Barns ålder på biljetten

30 sep. 2014 10:19
Visningar: 2131
Hej,

Vi ska boka biljetter till en kommande resa till USA nästa år.
När vi reser i väg är sonen 15 år men när vi kommer hem är han 16 år.
Han fyller med andra ord år när vi är där.

Jag tänkte om någon känner till här på forumet vad som gäller när man bokar biljetter.
Eftersom vi bokar online och det inte finns någon att fråga där. ,det är en av de tjänster man saknar när man är ute efter billigast möjliga biljett ;).
Ska vi boka honom som 15 år eller 16 på biljetten?

Prismässigt är det ju knappt någon skillnad men jag tänker på när dom ev kollar pass och biljett... USA är ju väldigt noga med passkontroller.

Tacksam för input.

Kristina
Av Marilcj
30 sep. 2014 11:00
Det är åldern vid hemresan som styr biljettpriset, vi hade samma dilemma med en 2 åring härom året, fyllde 2 under resans gång.
Men för att vara på den säkra sidan kan du ju alltid maila dom du tänker boka bilj hos så får du ju exakt svar om vad som gäller hos just dom.
Av Birgere
30 sep. 2014 11:19
Prismässigt spelar det ju ingen roll och det viktiga är att pass info mm som ni knappar in efter bokning när ni registrerar APIS. Samt att ni naturligtvis ska se till all ESTA blir korrekt.
Av Marilcj
30 sep. 2014 11:33
Prismässigt spelar de ju roll, då en 15 åring i vuxens sällskap flyger på barnbilj medans en 16åring flyger på vuxenbilj.
Av Birgere
30 sep. 2014 12:15
Citerat från Marilcj:
Prismässigt spelar de ju roll, då en 15 åring i vuxens sällskap flyger på barnbilj medans en 16åring flyger på vuxenbilj.
Nja, är det verkligen så? Vad jag vet så definierar dom flesta flygbolag barnaåldern upp till 11/12 år.
Och då kan man i vissa fall få rabatt, typ 25% på själva flygpriset...alltså inte skatter o avgifter vilket i slutändan brukar landa på 5-15% rabatt för en 11-åring för en flygbiljett.
Vidare så är ofta barnrabatten bortplockad från prispressade USA flyg.

Nu är ju flygbolagen så smarta i sin prissättning så att när dom erbjuder biljettyper med barnrabatt så är vuxenpriset dyrare då dom vet att vuxna följer med.
Det var många år sedan vi hittade bra erbjudanden med an kombo av barn o vuxenbiljetter.
30 sep. 2014 12:24
Min uppfattning själv är att det är väldigt olika. Vilka åldrar som är barn har skiljt sig från bolag till bolag.
Vi flyger några gånger om året till Spanien och där går det ibland till 12 år och ibland 16 år.

Det är det lite kruxiga att om man söker biljetter på Momondo tex så har de olika resebolagen sällan en kundtjänst att vända sig till...

Kristina
Av Birgere
30 sep. 2014 13:08
Citerat från Kristinat:
Min uppfattning själv är att det är väldigt olika. Vilka åldrar som är barn har skiljt sig från bolag till bolag.
Vi flyger några gånger om året till Spanien och där går det ibland till 12 år och ibland 16 år.

Det är det lite kruxiga att om man söker biljetter på Momondo tex så har de olika resebolagen sällan en kundtjänst att vända sig till...

Kristina
Kolla direkt med flygbolaget.
Du får gärna tipsa om vilka flygbolag resp biljettyper som ger rabatt till tonåringar idag.
Förr innan avregleringen av flyget så fick man ju rabatt upp till 25år men nu är min känsla att det är väldigt sällsynt att rabatten sträcker sig längre än till man blivit 12 och även då med en massa undantag.
Av Hille2
30 sep. 2014 16:23
Håller med Birgere. Hittar du nåt bolag som ger rabatt till de ungdomar som är över tolv år så vill jag också gärna ha ett tips.
Av Marilcj
1 okt. 2014 08:26
Studentrabatter har många bolag när man bokar reguljärflyg, boka via Kilroy så har SAS studentrabatt upp till 26 år utanför Europa , även Lufthansa men inte säker på att de har 26.
Alla som läsar på grundskolan (högstadiet i alla fall) gymnasie, högskola o universitet kan beställa Studentkortet, utöver det kan man behöva ha ett studieleg, men de utfärdar skolan.
Granntösen har nämligen åkt med dessa både när hon var utbytesstudent i USA o i våras när hon var över och hälsade på, även ti Italien i somras.
Däremot har hon ingen nytta av det nu när familjen flyger till Thailand för där var bolag som inte har ungdom-studierabatt som var betydligt billigare än de bolag som har, hon är 19 den här tjejen snart 20
Av Marilcj
1 okt. 2014 08:47
Men Kristinas fråga var ändå vilken ålder som gällde och får hon upp alternativet att åldern ska fyllas i så är det hemreseåldern som gäller
Av Hille2
1 okt. 2014 09:15
Finnair har också ungdomsrabatt, dock går det inte att boka när man bokar en hel familj utan den biljetten måste bokas separat.
Av Marilcj
1 okt. 2014 10:58
Bokar man via jetweb.se som är en svensk sida kan man boka de flesta bolag m ungdom/studentrabatt men där är systemet som hos Finnair att de man får göra dubbla bokningar om man inte mailar el ringer dom för då fixar de en o samma bokning till hela familjen (pratade m grannen precis o de bokade sin stundande semester så och det gjorde totalt 3400 i rabatt för två ungdomar på 17 o 19)
1 okt. 2014 17:44
Citerat från Marilcj:
Men Kristinas fråga var ändå vilken ålder som gällde och får hon upp alternativet att åldern ska fyllas i så är det hemreseåldern som gäller
Tack ja det är mest frågan om vilken ålder som ska anges på biljetten , den som är vid utresan eller hemresan. Ska absolut kolla ditt tips att söka resor. Jag har använt Momondo den senaste tiden och hittat bra priser där , men ju bättre och billigare desto roligare är det ju att boka. :)
Tack!
Av Marilcj
1 okt. 2014 19:57
Vi själva har oxå bokat via Momondo senaste, ingår ju i Flygstolen som vi bokat mycket igenom oxå genom åren o alltid fått bra service av
2 okt. 2014 07:51
Citerat från Marilcj:
Bokar man via jetweb.se som är en svensk sida kan man boka de flesta bolag m ungdom/studentrabatt men där är systemet som hos Finnair att de man får göra dubbla bokningar om man inte mailar el ringer dom för då fixar de en o samma bokning till hela familjen (pratade m grannen precis o de bokade sin stundande semester så och det gjorde totalt 3400 i rabatt för två ungdomar på 17 o 19)
Jag kollade på Jetweb men upplevde att det var någon tusenlapp dyrare på totalen.
Det är lite av en utmaning att sitta och kolla priser, när går dom upp, ibland går dom ned.
En kollega hävdade att dom upplever att flygbiljetter sänks på tisdagar kl 15 ?! Rätt eller fel.
Deras dotter flyger då och då till USA.
Av Birgere
2 okt. 2014 18:23
För att kunna sälja ungdomsbiljetter så måste dom sälja biljettyper av "bättre" slag, och dom är dyrare.

När det gäller kilroy så uppfattar jag det som deras starkaste erbjudande är ombokningsbara biljetter till studenter.
Av Marilcj
4 okt. 2014 11:07
Visst svänger biljettpriser hela tiden, men att de skulle vara just tisdagar vet jag inte.
Grannens biljetter m ungdomsrabatten var inte dyrare än våra...runt 5000 för ungdomarna o 6500 för vuxna m Emirate, vi är totalt 11 personer som flyger samtidigt m samma flyg, 6 vuxna o 5 barn/ungdomar och vi har 3 olika bokningar, 1 via Momondo, 1 via flygbolaget direkt och en via Jetweb och alla hamnade i ungefär samma prisläge....nu är ju just denna flygning inte till USA
5 okt. 2014 14:49
Citerat från Marilcj:
Vi själva har oxå bokat via Momondo senaste, ingår ju i Flygstolen som vi bokat mycket igenom oxå genom åren o alltid fått bra service av
Ingår Momondo i Flygstolen? Förklara gärna. Menar Du att Flygstolen äger det danska företaget Momondo?
Vad jag vet kan man inte boka genom Momondo som är en söktjänst ungefär som Reseguiden.
Av Birgere
5 okt. 2014 15:49
Att påstå att man köpt resa av momondo är ju lika fel som att påstå att man köpt något av tex Tradera eller ebay. Momondo är enbart en ren söktjänst och faktiskt i mitt tycke den bästa för tillfället.

När det kommer till ungdomsrabatter i den storleksordningen som beskrivs låter helt fantastiskt.

Det normala är ju att flygbolagen erbjuder barnabatter mellan 2-11 år och då i storleksordningen 25-30% av flygbolagets del in kostnaden.En normal flygbiljett består i ung 50% av flygbolagets kostnader och 50% i flygplatstillägg, skatter o bränsletillägg, dom sistnämnda budet INTE på barnrabatter.
Kostar då en biljett 6000kr så blir barnrabatten ung 50% av 6000 = 3000 och 25% av detta blir 750kr, mao blir priset 5250. Väljer man att köpa en relativt dyr biljett på planet så går en större del till flygbolaget och därmed blir rabatten större. Hittar man däremot superbilliga biljetter så blir det inte många kronor kvar till flygbolaget och rabatten blir väldigt liten...
Av Marilcj
9 okt. 2014 15:46
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marilcj:
Vi själva har oxå bokat via Momondo senaste, ingår ju i Flygstolen som vi bokat mycket igenom oxå genom åren o alltid fått bra service av
Ingår Momondo i Flygstolen? Förklara gärna. Menar Du att Flygstolen äger det danska företaget Momondo?
Vad jag vet kan man inte boka genom Momondo som är en söktjänst ungefär som Reseguiden.
Nej du har helt rätt, jag var lite snabb där, Momondo är ju bara söksajten, vi bokar via Tripmonster som ingår i Flygstolen men hittade alla resorna via momondo