Band till resväskan

Av Winx
28 jan. 2016 15:57
Visningar: 2273
Brukar sätta band om väskorna de ggr vi reser med traditionell hård resväska, dels som extra säkerhet men också för att lättare identifiera väskan. Idag när jag skulle köpa nya så upplyste mig expediten att dessa ej är helt uppskattade och att personalen (om de vill) kan vägra att ta emot väskor med band. Är detta riktigt? Någon som vet mera och kan bekräfta detta?
28 jan. 2016 19:12
Har aldrig hört det tidigare, och aldrig sett att en väska nekats p.g.a. att den har ett band.

Kan kanske hända ändå, men jag reser mycket, oftast åtminstone 12-15 länder per år, och därtill en del inrikes både i Sverige och andra delar av världen, och jag har som sagt aldrig upplevt det.

Varför skulle det inte uppskattas?
29 jan. 2016 10:06
Citerat från Lallarebecca:
Har aldrig hört det tidigare, och aldrig sett att en väska nekats p.g.a. att den har ett band.

Kan kanske hända ändå, men jag reser mycket, oftast åtminstone 12-15 länder per år, och därtill en del inrikes både i Sverige och andra delar av världen, och jag har som sagt aldrig upplevt det.

Varför skulle det inte uppskattas?
För att det fastnar i bagagebanden som går sönder. Titta på dokuserien Inside Gatwick och det avsnitt som handlar om bagagehanteringen så ser ni allt som fastnar i dessa band och hur svåra de är att komma åt att laga. Minns inte vilken av delarna det är:

https://www.youtube.com/watch?v=kCHRcNt1JWc

Jag sätter aldrig något som helst utanför min väska efter att ha sett detta.
Av Birgere
29 jan. 2016 10:17
Banden gör som sagt mer skada än nytta och jag har iaf sett ett flertal gånger att dom plockats bort i samband med incheckningen.
29 jan. 2016 12:28
Hade jag ingen aning om, och har som sagt aldrig sett att de plockas bort heller.

Själv skulle jag dock inte använda mig av dessa band, vill man märka upp sin väska finns idag så många bättre sätt tycker jag.

Angående bagagehantering så har jag sett andra filmer, och hanteringen är så långt ifrån varsam som man kan komma, så jag förstår att man vill skydda sin väska. Jag har fått X antal väskor förstörda under mina resor och detta trots att jag alltid bara köper hårda kvalitetsväskor. Senast på väg från London var låset (som inte ens var låst just för att de skulle kunna öppna väskan om de ville) sönderbrutet, och likaså ett av spännena som används för att stänga väskan.

På Samsonite sa de att de sällan hade sett något liknande, men att det uppenbarligen hade krävts våld för att lyckas bryta sönder väskan så.