Båtar från Hvar?

Av Njuta
14 feb. 2015 13:00
Visningar: 5566
Hej
Går det båtar från Hvar till Vis, Korcula och Brac?
Kostnad?
Restid?
Vi ska bo på Hvar, men vill gärna besöka de andra tre öarna, ska vi ta en dagstur, eller stanna en natt?
Vet ni om det finns lättare vandringsleder på dessa öar?

Tacksam för svar:)
Av Ansun
14 feb. 2015 16:43
Det går färjor från Hvar till Korcula och Vis. Inte varje dag till till Vis, men Korcula har nog dagliga förbindelse med Hvar.

http://www.croatiaferries.com/hvar-ferry-port.htm

Om ni ska till Brac från Hvar så går det nog att ta en färja från byn Jelsa på Hvar. Den färjan går till Bol på Brac.
http://www.croatiaferries.com/jelsa-bol-ferry.htm

Annars så kan man ta färjan tillbaka in till Split, därifrån finns det dagliga förbindelser med alla öarna. Det tar väl omkring en timme mellan de olika öarna, kortare mellan Hvar och Brac.
Att åka färja/katamaran i Kroatien är billigt, omkring 50-60 kr per resa.

Vandringsleder har jag ingen aning om, men jag tycker definitivt att ni ska stanna några nätter på varje Ö för att hinna uppleva dem. Kroatien med sina vackra öar är underbart!
Av Desires
14 feb. 2015 18:16
Hej!
Jag tror att det bara går en enda tur per vecka till ön Vis från Hvar, så var det förra året alla fall (har för mig att den då gick på onsdagar). Det är väldigt billigt att åka färja, kostade bara 5-6 EUR att åka ända dit ut från Split. - Så enklast att åka från Split ut till Vis ö.

Ang Brac så vet jag att det går flera färjor, och även mellan Hvar-Korcula.,Jag ser på www.Jadrolinia.hr att det går en båt på lördagar Hvar-Korcula stad 6:15 - 8:00 och en på eftermiddagen från Hvar till Vela Luka, 16:15 - 17:10. Men titta in på Jadrolinia och kolla, det är det största färjebolaget där! http://www.jadrolinija.hr/en/schedule/LineSearchResults/Index/2331746/2331807/20062015

Foton o tips Korcula http://www.desires.se/#post6
Hvar //www.desires.se/#post10

Lycka till!
Av Njuta
14 feb. 2015 20:00
Tusen tack för era svar:)
Allt verkar så spännande med Kroatiens alla öar... Vi spånar än så länge, men det är väl en del av resan:) Funderar på att åka i september.
Jag har kollat in dina (Desires) tips på boende i Hvar, ser mysigt ut, och jag läser ofta dina resetips.

Tipset att först åka till Split och därefter till andra öar passar mig, jag tycker om att vara på havet:)

Vi hade tänkt oss en vecka, men... ser ut som att vi fåt utöka den tiden:)
Av Desires
14 feb. 2015 22:20
Hej igen!
September är perfekt i Kroatien - tycker jag! Inte många som har fördelen att kunna ha semester den tiden, men jag o maken tycker det är den allra bästa tiden att vara vid Medelhavet, så för oss brukar det numera bli minst en vecka i Kroatien i september - varmt både i det turkosa härliga havsvattnet och luften, inte lika mycket folk (som i juli/augusti) i de mysiga småorterna eller på stränderna - bara skönt avkopplande och härligt! Hör gärna av dig om det är något mer du vill ha svar på ang dessa platser!
Av Njuta
15 feb. 2015 08:46
Tack Desire, ja, jag lär återkomma med fler frågor, vi vill gärna vandra/promenera på dagarna innan vi tar oss till stranden. Har läst lite om en led som startar i Starigrad, förbi byn Maslinica, upp till utsiktsplatsen och vidare genom en dalgång till Milna och Hvar, är det något du känner till? Har du vandrat till toppen Vivova Gora på ön Brac? Tungt? Eller gå längs kusten till "drakgrottan" Draveva Luka på ön Brac? Eftersom vi ska resa reguljärt/ utan guide, hur hittar vi dessa leder? Finns det kartor och i så fall var får vi tag på dessa, kanske husvärden kan hjälpa oss? Oj, längtar redan till september... Men vi hoppas kunna resa med ett av våra barnbarn som är 6 år i maj, så jag måste börja titta på en sådan resa, har du/ni rest med barnbarnen? Tacksam för alla tips:)
Av Desires
15 feb. 2015 18:52
Vi vandrar mycket maken och jag på våra resor, men ej gjort just dessa vandringar du beskriver!
Som du skriver brukar husvärdarna ha koll på var det finns fina vandringsleder i närheten, och även kunna visa var på kartor. Kartor finns även att köpa på plats där, kolla också med turistbyråerna vad de rekommenderar!

På ön Hvar i Hvar by har vi t ex vandrat från gamla stan upp till fortet. Just denna vandring är inte så betungande. (även om det alltid är bra att ha vatten med sig om man går i värmen). Men verkligen ingen lång vandring, dock en trevlig vandring upp för att se fortet. När du kommer upp dit har du en enastående utsikt över vackra Hvar med omgivningar, och övärlden utanför! Så jag tycker verkligen det är värt att gå upp dit för att beundra den fantastiska utsikten, och ta fina kort där uppifrån! (ta något att dricka i baren som finns där, även lite enklare mat har de där).

Vad gäller toppen Vivova på ön Brac har jag läst om denna vandring och kan ge dig denna info:

Vad jag förstått verkar det ta ca 2 tim att ta sig till toppen av ön, som är Vidova Gora, 778 meter hög och den högsta punkten av alla öar i Adriatiska havet
För dem som inte kan vandra upp dit själva, finns det en bilväg som går hela vägen upp på baksidan. Om man vandrar upp dit är det lätt att hitta, vägen är utmarkerad med små röda märken. Där uppe ska det vara häpnadsväckande vacker utsikt över Bol och den berömda stranden Zlatni Rat. Där uppe finns även en oansenlig liten bar så man kan svalka sig med något när man kommer fram.

Tyvärr, detta var det enda jag kunde hjälpa dig med i nuläget........
Av Njuta
16 feb. 2015 09:24
Tusen tack, Desire:)