Bali mars/april boende tips

Av Alvab
10 jan. 2013 17:33
Visningar: 1375
Ska till Bali fyra veckor mars/april och undrar om någon som varit där kan tipsa lite!
Boende, var hittar man schyssta men ändå billigt boende? Standarden är egentligen där man känner sig bekväm/fräscht, dusch/wc. Gärna några nätter där pool finns.
Vi har tänkt resa runt på ön och även till andra öar, antagligen giliöarna, skiljer sig priset på boende mycket? Och priset på båtarna dit?
Kanske någon annan som ska till Bali ungefär samma tid?
Någon som har tips om man vill prova på att surfa, har bara hittat dyra surfcamps men vill mer prova på och inte binda mig en vecka med det. :))
13 jan. 2013 11:34
Hejsan!

Jag har bott på Bali ett år (2010-2011) och nu är vi här igen och kommer vara här även i mars månad. Kolla gärna på min blogg om du vill se mer, www.holmchristine.blogspot.com, för vi har rest runt hela ön flera gånger. Nu kommer vi inte fara runt lika mycket men delar ändå med oss av massa bilder och små saker. :)

Boenden finns det i överflöd, sen beror det på vart du vill bo och vad du klassar som billigt. UN´s Hotel (http://unshotel.com/) i Kuta tycker jag är mysigt, gediget, ligger ett par minuter från stranden och är nog numera en av de äldre hotellen i Kuta. De har stora rum, är fräscht och rent, kall och varmvatten, AC eller fläkt, WiFi mm. Så vill ni stanna några nätter Kuta, stan som folk antingen älskar eller hatar, så rekommenderar jag UN´s Hotel. Några andra ställen som är billigare i Kuta är tex Komala Indah (finns flera olika, I II Cottages osv).

Priset på båtarna till Gili har jag dålig koll på just nu för det var länge sen vi var där, men jag såg en annons igår för t/r 35 USD. De flesta går från Sanur Beach varifrån det brukar vara smidigast att åka. Vi åkte med: http://www.scootcruise.com Vi gillade även ön Nusa Lembongan som är på vägen ut och vill ni göra flera stopp finns det sådan biljetter också. Fanns förut i alla fall, så vi stannade både där och på Gili. Väldigt smidigt och man kunde säga till dagen innan man ville förflytta sig mellan öarna eller hem.

I Kuta är det bäst att prova på att surfa och med tex Pro Surf School (www.prosurfschool.com), de har kurser från 2 timmar till flera dagar eller hela surfcamps. Annars kan man hyra en bräda direkt på stranden om man vill det och då pruta priset så det blir billigare. Men som surfare skulle jag verkligen rekommendera en 2-dagars kurs, då surfar man ca 2 timmar ena dagen och samma sak följande dag. Med instruktörer som ser till att man har rätt brädor och även går igenom allt hur man gör och framförallt när på dagen man ska ut. De absolut flesta som går en prova-på-kurs, om så bara för en timme, uppskattar att surfa betydligt mer än de som hyr en bräda på stranden och utan minsta kunskap plaskar omkring själv i vattnet och kanske går upp med en sur min sen. :)