Banjul

Av Leion24
13 jan. 2009 11:11
Visningar: 1599
Vaccinationer?
Hej. Min kompis och jag funderar på att åka till Gambia två veckor i början av mars. Om man pratar med en vaccinationscentral, så låter det som att man berhöver malariaprofylax, havrix (mot hepatit), tabletter mot malaria, vacc. mot gula febern. Ni som varit där.... vad har ni tagit?
Hälsningar
Av Trea
13 jan. 2009 11:20
Jag tycker definitivt att du bör vaccinera dig mot hepatit A. Hepatit finns ju i nästan hela världen, så om man reser mycket så är det verkligen värt det! Du kan också välja kombinationsvaccinet twinrix så du får skydd mot hepatit B också. Det gäller under många år (minst 10 tror jag) så man har nytta av det länge!
Malaria är nog också smart att skydda sig mot...
Du kan också kolla på www.vaccination.nu för att veta mer
Jag har inte varit i Gambia själv, men i bland annat Kenya och Tanzania...
Av Mt2
16 jan. 2009 08:59
När vi åkte, (hösten -07) så vaccinerade vi oss mot gula febern, maken och barnen mot havrix (jag hade den sen tidigare), +malariaprofylax (tabletter mot malaria).

I gambia, (och säkert i fler länder med) så har malaria ökat, kanske en följd av att det finns tabletter som inte hjälper riktigt (billiga kopior) och att myggorna helt enkelt blivit mer resisitenta. eller så är det fler som låter bli eller som någon sa fler malariamyggor. Det pratas en del om det i media i alla fall. och bättre med tabletter än att riskera att bli sjuk tycker jag.
Av Tj
16 jan. 2009 11:55
Var i Gambia i December 08....Malariatabletter bör ni ta.
Havrixen är nog att rekomendera.
Pass upp för alla äckliga pengar där......magsjuka...så alcogel är nog bra att använda.
Av Leion24
17 jan. 2009 21:46
Tack för era kommentarer! Jag har redan havrix, men nu vet jag att jag ska ta resten också. De dyrare pillren mot malaria är tydligen att rekommendera, eftersom de andra kan ge obehagliga bieffekter.