Baska voda eller centrala Makarska ?

10 juni 2014 11:23
Visningar: 6985
Jag och min pojkvän funderar på att boka en sista minuten till makarska Rivieran. Jag vet bara inte om vi borde välja baska voda eller centrala makarska? Vad säger ni som har sett båda ställena?

Jag har läst att baska voda har lite mindre folk och ligger 1 mil bort. Det jag är ute efter är en levande ort, men inte något party eller så. Vi vill gärna kunna gå ut och sätta oss på nåt mysigt ställe, ta en drink och se på fotboll. Jag vill gärna ha lite mer liv runt omkring så att det inte känns "dött".
Sedan vill vi gärna ta båten över till någon ö på dagtid.

Passar Baska voda in på detta, eller är det för litet? Ska vi välja makarska istället?
Av Zahide
11 juni 2014 23:00
Utgår från att ni ska resa inom den närmsta månaden om du tänker se på fotboll :)

Jag har varit i Baska Voda sista veckan i juli och då var det mycket folk där. Det är en jättemysig "by" men den känns inte liten. Strandpromenaden är rätt lång och det är alltid liv och rörelse på den, speciellt kvällstid.
Båtar till olika öar går också från hamnen men det kan hända att utbudet från Makarska är större.
Jag kan inte uttala mig om Makarska eftersom vi bara gjorde en dagsutflykt dit. Jag vet bara att det är större än Baska Voda.
Vi gjorde också en dagsutfärd till Omis, även det är ett mysigt ställe.
Men hur ni än väljer tror jag inte ni blir besvikna.
Jag har foton från Baska Voda om du vill gå in och titta.
Av Desires
14 juni 2014 22:18
Hej!
Hade planer på Makarska i september, men var för ett par dagar sedan i kontakt med en kroatisk väninna som tidigare rekommenderat just Makarska. Nu avrådde hon oss från att åka till Makarska pga det hon nu fått kännedom om (i förrgår), och sa att vi skulle välja Brela eller Baska Voda istället. Hon hade nu läst i kroatiska tidningar att vattnet vid Makarska blivit förorenat, hon skickade foton som visade att det var stora bruna partier i det tidigare så klara havsvattnet vid Makarska....vilket hon själv naturligtvis tyckte var tragiskt och beklagade..... Hon bor själv ute på ön Vis, men berättade detta för mig efter att ha läst om det i tidningar, så vi har bokat Brela nu istället.

Och ta gärna även en tur till den söta lilla byn Omis, som ligger vid Cetina-flodens mynning, så vackert och rofyllt att göra en båtutflykt där längsmed floden. Här lite bilder om du vill se http://www.desires.se/#post86
16 juni 2014 10:24
Tack snälla för alla svar! Vi har redan hunnit boka en sista minuten till Baska voda nu och åker denna vecka. Det var ju lämpligt om nu vattnet i makarska har blivit förorenat. Men vi kommer att åka in till Makarska flera gånger säkert, så vi kommer att se båda ställen. :)