Bältros

Av Janet2
4 juni 2015 16:49
Visningar: 3772
Tyvärr har jag upptäckt blåsor som kliar mycket. Jag ska till vc i morgon för att fastställa diagnos. Nu ska vi åka till usa nästa vecka. En dum fråga, men finns det nån risk att man inte kan gå åk?
Av Birgere
4 juni 2015 19:16
jag antar du menar kan få åka.
Det finns ju ingen lag som stoppar dig o med tanke på att kanske 90% av befolkningen i sverige o us sitter med viruset i kroppen så ser jag inga problem i immigration.
Jag tycker du ska få din diagnos först och om det är så illa att det är bältros hade jag funderat ett antal gången på att avboka resan. Har du avbokningsskydd tex via kreditkortet så utgår jag ifrån att bältros är ett giltigt skäl.

Jag har inte haft det med min fru fick det för en massa år sedan. Det gjorde ont som f.....n och var hon ute i solen så var det dubbel smärta. Men jag tror att sjukdomen slår till väldigt individuellt.

Du kan ju googla tex: travel shingles så får du säkert en massa goda råd.

Håller tummarna för dig att det är något annat och att ni kan resa och njuta som planerat.
4 juni 2015 20:23
Håller med Birgere. Bältros slår olika och jag har själv haft det 2 gånger. Första gången kunde jag knappt ta på mig en T-shirt och ville nästan dö så ont gjorde det. Andra gången fick jag medicin (Aciklovir) och besvären blev inte alls lika svåra, men det gjorde fortfarande ont. du måste verkligen se upp för solen.

Precis som Birgere säger så har de flesta bältros i kroppen - det ligger kvar gömt om man har haft vattkoppor.
Ungefär 1 av 5 får någon gång bältros, oftast efter 50 års ålder (jag fick det när jag var 35).
Man kan inte smitta någon med bältros(!). Däremot kan man smitta någon som aldrig haft vattkoppor med vattkoppor om de kommer i kontakt med varet/vätskan i dina blåsor (blir stora som femkronor och kliar och svider och börjar sen läcka). Man bör därför vara extra försiktig runt barn som inte haft vattkoppor.

Det kallas "helveteseld" på danska. Ett namn som passar bra.
Av Peter_o
4 juni 2015 22:18
Man har 72 timmar på sig att få medicin som hjälper. Så det gäller att komma till läkare snabbt. Jag fick lov att tala om för min att det var bråttom. Inga som helt problem efter det.

/PeterO
Av Janet2
5 juni 2015 11:44
Tack för svar. Som tur var var det inte bältros. Det var några andra utslag som hon ej visste var det var. Men inget farligt som tur är. :)
Av Ankanp
29 juli 2017 18:21
Vet av egen erfarenhet att bältros kan vara jobbigt. Som tur är går det ganska snabbt att behandla. Samma mediciner (https://www.medilico.com/se/herpes-i-underlivet) som används mot herpes i underlivet botar även bältros. Vid det här laget har du förhoppningsvis blivit av med dina besvär, men det kan ju finnas fler som är drabbade.
29 apr. 2018 17:18
Citerat från Ankanp:
Vet av egen erfarenhet att bältros kan vara jobbigt. Som tur är går det ganska snabbt att behandla. Samma mediciner (http://potensmedelreceptfritt.com/kopa-doxyferm-receptfritt/) som används mot herpes i underlivet botar även bältros. Vid det här laget har du förhoppningsvis blivit av med dina besvär, men det kan ju finnas fler som är drabbade.
Mycket obehaglig sjukdom. Jag är också oroad över Borrelia och bara antibiotika hjälper mig