Bali o gili öarna

22 aug. 2016 16:00
Visningar: 1959
Hej! E några stycken som planerar res till Bali först ca 10 dagar o sen gili öarna 7 dagar. På Bali tänkte vi bo i ubud alla dagar för o slippa flytta runt. Men går de lätt att ta sig runt på ön? O kan man hyra bil. Har en liten tös me oss på ca 2-3 år. Sen så har ja lite svårt att hitta svar på de här me tidvatten. Man ser ju att tidvattnet sjunker undan så e de ju inte så lätt o bada. O läste att en hade bott vid En strand o dom kunde inte bada pga detta. Blir de mer lr mindre beroende på säsong ? O när på dygnet inträffar detta jobbiga 😝 ? Vi hade ju tänkt oss gili öarna o där ser de ju ut som paradis stränder så de e ju va man vill ha! O sen en sista fråga. .. När hade ni åkt.. Innan lr efter regnperioden? Blir vattnet dåligt efter regnperioden? Tack på förhand! 👍🏻☺️
22 aug. 2016 16:14
Hej, vad kul att du är intresserad av Bali. Det är en av mina favoritöar och jag hoppas att du kommer att trivas lika bra som jag.

Balis stränder har tidvatten och är enligt mitt tycke som bäst 3 - 4 poäng av 5 möjliga, beroende på var du är. Om du vill ha extremt bra stränder bör du kanske överväga ett annat resmål. Bali bjuder på så många andra kvaliteter. De flesta hotell på Bali har riktigt bra poolanläggningar och villor med pool finns till överkomliga priser.

Personligen skulle jag INTE hyra en bil för att köra själv utan alltid hyra med chaufför. På Bali är det oklart med försäkringar och risken är stor att det är du som västerlänning som kommer att få skulden om något händer, oavsett vems felet är. Dessutom är trafiken ganska stökig, precis som i de flesta andra asiatiska länder.

Gili öarna brukar ha bra vatten året runt och kan inte minnas att vattnet är bättre eller sämre efter regnperioden. Någon annan kan kanske ge säkra råd i frågan?

Hoppas detta hjälper. Trevlig resa!
22 aug. 2016 16:41
Citerat från Jeppereser:
Hej, vad kul att du är intresserad av Bali. Det är en av mina favoritöar och jag hoppas att du kommer att trivas lika bra som jag.

Balis stränder har tidvatten och är enligt mitt tycke som bäst 3 - 4 poäng av 5 möjliga, beroende på var du är. Om du vill ha extremt bra stränder bör du kanske överväga ett annat resmål. Bali bjuder på så många andra kvaliteter. De flesta hotell på Bali har riktigt bra poolanläggningar och villor med pool finns till överkomliga priser.

Personligen skulle jag INTE hyra en bil för att köra själv utan alltid hyra med chaufför. På Bali är det oklart med försäkringar och risken är stor att det är du som västerlänning som kommer att få skulden om något händer, oavsett vems felet är. Dessutom är trafiken ganska stökig, precis som i de flesta andra asiatiska länder.

Gili öarna brukar ha bra vatten året runt och kan inte minnas att vattnet är bättre eller sämre efter regnperioden. Någon annan kan kanske ge säkra råd i frågan?

Hoppas detta hjälper. Trevlig resa!
Tack för svar!! Vilken tid på året har du besökt Bali o gili? Men när på dygnet e de vattnet sjunker undan o hur länge varar de? O om man bor i ubud hur lång tid tar de ca att nå norr o söder me bil? ☺️
22 aug. 2016 16:47
Tidvattnet varierar över dygnet.

Räkna med ca 2 - 3 h både norrut och söderut, beroende på var du ska.
Av Hilmis
24 aug. 2016 15:21
Hej!
Vi besökte Bali i april ifjol. Vi tyckte att det var oerhört varmt i April och förstod av lokalbefolkningen att så är fallet. Säsongen börjar i maj-juni. I Sanur inträffade tidvattnet vid 18 tiden på kvällen, då "försvann" vattnet. Men det var i princip inget problem, då var vi aldrig på stranden, för då börjar mörkret falla. På Bali lönar det sig att boka ett hotell med pool.
Angående trafiken, att hyra bil och köra själv, skulle jav INTE rekommendera. Trafiken är kaotiskt och framförallt långsam. .... tidvis kan det flyta på ganska bra, men sen är det tvärstopp, pga någon olycka eller religiös cermoni. 10 km kan lätt ta en timme att köra. Dessutom är det svårorienterat på landsbygden, inga märkningar på som små vägarna osv. En egen chaufför som ni hyr för hela dagen är definitivt det bästa alternativet, speciellt med ett litet barn.
Om ni far till Giliöarna, kontrollera noggrant vilket bolag ni far med och om det är blåsigt, spara utflykten till en annan dag. Det kan bli mycket gungande. Båtarna kan vara väldigt klaustrofobiska.
Vi besökte Gili T och hade väldigt otur med vädret. Det regnade i princip hela tiden. Men det lilla vi såg, väckte nog lusten att någongång besöka Gili igen.
Av Mipec
24 aug. 2016 15:58
Om det här med tidvattnet:

Kollar du på satellitbilderna på Gili T etc så ser du var det är långgrunda rev. I dom sydöstra hörnen är det inte lika långgrunt utan det blir snabbt djupare=enklare att bada också när det är lågvatten.

Det är också min egen erfarenhet på plats.

https://www.google.se/maps/place/Giliöarna,+Gili+Indah,+North+Lombok+Regency,+Nusa+Tenggara+Barat+83352,+Indonesien/@-8.3545005,116.0428499,5684m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x2dcddde1efa34f29:0xe22122bad31cb489!8m2!3d-8.35!4d116.06
24 aug. 2016 21:07
Tack så mycket för hjälpen!! ☺️
Av Lolle
26 aug. 2016 08:41
Citerat från Ohnoelin:
Hej! E några stycken som planerar res till Bali först ca 10 dagar o sen gili öarna 7 dagar. På Bali tänkte vi bo i ubud alla dagar för o slippa flytta runt. Men går de lätt att ta sig runt på ön? O kan man hyra bil. Har en liten tös me oss på ca 2-3 år. Sen så har ja lite svårt att hitta svar på de här me tidvatten. Man ser ju att tidvattnet sjunker undan så e de ju inte så lätt o bada. O läste att en hade bott vid En strand o dom kunde inte bada pga detta. Blir de mer lr mindre beroende på säsong ? O när på dygnet inträffar detta jobbiga 😝 ? Vi hade ju tänkt oss gili öarna o där ser de ju ut som paradis stränder så de e ju va man vill ha! O sen en sista fråga. .. När hade ni åkt.. Innan lr efter regnperioden? Blir vattnet dåligt efter regnperioden? Tack på förhand! 👍🏻☺️
Tidvattnet i Sanur är perfekt för barn. I Ubud finns inte stränder. Du kan nog inte köra själv på Bali. Trafiken är helt galen, vänstertrafik och egna regler. Regnet är inget stort problem. Det kommer en snabb skur med varmvatten som går mycket snabbt över.