Bali - några frågor.

Av Hbg77
1 juni 2014 01:26
Visningar: 806
Jag och sambon åker på vår första resa till Bali mitten av juli för 2 veckor härlig semester. Vi ska bo i Nusa Dua och hotell är redan betalt. Det blir mest sol och bad men även dagsutflykter till Ubud, Nusa Lembongan, Lovina och eventuellt även en 2-daragarsutlykt med övernattning på någon av Gili-öarna.

Vi är vana vid charter till Grekland där jag brukar räkna 500 kr per person per dag vilket innefattar måltider, hyrbil några dagar, båtresor, inträde, lokal shopping, taxfreeshopping etc. Hur mycket pengar behöver man ha med sig till Bali och fördelat på vilka valutor? Vilka uttagsmöjligheter finns det och vilka automater ska man välja? Finns det bra shoppingmöjligheter när det gäller märkeskläder och elektronik (kameratillbehör)?

I övrigt tages tips och råd tacksamt emot när det gäller vanliga fällor, viktigt att tänka på, måsten att göra etc. :)
1 juni 2014 14:46
Bali är rätt så västifierat vid det här laget.
ATM's finns över allt, finns även valutaväxlare men de har väldigt skumma växlingskurser. Har du ICA-kortet har du gratis uttag utomlands (än så länge i alla fall) och bra växlingskurs på det dessutom.

Risterasserna är ett måte att se.
Vulkanen/erna lika så.
Det finns lite trevliga tempel man kan besöka och i södra änden av ön finns det ett tempel där man även kan få se traditionell dans. Minns inte nu vad det hette men det är ganska nice i alla fall.

Passa på att prova den lokala maten, den är väl värd och lika så den lokala ölen. Kostar mellan inget och näst intill inget att äta och dricka där. Vill minnas att ett av ölmärkena var Bintang eller npågot liknande. Ett ljust öl, väldigt lättdrucket men väldigt gott i solen! ;)
Av Hbg77
1 juni 2014 21:41
Tack för svaret!

Bintang har jag redan sikte på ;) Var det längesen du var där? Tänker på om det behövs foto till visum (visa on arrival). Det finns lite olika bud på olika hemsidor, på vissa står det att foto behövs men det står inget om foto det på indonesiska ambassadens hemsida.
Av Hbg77
1 juni 2014 22:58
Om vi har vägarna förbi så är det inte omöjligt om vi blir sugna på en "svensk" touch på maten. Det är ju sjukt billigt att äta på Bali i svenska mått mätt.
Av Ewa_h
2 juni 2014 10:34
Citerat från Hbg77:
Tack för svaret!

Bintang har jag redan sikte på ;) Var det längesen du var där? Tänker på om det behövs foto till visum (visa on arrival). Det finns lite olika bud på olika hemsidor, på vissa står det att foto behövs men det står inget om foto det på indonesiska ambassadens hemsida.
Vi va på Bali i Oktober 2013 och behövde inte foto för att få Visa on arrival, endas 25 USdollar och lite tålamod i kön ;)

Trevlig resa!