Barnvänligt i Kroatien

Av Kgirl
27 nov. 2012 10:14
Visningar: 3675
Här kommer ännu en fråga om att resa till Kroatien med barn. :) Jag har läst och läst men vill gärna ha lite mer idéer.

Vi ska åka iväg en vecka tillsammans med våra barn som då kommer att vara 1,5 och 3 år gamla. Eftersom vi helst vill flyga direkt från Umeå eller Luleå blir utbudet lite mer begränsat, man landar då antingen i Split eller i Zadar. Om man utgår därifrån, vad skulle ni säga att det finns för lämpliga orter? Har förstått att Omis och Trogir skulle kunna vara lämpliga? Som familj är vi kultur- och historieintresserade, men badmöjligheter och lek i någon park skulle uppskattas.

Hotelltips skulle vi också uppskatta, jag har förstått att det är vanligt att hyra privat, men att ha frukosten fixad känns väldigt praktiskt. :)

Hur funkar det med transfer? Hur ser bussarna ut? Finns möjlighet att välja tåg eller bör man ha med sig bilstolarna och hyra bil eller ta taxi?
27 nov. 2012 11:46
Var nere i somras med en 2-åring och en 4-åring, var bl a i Split, och ute på Hvar.

Mycket stenstränder, finns sjöborrar, men med badskor tyckte vi att det bara var skönt att slippa sandiga barn :). Generellt tyckte vi det var barnvänligt ändå.

Hotell är väldigt dyrt,, så skulle ändå välja hyra privat (dessa finns även på booking.com, hotels.com)

Om ni åker till Split så är stranden ingen favorit hos mig då det är väldigt väldigt mycket folk där. Föreslår ni tar er ut till ngn av öarna, Hvar, Brac, Vis etc.

Mer info finns här:
http://familjensresor.blogspot.se/2012/06/2012-juli-kroatien-bilsemester-europa....
27 nov. 2012 17:48
Själva Trogir är jättelitet, men ett tips är att bo på halvön Ciovo om ni ska hålla er till en plats. Där finns fina stränder.
Split är jättefint och kulturellt och det finns en sandstrand där (Bačvice), men den är fullpackad av folk och därmed inte lika mysig som många andra stränder i Kroatien. Men om nu inte badet är viktigast så. Fin park uppe på Marjan-kullen också.

Bussarna är fina och det går bussar från flygplatsen till både Trogir och Split (nr 27). Tåg finns inte.

Om ni bor i lägenhet är det bara att köpa frukost och lägga in i kylen.
17 jan. 2013 10:12
Hej!

Du borde absolut åka till norra delarna av Kroatien (längs med adriatiska havet). Där finns utflykter till grottsystem med barn, eller nationalparker och en massa andra sevärdheter. Jag har gjort en guide till Istrien och Kvarnerbukten för att underlätta informationsflödet. Kolla gärna: www.boinorrakroatien.com

Hoppas det var till någon hjälp!

MVH

Philip
Av Desires
17 jan. 2013 16:32
Hej!
Själv ej varit i norra Kroatien ännu, men tycker mycket om landet och hittills besökt Dubrovnik, Split, Hvar, Brac, Korcula, Vis, Zadar, Omis, Trogir och även upplevt nationalparkerna Krka, Paklenika och Plitvice.

Vi har blivit väldigt förtjusta i dessa öar och platser, men jag var nu inne på din sida Philipdante och blev verkligen inspirerad av vad du skrivit om norra Kroatien. Vilken bra sida du har om den delen av Kroatien, får nog ta en tur dit också någon gång! Har hört av andra att vattnet inte är lika turkost och kristallklart där uppe som i övärlden utanför Split, stämmer det eller är det bara snack??

Vi har bara varit i norra delen en gång, och det var när vi besökte den fina nationaparken Plitvice (ca 10 mil från Zadar). Det är den största nationalparken, ett jätteområde med 16-tal sjöar och skummande vattenfall (här lever också brunbjörnar..) Man går på plan mark utmed stigar och broar i väldigt vacker natur med fina vattenfall, skogar, blomsterängar, grottor och källor med knallturkost vatten som speglar sig i olika nyanser i solen. Plitvice var verkligen värt ett besök, det var den nationalpark som vi tyckte gav oss den största och vackraste upplevelsen. Här lite foton från nationalparkerna http://www.desires.se/#post51
17 jan. 2013 17:29
Vad roligt att du gillade sidan! Jag vet inte hur många månader jag lagt ner på den så det är roligt att det uppskattas.

Jag antar att det är i söder de säger att vattnet inte är lika blått som i norr, Haha, bara skoja. Ärligt talat vet jag inte eftersom jag är lika oerfaren i södra delen som du är i norra. Däremot vet jag att vattnet skiftar karaktär vid italiens östra kust pga strömmarna. Jag har fridykt en hel del Utanför Opatija och sikten är riktigt bra för att vara i Europa, sen beror vattnets färg mycket på vilken typ av stenar respektive strand har, men klart och rent har det varit överallt där jag varit. Plitvice är ju något helt annat än vattnet längs med kusten. Känns som man klivert in i en värld man inte trodde fanns. Min pappa som är från området brukade bada där när han var ung, men det förbjöds när parken hamnade på världsarvlistan...

Vad roligt att hitta till din blogg förresten! Perfekt för att lära sig mer om de södra delarna!

Något som många missar i norra Kroatien är att besöka bergsbyar som Motovun till exempel. Maten är helt fantastisk, särskilt om man gillar tryffel... Grottsystemen är också något extra.

Städer som man inte borde missa längs med kusten är Rovinj och så klart strandpromenaden Lungomare mellan Lovran och Opatija.
Av Sussve
9 feb. 2013 20:03
Vilka bra sidor ni tipsar om! Missade att läsa detta innan jag slängde ut en massa frågor om Kroatien. Här ska läsas!