BARA privata stränder på Hurghada?

Av Zsj
16 jan. 2013 01:20
Visningar: 874
HJÄLP!
Har bokat flygresa till Hurghada 28/1. Stannar i två veckor. Lääääängtar!!!!
Hotell letar vi efter på nätet, något enkelt o billigt är vi ute efter. Planerar ju inte att vara på hotell-rummet hela dagarna precis, bara för att sova, så en ren säng räcker mer än väl!

MEN!!

Nu blir jag CHOCKAD (o lite deprimerad) när jag läser att nästan ALLA stränder är PRIVATA?????

Jaså?!

Vadå då, man får inte sola o bada om man inte bokat något lyx-hotell???!!

Kan man betala "inträde" till dessa stränder då?
Vad kostar det i så fall?

Någon som kan något om detta?

Please, ALLA erfarenheter o råd är VIKTIGA!
Av Krezz
17 jan. 2013 09:30
Spontant känner jag väl att det kanske inte alltid är så lätt att få "billigt och enkelt" och "bra" att gå ihop det finns ju ett uttryck som säger "att smakar det så kostar det" och det stämmer ganska ofta för man får helt enkelt det man betalar för. Det finns offentliga stränder i Hurghada dock har jag bara besökt en av dom och det var ingen höjdare MEN jag säger inte att de övriga behöver vara lika dåliga. Försök boka ett hotell som har en egen strand det är väl det bästa rådet jag kan ge för hur det än är med detta "att inte att vara på hotell-rummet" så är det rätt skönt om havet inte ligger på taxiavstånd. =)
17 jan. 2013 16:11
Det brukade åtminståne förr gå bra att betala sig in på de privata stränderna som hotellen har men det är ingen garanti att det går längre,just avsaknaden av fräscha allmänna stränder tycker jag var den sämsta biten med Hurghada kanske är det bättre numera.

Undervattenslivet i röda havet är ju fenomenalt och du får resa bra mycket längre om du ska uppleva nåt liknande men det där ofoget att hotellen styckat upp stränderna tycker jag har förstört mycket av det fina.

Helheten vad gäller sol o bad är klart mycket bättre på de flesta andra svenssonresmål,visst är det härligt när man ligger i plurret men väl uppe på land är det litet stympat så att säga.

Vi brukade ligga på hotell med privat strand men har besökt ett par allmänna stränder som jag inte blev särskillt imponerad av ,allmänt skräpigt skulle jag vilja påstå men vet att det finns stränder litet längre bort som ska vara helt ok. men det är väldigt svårt att söka info om stränderna på nätet kanske de stora charterbolagen som vill ha det så?

Tyvärr verkar det som att det åtminståne för några år sen var så att man räknade med att folk skulle bo på stora hotell bokade genom charterbolagen och bada vid deras stränder och handla allt på hotellet och de som ville ha ut nåt mer av resan körde man ut på reven så att de kunde snorkla och glömde nog bort att en del förutom hotellets strandremsa kanske vill ha tillgång till fina allmänna längre stränder också.

Kanske är det bättre nu det är några år sen jag var där nu, jag blev rätt less på just att allt var så upphugget av de stora hotellkomplexen och att man så fort man försökte ta sig runt och fixa saker själv blev antastade av stora drev av krimskrams försäljare,vi tycker om att välja boende som kanske inte ligger mitt i smeten och sen ha tillgång till fina allmänna stränder precis som du säger.

Av Krezz
17 jan. 2013 16:40
Är man mer intresserad av undervattenslivet än av själva stranden så är Sharm el Sheikh eller Marsa Alam ett mycket bättre alternativ än Hurghada. Detta är inte speciellt nyttig information för dig, Zsj, men det kan vara värt att veta för de som tänkt sig ner till Egypten men ännu inte bokat.
17 jan. 2013 18:58
Lämna turistgettot och res runt för att få ut betydligt mer av semestern...
http://www.rootscampredsea.com/ alternativt http://www.rockyvalleydiverscamp.com/
har själv varit på båda ställen -09. Andra ställen som är värda att besöka är att ta en buss ut från Kairo exempelvis till diverse oaser...

Vad får du ut av detta?

Camperna:
- Bättre snorkelvatten
- Bättre dykvatten
- Bättre strand om du vill bort från alla blekfisar ;)
- Avkoppling
osv.

Oaserna:
- Vackra ökenlandskap
- Varma källor
- Utflykter går anordna till bl a kända "The White Desert"
( http://www.flickr.com/photos/macgunde/3788954272/in/set-72157621810766357/lightbox/ )
osv.

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se