Bangkok transporter

Av Evax68
11 mars 2014 20:31
Visningar: 370
vi är en familj på 4pers, så jag tror inte de får in oss i en vanlig taxi med bagage
vad är då bäst, tåget från flygplatsen in till stan eller finns det minibuss-taxi

såg att nån hade fått svar här i forumet att tåget kostade 150 bath, så det borde ju rimligtvis bli billigare med taxi om det finns stora nog för att ta oss alla vi ska bo vid floden så det är en bit ifrån skytrain etc
Av Sierra
11 mars 2014 22:58
En vanlig taxi tar endast 3 pers och ni behöver en minibuss/van då ni dessutom har bagage. Åker ni minibuss/van kommer ni utan krångel direkt till ert hotell. På vissa hotells website kan man skriva ut adressen till hotellet på thai som ni visar chaffisen så han får koll på vart ni skall. Ni får räkna med att det kostar ca 600 THB inkl flygplatsavgift och vägtull. Se till att de sätter på taxametern!

Kul att ni skall bo vid floden. Rekommenderas!
Av Evax68
12 mars 2014 21:38
Tack Sierra, dig kan man lita på

finns det minibussar på samma ställe där taxibilarna står eller måste man "typ" förboka dem?
Av Sierra
12 mars 2014 22:38
"Metered taxi" finns utanför Arrival på första våningen. Ställ er i taxikön och tala om vart ni skall och hur många ni är när det blir er tur. Ni blir tilldelade en bil och gör klart för föraren att han skall sätta på taxametern ("chai meter" på thai). Om han inte vill göra det, kliv ur bilen och gå tillbaka till han som tilldelat er bilen och tala om vad som händer.

I ankomsthallen finns en hel del som raggar kunder för transporten in till sta´n. De har fina bilar och vans men räkna med att det kostar mer än det dubbla...
Av Marilcj
13 mars 2014 08:43
Vid AOTdiskarna på flygplatsen kan man förhöra sig om taxi till fastpris in till BKK, de har både vanliga bilar, Limmon o minibussar....vi brukar alltid kolla där först, vanlig taxi tar som skrivits i regel bara 3 passagerare o ligger mellan 6-700 bath lite beroende vart i BKK, en minibuss runt 1000!
Vi var 5 som skulle ta oss in till BKK för två år sedan och valde då tåg o SkyTrain i alla fall då det blev både billigare och gick snabbare.
Beroende på var vid floden man ska bo så kan man ta SkyTrain till Sapphan Taksin o därifrån båt till respektive hotell, vi gjorde så när vi skulle till Peninsula, men de ligger i princip bara snett över floden.
De sk hotellbåtsrna är gratis och reser man med barn blir de ju ett litet extra äventyr i sig.
14 mars 2014 17:54
Anlände i Bangkok i morse och tog tåget in, bytte till Skytrain.. tog Cityline till slutstationen
http://www.transitbangkok.com/to_Bangkok_airport.html#suvarnabhumi

Har för mig det kostade 45 baht. Man kan inte betala med kort, finns ATM-maskin att ta ut pengar där (kostar 180 baht, verkar det göra i alla ATM-maskiner?)

F..n när jag anlände till BTS Nana fanns varken hiss eller rulltrappa neråt, jobbigt för taskiga knän att släpa resväska nerför mängder med tappor.

"Finns på nästa station, Asoke" svarade dom när jag frågade. Tillbaks till flygplatsen blir det Taxi..svårt hitta nån som kör på taksameter från Soi 8 tro?

När jag skulle hem från Pratunam idag stoppade "securityn" ca 15 bilar innan en sa att han körde på taksameter, vilket han inte gjorde iallafall men då orkade jag inte gå ur, så betalade 100 baht..
Av Marilcj
14 mars 2014 18:43
Citerat från Reselover:
Anlände i Bangkok i morse och tog tåget in, bytte till Skytrain.. tog Cityline till slutstationen
http://www.transitbangkok.com/to_Bangkok_airport.html#suvarnabhumi

Har för mig det kostade 45 baht. Man kan inte betala med kort, finns ATM-maskin att ta ut pengar där (kostar 180 baht, verkar det göra i alla ATM-maskiner?)

F..n när jag anlände till BTS Nana fanns varken hiss eller rulltrappa neråt, jobbigt för taskiga knän att släpa resväska nerför mängder med tappor.

"Finns på nästa station, Asoke" svarade dom när jag frågade. Tillbaks till flygplatsen blir det Taxi..svårt hitta nån som kör på taksameter från Soi 8 tro?

När jag skulle hem från Pratunam idag stoppade "securityn" ca 15 bilar innan en sa att han körde på taksameter, vilket han inte gjorde iallafall men då orkade jag inte gå ur, så betalade 100 baht..
Där är några få stationer som varken har hiss el rulltrappa tyvärr men de är inte många.
150 bath betalade vi/uttag i julas, men möjligt att de höjts el att Bangkoks ATM kostar mer, men uttagsavgifterna har det alltid varit.
Vi lät alltid hotellet boka taxi ut till flyget tidigare och med uppgjort fast pris runt 5-600bath och när man ska ut till flyget är de aldrig problem m taxi, det är väl mer när man åker inne istan att de bilar som saknar taxameter gärna vill man ska åka till div utförsäljningsställen, därför man rekommenderar att man ska åka m fungerande taxameter.

Numera åker vi alltid tåget o SkyTrain eftersom vi kommer rakt in på hotellet fr perongen, så de tar oss 40-45 min fr vi kliver på ute på flygplatsen tills vi stor i hotellfoajé