Båtluff i juni med start/slut Athen, tips på lämplig rutt :)

7 jan. 2013 16:07
Visningar: 4844
Planerar att båtluffa i sommar med en kompis och våra barn, 4 st i yngre tonåren. Av flera skäl tänker vi flyga till Athen och skulle väldigt gärna få tips på en lämplig resrutt som utgår och avslutas i Athen. vi har tänkt vara ute i ca 10-12 dagar beroende på hur det går att planera resrutten :)!
Tacksam för tips och råd :)!
19 jan. 2013 12:03
Jag och min familj var borta 3 veckor och då körde vi Signos/Ios/Amorgos/Naxos
Sifnos är en väldigt lugn ö, så det är väldigt skönt att börja där och bara slappa.

Iso är festandets ö, Jag gillade verkligen Ios, först trodde jag att det bara skulle vara en fest ö men stränderna är bra och maten och shoppandet är väldigt billigt och man gemför med dom andra öarna.
Nattlivet var väldigt bra med, det håller sig till ett ställe, så man kan hitta boende där det är lungt på kvällen/Natten. Vi bodde kanske 300 meter från där färgorna anländer, Det är nära till en bra strand och ett bra nattliv, men det är samtidigt ett lungt boende. Vi var i Ios i 3 dagar och det var lagomt.

Amorgos är en väldigt klippig ö, men det är samtidigt väldigt populär men om ni vill ha sandstrand hittar ni det inte på amorgos, men vattnet är otroligt fint.

Naxos var våran sista ö, och det var en bra avslutning, Naxos är en väldigt turistig ö, man kan hitta många Svenska där. Men det är också väldigt billigt (Speciellt maten) Sandstränder finns det gott om, och dom är otroligt fina.

Hoppas ni får är grymt bra resa, Och kanske fick lite tips iallfall :-)
/Hanna
Av Helen69
6 feb. 2013 09:39
Hej! Skulle föreslå Paros och Naxos. Nära till Athen och bra båtförbindelser. I Paros skulle jag rekommendera att ni bo i Naousa som är väldigt mysig med bra uteliv, restauranger, mysiga gränder osv. FInns fina stränder i närheten , särskilt Kolymbythes . Från Paros kan man göra utflykt till Antiparos som tar 30 min med båt. Naxos är också en väldigt fin och populär ö och tar 45 min med båt från Paros. Finns fina stränder i Agios Prokopios och Agioa Anna områderna och jag tycker att det är bättre att bo där än i stan. Man kan ta bussen eller taxin in till stan på kvällen eftersom Naxos stad har mer restauranger och uteliv än tex a. Prokopios. Vill ni har mer tips kan jag rekommendera www.kalimera.se . Lycka till !
Av Annoula
3 mars 2013 18:20
Cykladerna är tacksamma att luffa i. Kan bara hålla med föregående talare här. Paros + Antiparos, Naxos och Ios är enkla att nå och smidigt att resa till. Jag tycker också mycket om Mykonos med sina fyra väderkvarnar. Om ni är ute mindre än 14 dagar med vistelsen i Aten, skulle jag begränsa mig till 2-3 öar.

Jag har båtluffat två gånger och stannade en natt i Aten innan åkte ut på öarna. Stanna gärna sedan ett par dagar i Aten på vägen tillbaka (bra att vara tillbaka i tid, om något oväntat, som t.ex. en strejk skulle bryta ut). Jag var i Aten för ett halvår sedan (augusti 2012), men tyvärr förstår jag att allt har blivit mycket värre sedan vi var där. Då märkte man inte så mycket av den ekonomiska krisen. Men jag spenderar gärna min pengar där, de behöver inkomster. Kolla in färjetider till öarna på www.greekferries.gr.

Vi bodde på The Fresh Hotel ( i Aten) som vi förhandsbokat (för inga pengar alls), hoppas de har rum för tre personer också, bra läge, bra frukost och en fräsch pool på taket med bra poolrestaurang. Finns ju lite att göra i Aten också, kolla in Plaka, Monastiraki, Syntagmatorget m.m. (om allt är lugnt). Kolla också gärna in www.kalimera.se, trevlig site om Grekland.