som sagt - att resa på det amerikanska passet till och från USA innebär också att man säkerligen undviker ev. problem.
Off topic och ovidkommande men...
Har aldrig funderat på detta tidigare men de har alltså ingen koll på sina medborgare, vilka som är medborgare eller inte, när de är födda, vad de heter? Vem som helst kan bara påstå att de är medborgare, skaffa pass i vilket namn som helst? Att de värnar frihet är en sak men är det så fritt.
Varför pratas det så mycket om att staten vet allt, håller koll på folk o.s.v?
Hur använder man social security number om man inte har register. Hur håller man koll på skatter, folkmängd och annan statistik.
Hur håller man reda på brottslingar av olika slag, var de bor o.s.v. hur kan de kolla upp någon vid en trafikförseelse utan register....
Varför kollar man folk från andra länder men inte de som är medborgare i landet men som bor utomlands hela livet? Någon dömd för narkotika och andra brott i Sverige riskerar inga problem om denne har ett amerikanskt pass även om denne aldrig varit i USA tidigare.....
Det hålls koll på när andra reser in och ut, var de reser, man ska veta om de besökt vissa "osäkra" länder, men amerikaner kan resa ut, in och vart som helst utan att man har koll....
Även om man inte har allt och alla i ett register borde man ha någon koll, i Sverige har vi ju folkbokföring, brottsregister mm. som dessutom amerikanerna uppebarligen får uppgifter ifrån på begäran.
I många länder är ju register som folkbokföringen, samkörning av register och personnummer förbjudet men de måste väl rimligtvis ha någon koll på vem medborgarna är.

Detta väckte mycket funderingar ;-) Jag tror säkert du har klart för dig men jag blir lite förvånad att de inte kan kolla amerikaner vid gränsen men är ju inte lika insatt i det.
Av Hawaii
19 sep. 2016 19:14
Det här är givetvis enormt komplicerat, men ett par kommentarer i all korthet:
1. För att få ett amerikanskt pass måste man givetvis kunna bevisa sitt medborgarskap. Antingen genom att visa "birth certificate" (om man är född i USA = automatiskt medborgarskap) ELLER ansöka om medborgarskap, ta testerna och få ett officiellt intyg som behövs för att få pass.
2. Social security nummer i USA funkar inte alls som person numret i Sverige, även om det numera krävs mer och mer. Faktum är att många politiska organisationer helt motsätter sig ett system liknande den svenska folkbokföringen med person nummer etc. De är livrädda för att myndigheterna då kan kolla allt och alla. I dagens läge kan man flytta hit eller dit i USA, och mellan delstaterna utan att man måste informera någon myndighet. Om man betalar skatt får man givetvis uppge sin address, men det finns många som lever "utanför systemet" och jag känner själv en del. Inte ovanligt här på Big Island.
3. "Government agencies" i USA har förvånansvärt lite samarbete sinsemellan, och man kan t.ex. betala federal eller del-stats skatt (och alltså finnas i "systemet") men det innebär definitivt inte att andra myndigheter har en pejling om var man bor. Som sagt, totalt annorlunda än Sverige. Därav min kommentar att en person med dubbelt medborgarskap som bott utanför USA hela sitt liv knappast är "känd" av myndigheterna här. Även om han/hon har giltigt amerikanskt pass innebär det som sagt inte att andra myndigheter har någon som helst aning om den personen.
19 sep. 2016 19:23
Så har man tappat bort sitt birth cert. kan man inte få pass, resa, man finns inte ;)

Utanför systemet, kan dessa resa utomlands och komma tillbaka.

Den med amerikanskt pass, som aldrig ens varit i landet vet de inget alls om men denne kan resa in utan någon kontroll.
Då ska man ju definitivt aldrig blanda in ett annat pass i ekvationen.

Tack Hawaii!
Av Hawaii
19 sep. 2016 21:03
Har man blivit av med sitt birth certificate kan man ju få ett nytt utställt. Inget speciellt konstigt med det. Och de som lever "utanför systemet" kanske arbetar svart, och bor i ett litet primitivt hus, som de själva har byggt (typiskt utan byggnadstillstånd) och det är mycket möjligt att de inte har några som helst ID handlingar. Inte nog med att de inte kan resa utomlands - här i Hawaii kan de inte ens resa mellan öarna eftersom man måste visa ID när man flyger. Jag känner en kille som har en egen firma - han reparerar bilar. Men han har inget giltigt körkort och inga andra giltiga ID handlingar. Han är kanadensisk medborgare, har bott här i många år och har "Green Card". Men utan ID kan han inte flyga till Honolulu och kan alltså varken förnya sitt Green Card eller sitt kanadensiska pass!
Och de som har bott utomlands i många år med dubbelt medborgarskap - stor chans att amerikanska CBP (Customs and Border Protection) inte har en pejling på att den individen också har medborgarskap i annat land. De har alltså ingen vetskap om och när den individen reser internationellt och använder sitt "andra pass". Och om namnen i de 2 passen inte är helt identiska är det nog stor chans att de inte ens är medvetna om individen i fråga skulle resa till USA (t.ex. under VWP) och använder sitt andra pass. Sett från svensk synvinkel kan jag förstå att mycket av det här verkar näst intill ofattbart, men de olika statliga myndigheterna i USA tycker inte om att samarbeta! Ett faktum.
Av Birgere
19 sep. 2016 23:18
Jo det är nog som Hawaii säger, amerikanarna och för den del dom flesta på jorden har inget nationellt personregister.
Effektivitetsmässigt är det ju åt skogen men integritetsmässigt så är det nog inte fel.
Amerikanarna har väl ett federalt passregister, delstatliga körkortsregister osv... hur det är med skattenummer och social security nummer om det är på delstat eller federalt vet jag inte.
Men som jag förstått det så får (kan?) dom olika registren inte samköras.
Allt detta är väl även en anledning till att man tex i ESTA måste ange så mycket annan information typ föräldrar o arbetsgivare för att entydigt kunna fastställa identiteten.
Av Birgere
19 sep. 2016 23:36
Diskussionen har ju gått lite off topic men när det gäller originalfrågan så har man amerikanskt pass så måste detta användas vid inresan.
19 sep. 2016 23:43
Ja de flesta vet ju att Sverige är ganska unikt och samkörning av register är et big nono för de flesta (iallafall officiellt) men det jag finner lite märkligt är om de inte har någon koll alls på amerikanska medborgare, inga register där de kan kolla om det är en brottsling o.s.v. som reser.
Speciellt en amerikan som det då knappast ens finns vetskap att den existerar och inte ens behöver fylla i ESTAn, kan alltså vara en notorisk terrorist utan någon som helst reaktion när denne reser jorden runt, inte från USAs sida iallafall, låter märkligt i mina öron när de är så noga med medborgare i andra länder som kommer på besök och som du skriver ska uppge till synes ovidkommande uppgifter, nästan hattstorlek och favoritkusinens husdjurs flicknamn.

Men då går ju meningarna isär iallafall, passregister vilket jag nog också trodde fanns, körkortsregister, varför inte federalt register över efterlysta personer o.s.v..... Att sen Homeland Security motarbetas så av andra myndigheter att de (som jag uppfattat som en enormt stark organisation) står blinda, hmmm, jag har svårt att tro att de inte har några register att tillgå för att kolla en amerikansk medborgare men får lämna det vid att tro då.

Sen är det ju inte alls ofattbart med självklarheter som att folk lever utanför systemet, undrar hur många i Malmö som gör det, bor i verkstads, affärslokaler, hos vänner, jobbar svart o.s.v....

Inte mycket att älta om, var mest en reflektion över något jag reagerade på :-)
Av Birgere
19 sep. 2016 23:48
Citerat från Floridasidan:
Ja de flesta vet ju att Sverige är ganska unikt och samkörning av register är et big nono för de flesta (iallafall officiellt) men det jag finner lite märkligt är om de inte har någon koll alls på amerikanska medborgare, inga register där de kan kolla om det är en brottsling o.s.v. som reser.
Speciellt en amerikan som det då knappast ens finns vetskap att den existerar och inte ens behöver fylla i ESTAn, kan alltså vara en notorisk terrorist utan någon som helst reaktion när denne reser jorden runt, inte från USAs sida iallafall, låter märkligt i mina öron när de är så noga med medborgare i andra länder som kommer på besök och som du skriver ska uppge till synes ovidkommande uppgifter, nästan hattstorlek och favoritkusinens husdjurs flicknamn.

Men då går ju meningarna isär iallafall, passregister vilket jag nog också trodde fanns, körkortsregister, varför inte federalt register över efterlysta personer o.s.v..... Att sen Homeland Security motarbetas så av andra myndigheter att de (som jag uppfattat som en enormt stark organisation) står blinda, hmmm, jag har svårt att tro att de inte har några register att tillgå för att kolla en amerikansk medborgare men får lämna det vid att tro då.

Sen är det ju inte alls ofattbart med självklarheter som att folk lever utanför systemet, undrar hur många i Malmö som gör det, bor i verkstads, affärslokaler, hos vänner, jobbar svart o.s.v....

Inte mycket att älta om, var mest en reflektion över något jag reagerade på :-)
Mina barn andras ungar....typ
19 sep. 2016 23:51
Vad jag försökte säga tidigare är att min kille (och även hans två systrar) fick amerikanskt pass från födseln. På det står dock bara deras pappas efternamn angivet, medan det i deras svenska pass står både deras mammas och pappas efternamn angivet.

Hur vet man vilket efternamn som räknas som mellannamn i Sverige då? På det svenska passet står nämligen båda efternamnet under "efternamn". Finns ju inte ens någon ruta för mellannamn! Så hur ska man veta!?

Vad jag har hört ska man alltid resa på båda passen om man ska resa mellan de två länderna, men det kanske är fel!? Oavsett så är det alltid så som han och hans systrar tidigare har gjort.

Men vi får försöka komma i kontakt med skatteverket för ändring... Under tiden får vi skriva vad som står på det amerikanska passet, det verkar ju gå?

Frågar ni mig så verkar USA ett enda virrvarr. Säkerhet hit och säkerhet dit och paranoida så det heter duga!
Nåja, det är tur att man bara ska dit och hälsa på i två veckor ;) Skulle nog inte stå ut med alla skumma säkerhetsregler, filmkameran överallt och skumma regler.

Men tack hörni!
Det borde ju lösa sig utan problem :)
19 sep. 2016 23:53
Citerat från Hawaii:
Och om namnen i de 2 passen inte är helt identiska är det nog stor chans att de inte ens är medvetna om individen i fråga skulle resa till USA (t.ex. under VWP) och använder sitt andra pass. Sett från svensk synvinkel kan jag förstå att mycket av det här verkar näst intill ofattbart, men de olika statliga myndigheterna i USA tycker inte om att samarbeta! Ett faktum.
Hur kan detta ha någon betydelse om de ändå inte har register över personerna och denna person reser ju dessutom inte som amerikan utan bryter mot reglerna om han reser på annat pass än det amerikanska. Han är ju dessutom mer okänd för amerikanerna om han reser på sitt amerikanska pass än det andra.

Fyller inte en amerikan i APIS heller, och om de gör det, varför om de ändå inte kan kontrolleras?
Jag har fått för mig (var nästan 100% säker på) att dessa uppgifter kollas på något sätt, t.ex. mot ett register över terrorister och efterlysta (riskpersoner) men det är kanske helt fel uppfattat....

Ja denna tråd blev ju betydligt mer invecklad än jag väntat iallafall så får be om ursäkt till Norbergkim för det, men intressant att höra synpunkterna på detta.
Av Birgere
20 sep. 2016 00:01
Det är vi i Sverige som strulat till det med mellannamn. Något liknande verkar inte finnas på många andra ställen i världen. Därför har svenska myndigheter fått göra en kompromiss och på passen kalla mellannamn + efternamn för enbart efternamn för att saker ska fungera. Alla andra länder tycker ju vi är helknäppa.
Efternamnet ska stå sist och framkommer även på ett personbevis.
20 sep. 2016 00:04
Citerat från Norbergkim:
Vad jag försökte säga tidigare är att min kille (och även hans två systrar) fick amerikanskt pass från födseln. På det står dock bara deras pappas efternamn angivet, medan det i deras svenska pass står både deras mammas och pappas efternamn angivet.

Hur vet man vilket efternamn som räknas som mellannamn i Sverige då? På det svenska passet står nämligen båda efternamnet under "efternamn". Finns ju inte ens någon ruta för mellannamn! Så hur ska man veta!?

Vad jag har hört ska man alltid resa på båda passen om man ska resa mellan de två länderna, men det kanske är fel!? Oavsett så är det alltid så som han och hans systrar tidigare har gjort.

Men vi får försöka komma i kontakt med skatteverket för ändring... Under tiden får vi skriva vad som står på det amerikanska passet, det verkar ju gå?

Frågar ni mig så verkar USA ett enda virrvarr. Säkerhet hit och säkerhet dit och paranoida så det heter duga!
Nåja, det är tur att man bara ska dit och hälsa på i två veckor ;) Skulle nog inte stå ut med alla skumma säkerhetsregler, filmkameran överallt och skumma regler.

Men tack hörni!
Det borde ju lösa sig utan problem :)
Mellannamnet ska vara det som står först. Andersson om man heter "Bengt Andersson Nilsson".
Passen ska följa internationell standard, mellannamnen har hamnat vid "efternamn" vilket ju är fel enligt svensk namnlag. Varför de gjort så vet jag inte de fick väl välja mellan två felaktiga sätt, att sätta det vid för eller efternamn. Detta gör ju att man egentligen inte kan fylla i ESTA rätt de ber om efternamn men skriver man båda så fyller man även i mellannamn, skriver man inte mellannamnet så blir det inte som i passet :-(

Jag tror du fått ett ganska bra svar flera gånger nu. Man ska använda det amerikanska passet, ta med det svenska men ha det bara med, visa det inte om de inte frågar efter det.

(Är inte ett pass man får som barn giltigt i 5 år? Passet från födseln kan väl inte vara giltigt nu, de måste väl ha bytt pass någon gång, varför är det då fortfarande fel namn)
20 sep. 2016 00:44
Jag har sökt ESTA åt mig själv nu, och jag tror resten kommer lösa sig också.

Konstigt det där med efternamn som mellannamn!
Sverige har också konstiga lagar...
Personligen har jag bara ett kort mellannamn, men som jag funderar på att ta bort (det underlättar ju vid resor).

Min kille däremot har ett tilltalsnamn och två långa mellannamn (som står som förnamn) och sen två efternamn (varav det ena tydligen då är mellannamn?) som också är långa. Väldigt, väldigt jobbigt när man ska ut och flyga!

Varför hans föräldrar inte ändrat i passet har jag ingen aning om. Han har inte haft tillgång till sitt pass förrän nyligen när han fyllde 18 och sist han var i USA var han ca 8, så då hade hans mamma hand om det där.
Jag tycker också att det är konstigt att ingen av syskonen fått tillrättade namn, fast samtidigt (eftersom jag känner föräldrarna) är jag inte det minsta förvånad.

Hursomhelst - tack för all hjälp! Vi ska ändra svenska namnet så fort som möjligt (typ imorgon) och sen ska vi se till att inte visa svenska passet om de inte frågar efter det!

Det här fixar vi ;) :D
20 sep. 2016 01:09
Citerat från Norbergkim:
Jag har sökt ESTA åt mig själv nu, och jag tror resten kommer lösa sig också.

Konstigt det där med efternamn som mellannamn!
Sverige har också konstiga lagar...
Personligen har jag bara ett kort mellannamn, men som jag funderar på att ta bort (det underlättar ju vid resor).

Min kille däremot har ett tilltalsnamn och två långa mellannamn (som står som förnamn) och sen två efternamn (varav det ena tydligen då är mellannamn?) som också är långa. Väldigt, väldigt jobbigt när man ska ut och flyga!

Varför hans föräldrar inte ändrat i passet har jag ingen aning om. Han har inte haft tillgång till sitt pass förrän nyligen när han fyllde 18 och sist han var i USA var han ca 8, så då hade hans mamma hand om det där.
Jag tycker också att det är konstigt att ingen av syskonen fått tillrättade namn, fast samtidigt (eftersom jag känner föräldrarna) är jag inte det minsta förvånad.

Hursomhelst - tack för all hjälp! Vi ska ändra svenska namnet så fort som möjligt (typ imorgon) och sen ska vi se till att inte visa svenska passet om de inte frågar efter det!

Det här fixar vi ;) :D
Det löser sig säkert.
Fundera lite på det där med namnen, googla svensk namnlag :-)
Du har förmodligen två förnamn och efternamn, din kille 3 förnamn, ett mellannamn och efternamn...

Bara förcatt tjata lite till, om passetbfunnits sen innan han var 8, ärbdet verkligen giltigt fortfarande.....
Trevlig resa!
20 sep. 2016 16:25
Intressant diskussion. Jag kastar mig in med en liten fråga:
Citerat från Norbergkim:

Och sen när vi väl ska till USA, ska han ta med sig både sitt svenska och amerikanska pass?
Det är nämligen så att på hans amerikanska pass så står bara ett av hans två efternamn, medan det står två på hans svenska... När han var i USA som liten fick han en varning pga det,
Då visade han tydligen upp båda passen?
22 feb. 2018 11:56
Av rent sammanträffande lyckades jag klicka mig in på min egen tråd, och jag har visst inte svarat. Bättre sent än aldrig?

Jag är lite osäker faktiskt på hur vi gjorde. Vårt första flyg gick till Tyskland och då körde han på det svenska tror jag (eftersom det var inom EU, vi ville undvika tjafs om VISA). Nästa flyg gick till USA och då visade vi det amerikanska. Sen ytterligare ett flyg inom USA och då visade vi det amerikanska igen.
Tror att vi gjorde samma på vägen hem (men vi mellanlandade aldrig i Tyskland då). Funkade i alla fall utmärkt. Inga problem med passen alls faktiskt!
Och vi hann fixa namnen också så att de nu stämmer på båda.

Och att passen inte var ändrade är för mig fortfarande ett mysterium. Passen uppdaterades när min sambo var 14 eller 15, men han har efter det aldrig haft tillgång till sitt pass så jag vet inte varför hans föräldrar krånglat till det så för honom. Skönt nog är det i alla fall löst nu.