Behöver lite tips & råd inför resen till Grekland.

8 juni 2014 22:56
Visningar: 2211
Hej folket på Reseguiden!
Det här blir mitt första inlägg, Har några saker jag vill veta. Det är så här att jag och min flickvän ska resa till Grekland nu i Augusti. Till Platanes.

1. Hur mycket fickpengar behöver man ha med sig för 2 veckor? Vi hade verkligen inte tänkt att leva livet utan vill bara ha det normalt, Inte slösa för mycket - Mer än nödvändigt. Då menar jag för mat och dricka. (Var)

2. Finns det något speciellt att göra i Platanes? Eller en bit utanför? Har sökt lite men hittar ingenting, Kanske är tvär dålig på att googla, Vem vet? Men vet NI något speciellt man kan göra? Vad som helst då menar jag från Vattenland till att hyra vattenskoter till gå på zoo, Ni fattar.

Och till sist, Har ni några egna erfarenheter i Platanes isf har ni några råd?
Eller bara någonting som är bra att tänka på.

Tack på förhand för era svar :)
9 juni 2014 19:32
Är de ingen som har svar på någon av mina frågor? :)
Av Birgere
9 juni 2014 19:37
Kanske inte alla vet var i Grekland Platanes ligger... Jag har aldrig hört talas om det iaf.
Av Marilcj
9 juni 2014 20:58
Håller m om Plantanes, aldrig hört o nyss hemkommen fr Grekland

Budgetmässigt numera kan man räkna med att det kostar som här hemma om man ska gå ut o äta, ta en drink el likn, av den enkla anledningen gick vi med på att ta vår första all inclusiveresa och det var värt varenda krona för det hade nog blivit dubbelt så dyrt annars.
Tog oss en utflykt en kväll, 15-18 euro för taxi knappt 2 mil, en drink 7 euro, 1 fl vatten 1,5 euro...kollade in några menyer o en enrätters middag hamnade runt 10-20 euro för en person, enklare tavernor lite vid sidan om var dock billigare.
9 juni 2014 22:40
Oj! Va riktigt trött när jag skrev inlägget. Såg inte ens själv att jag skrev Platanes. Men yes jag menar Rethmynon i Kreta :)
9 juni 2014 22:43
Citerat från Marilcj:
Håller m om Plantanes, aldrig hört o nyss hemkommen fr Grekland

Budgetmässigt numera kan man räkna med att det kostar som här hemma om man ska gå ut o äta, ta en drink el likn, av den enkla anledningen gick vi med på att ta vår första all inclusiveresa och det var värt varenda krona för det hade nog blivit dubbelt så dyrt annars.
Tog oss en utflykt en kväll, 15-18 euro för taxi knappt 2 mil, en drink 7 euro, 1 fl vatten 1,5 euro...kollade in några menyer o en enrätters middag hamnade runt 10-20 euro för en person, enklare tavernor lite vid sidan om var dock billigare.
Kanske skulle ha tagit all-inclusive då? Första gången vi reser utomlands tillsammans så vi valde att se det som en "uppmaning" att inte köra all-inclusive så vi lär oss lite om vad allt kostar utomlands och hur man ska hantera pengarna, Kanske låter långsökt? Vet inte men vi vill resa mycket mer i framtiden - Bra med lite erfarenhet.
9 juni 2014 23:31
Citerat från Canada2000:
Lite trist att ha "all inklusive" om det finns en massa mysiga restauranger att prova på. Måste ju gå att äta en bit, man behöver ju inte gå på de dyraste heller.
Kolla Trip.: http://www.tripadvisor.se/Restaurants-g189421-Rethymnon_Rethymnon_Prefecture_Crete.html
Hittade även denna tråd: http://www.reseguiden.se/reseguider/rethymnon-for-nyborjare-5840
Mvh
Tack! Ajo det va lite så vi tänkte också. Eftersom att det är vår första resa tsm som vill vi göra lite saker även att äta ute och inte bara sitta inne på hotellet och smaska. Men igen tack för länkarna ska kolla in dom :)
Av Marilcj
10 juni 2014 08:44
Har aldrig åkt på all inclusive innan heller, tillhör sorten som i regel bokar allt själv o förr när vi åkte till Grekland tog vi bara frukost, sen letade vi upp små mysiga ställen för både lunch o middagar, när vi är i Thailand har vi inte ens frukosten utan fixar den själva, så att det blev all inclusive nu var av den enkla anledningen att vi ville komma iväg en vecka och komma undan så billigt som möjligt.
Vi hade dessutom den turen att hamna på ett kanonhotell m både bufferestauranger o 7 andra små restauranger m varierande mat, creperia o bra barer, så utöver de 13000 som vi betalade för resan spenderade vi vars 1000kr på utflykter, nån drink o lite shopping till skillnad fr bekanta som bodde stenkastet ifrån och utan all inclusive, de la ut ca 1000kr/dag/pers på frukost, lunch, middag, vatten o övr dryck, en båtutflykt o en busstur in till gamla stan.
10 juni 2014 09:36
Citerat från Huudfadern:
Citerat från Canada2000:
Lite trist att ha "all inklusive" om det finns en massa mysiga restauranger att prova på. Måste ju gå att äta en bit, man behöver ju inte gå på de dyraste heller.
Kolla Trip.: http://www.tripadvisor.se/Restaurants-g189421-Rethymnon_Rethymnon_Prefecture_Crete.html
Hittade även denna tråd: http://www.reseguiden.se/reseguider/rethymnon-for-nyborjare-5840
Mvh
Tack! Ajo det va lite så vi tänkte också. Eftersom att det är vår första resa tsm som vill vi göra lite saker även att äta ute och inte bara sitta inne på hotellet och smaska. Men igen tack för länkarna ska kolla in dom :)
Ja precis om ni inte rest så mycket så är det ju lite roligare att testa lite olika ställen. Att ta all-inklusive beror lite på vart man åker. Vissa ställen kanske det inte finns så mycket att välja på men i Grekland brukar finnas små mysiga restauranger lite här och var. Lycka till.
Mvh
10 juni 2014 09:40
Citerat från Marilcj:
Har aldrig åkt på all inclusive innan heller, tillhör sorten som i regel bokar allt själv o förr när vi åkte till Grekland tog vi bara frukost, sen letade vi upp små mysiga ställen för både lunch o middagar, när vi är i Thailand har vi inte ens frukosten utan fixar den själva, så att det blev all inclusive nu var av den enkla anledningen att vi ville komma iväg en vecka och komma undan så billigt som möjligt.
Vi hade dessutom den turen att hamna på ett kanonhotell m både bufferestauranger o 7 andra små restauranger m varierande mat, creperia o bra barer, så utöver de 13000 som vi betalade för resan spenderade vi vars 1000kr på utflykter, nån drink o lite shopping till skillnad fr bekanta som bodde stenkastet ifrån och utan all inclusive, de la ut ca 1000kr/dag/pers på frukost, lunch, middag, vatten o övr dryck, en båtutflykt o en busstur in till gamla stan.
Okej! Tror dock det blir lite mindre än 1000kr per dag för oss. Eller iallafall för mig är ingen som gillar att shoppa direkt haha, Men några pilser om dagen kommer jag nog trycka i mig. Bruden däremot kan jag tänka mig 1000kr om dagen. Vi vill inte hetsa och åka överallt och kicka in grejer. Vi åker mest utomlands bara för att ta det lugnt, Men självklart någon "utflyckt" lär det bli. Så priserna är idag i Grekland ungefär som i Sverige?
Av Marilcj
10 juni 2014 10:52
Ja priserna är ganska jämförbara med här hemma.
Vi gjorde en båtutflykt m stopp för bad o snorkling, 20 euro/pers 3 tim inkl utrustning, kompisar som var med oss valde en 4 tim tur för samma pris men då fick de hyra snorkel o cyklop.
Enda vi handla var olivolja o lite sånt och man kunde lika gärna låtit bli för de var samma pris som hemma, men man kan ju inte komma hem utan olivolja när man varit i Grekland.
Inhemska ölen 3-4 euro och importerad lite mer för 33 cl....håller man sig väck fr de stora turiststråken så är det lite billigare.
21 juli 2014 08:48
Hej! Kommer inte in på min gamla av någon anledning då det står att jag inte har rätt mail .. Ingen aning om varför men iallafall, Flyger flyplanet över Ukraina när man ska till Grekland (Kreta)? för att det känns ju inte så jätte lockande faktist haha :)

Och jag undrar ifall det är någon som vet en bra sida för små väskor man kan ha med sig, Sån runt magen eller bara runt halsen. Vet att det går att söka på google och få svar direkt, Men tänker mer ifall någon av er har någon sida att tipsa om, Tack för svar =)
Av Marilcj
21 juli 2014 22:01
Nej de flyger inte om Ukraina när du ska till Kreta...är i stort sett bara Singapore Airlines som flyger däröver fr Norden, ja o så de planen som ska dit.
25 juli 2014 09:28
Rethymnon är enligt mig Kretas härligaste stad, bara att gå den långa strandpromenaden och stanna till på något av alla mysiga ställen för mat & dryck är ljuvligt. Glöm ej mysigheten i Gamla Stan. Vi skall själv åka dit i augusti, för tredje gången :-)
Av Hemmo
2 juni 2015 19:13
Platanias semester på Kreta
Platanias är bara 5 km öster om Rethymno och har blivit en riktig semester på ön Kreta . Ursprungligen Platanes var bara en obetydlig förort till Rethymnon , som ligger på den gamla vägen till Heraklion . Platanes dock utvecklat som ett resultat av den långa stranden . Stora lyxhotell , som El Greco Hotel och Creta Palace , har bosatt sig i området , finns det några enkla värdshus och pensionat . I Rethymnon och angränsande Adele är lite att se , de turister kommer till stranden och den närliggande Rethymno till Platanes . Den livliga genomfartsled genom Platanes , där de flesta hotellen är belägna , inte göra det mer attraktivt . Stranden ligger ca 8 km från Rethymnon utan avbrott till Platanias och Adele . Det är en av de längsta stränderna på Kreta , men på sommaren är det fortfarande ganska upptagen . En av de få fördelarna med Platanias finns täta bussförbindelser till Rethymno . Under högsäsong går varje 20 minuter en buss till busstationen i den gamla staden Rethymno . Därför kan du enkelt utforska ön . Platanes är inte ett dåligt val för semesterfirare som vill utforska med buss . Kreta Du kan gå från en timme till Platanias Rethymnon genom den breda vackra strandpromenaden . Även på stranden i Platanias sköldpaddorna lägger sina ägg på sommaren . Den häckar på stranden markeras omedelbart och bör lämnas ensam . På natten är det förbjudet på sommaren att gå till stranden , kan det kläckningsförmåga inte störas . De finner sin väg ner i vattnet vid det ljust av månen . Och en annan stor fördel är närvaron av Lidl stormarknad . Många turister och lokalbefolkningen kommer från Rethymnon att handla på Lidl , andra stormarknader i Kreta är ganska dyra .
http://grekland-semestrar.blogspot.nl/2013/12/platanias-semester-pa-kreta.html#.VW3kKs_tmko