Bangkok scams - populära lurendrejerier

26 jan. 2010 20:05
Visningar: 613
Här är en underhållande och informativ sida om (tyvärr) förekommande lurendrejerier i bl a Bangkok:

http://www.bangkokscams.com/undercover/top-10-scams-in-thailand.html

Vi har stött på både "den vänlige mannen vid Grand Palace" som säger att just idag är Grand Palace stängt - vilket det aldrig är - och "den vänlige informative och kostymklädde mannen" utanför Erawan shrine som väntar varje dag på samma plats på lättlurade turister.

Givetvis har vi också mött taxiförare som vägrat köra på taxameter - det är normalt snorbilligt med taxi i Bangkok så ett fast pris kan innebära 5-10 ggr pengarna! Notera gärna taxibilens nummer/id och rapportera till turistpolisen.
26 jan. 2010 22:25
Det var intressant läsning. Tack för tipset. A.
Av Tubbe
26 jan. 2010 22:35
Citat
Notera gärna taxibilens nummer/id och rapportera till turistpolisen.

Bara det är ett heltidsarbete ha ha ha

Ett förslag är att ta et kort på taxilicensen med mobilen...eller kanske inte.

/ R
Av Begesk
28 jan. 2010 10:29
Även utanför "sidenkungen´s Jim Thompson´s intressanta sex teakhus och en fantastisk trädgård, står artiga män för att upplysa om att sevärdheten är stängd. "Han vill fåreslå en annan tur...." Jag visste bättre, så just mig lurade han inte.......... den dagen.

Även beställd taxi, som beställts av hotellet ,har jag varit med om att de höjer priset på. En resa ifrån hotellet till inrikesflygplatsen Don Mueang skulle enligt hotellet kosta 1 200 B, men kostade bara 173 B, som var lätt att avrunda uppåt. :=) Jag antog alltså inte hotellets offert. Skambud!!

Det var bara två exempel, men det finns många mer och det är i efterhand lite av charmen. Försöka duger och ibland torskar man, så är det bara.
Av Begesk
28 jan. 2010 12:20
Självklart är det olika priser för oss "högavlönade" och en asiat, som tjänar lite tipspengar. Den "orättvisan" skall vi smälta och gäller i hela Asien och tycker jag inte ligger under rubriken "scam". Det är smällar vi får ta, det är ändå billigt!!
Av Energi
28 jan. 2010 13:20
Citerat från begesk:
Självklart är det olika priser för oss "högavlönade" och en asiat, som tjänar lite tipspengar. Den "orättvisan" skall vi smälta och gäller i hela Asien och tycker jag inte ligger under rubriken "scam". Det är smällar vi får ta, det är ändå billigt!!
Borde man få visa årsinkomsten här i Sverige? Menar att dom som har höga löner ska betala mer än låginkomstagarna på tex restaurang?
Nä! hatar oärliga människor.
Av Begesk
28 jan. 2010 13:51
Energi säger: "Borde man få visa årsinkomsten här i Sverige? Menar att dom som har höga löner ska betala mer än låginkomstagarna på tex restaurang?
Nä! hatar oärliga människor."

(Information: Vi hat fått en bugg på nätet. Kolla eran text.)

Nu skojar du väl?? Jag skrev inget om oärliga människor utan klyftan mellan din lön och en asiats. Vi har råd att betala, både du och jag. Du är "storförmögen", rik, förmögen, när du är i Thailand, även om du inte tjänar mycket i Sverige. Vet du var en thailändare tjänar i snitt? Och var tjänar du själv. De som inte har råd skall givetvis inte åka till Thailand, (Asien) , verkligheten är att det finns selekterade prislistor för turisterna. Unna dem det!!
Av Begesk
28 jan. 2010 14:12
Ett bra inlägg "begesko", men du glömde att förklara för sign "energi" att:

"Hur skulle en thailändare kunna ha råd att åka longtailbåt till öarna"? Kostnaden är ca 1 000 B - och uppåt.

Att äta mat kostar i ett "hål i väggen" ca 10-20 B, men samma mat kommer att kosta dig ca 60-100 B på "turistfällorna". Att äta från ett gatukök kostar en liten slant för en asiat och när du köper så pekar försäljaren på en lapp, som inte går att förstå, men priset kan du läsa. Då är det försent att ångra sig när du står med maten i handen. Det är bara att anpassa sig eller kolla innan du beställer. Valet är ditt!! Du är ändå vinnaren och har två vägar att gå: Hemma eller resa!! Asiaten har oftast inga val. Finns undantag och de tjänar mer än oss. "Sånt är livet"