Bagagevikt British Airways

27 jan. 2016 16:27
Visningar: 4754
Ska åka till USA via London. Min kontakt på resebyrån säger att det är 23kg samt 8 kg handbagage som gäller, jag hävdar att det är 23 kg samt mer eller mindre fri vikt på handbagaget, man ska själv kunna lyfta upp kabinväskan på hyllan över dig. Vet någon vad som gäller. Vi åker vanlig klass.
Av Bibby
27 jan. 2016 16:39
Står på din bokning.

Aldrig hört talas om din tolkning innan, kan ju betyda väsentliga skillnader i vikt, från en svag kvinna på 140 och 40 kg till en man på 196 cm och 98 kg.
Känns inte så troligt att din tolkning är rätt, men har du en källa på det så?
27 jan. 2016 16:56
Tycker själv det låter konstigt, men tolkar det så på deras hemsida. Hoppas på någon som vet vad som gäller.
Av Bibby
27 jan. 2016 17:01
Så här står det på min senaste bokning angående cabin baggage. Förvisso med CX och i "ovanlig" klass men ändå.

All flights -
- One bag with overall dimensions (including wheels, handles and side pockets) no larger than 56 x 36 x 23 cm (22 x 14 x 9 in). The total weight of the bag and all duty-free items should not exceed 7 kg (15 lb).
27 jan. 2016 17:04
Citerat från Lerberget:
Tycker själv det låter konstigt, men tolkar det så på deras hemsida. Hoppas på någon som vet vad som gäller.
Det är precis som du säger att handbagaget får väga Max 23 Kg men man måste kunna lyfta upp väskan själv, dessutom måttbegränsning max. 56cm x 45cm x 25cm. Utöver detta får man ha en handväska/datorväska max. 40cm x 30cm x 15cm.

http://www.britishairways.com/sv-se/information/baggage-essentials/hand-baggage-allowances
Av Bibby
27 jan. 2016 17:17
Låter ju helt sjukt att man får ta med så mycket i handbagage.

Jag förstår inte helt men verkar som att detta bara gäller om man bara har handbagage, och kanske bara på kortflygningar, eller?

Endast handbagage
These hand baggage allowances apply equally on our hand baggage only fares, our best value fares for when you want to travel light and make a quick getaway from the airport. You get the same great British Airways service but without a checked baggage allowance or free seat selection.

Endast handbagage finns tillgängligt på alla direkta kortdistandsflyg med British Airways.
27 jan. 2016 20:29
Det gäller "även på resor utan incheckat bagage". Har rest med dessa regler så det är ingen tvekan att det stämmer.
Av Bibby
27 jan. 2016 20:45
Om det nu är så, hur kommer det sig att alla andra håller fast vid 7-8 kg? Och alltid har. Är detta ett nytt trick från BA för att få kunder? Hur nytt är detta?
Av Hawaii
27 jan. 2016 20:51
British Airways har haft denna regeln minst sedan aug. 2013, och kanske rentav tidigare.
Av Birgere
28 jan. 2016 00:31
BA regler är sjuka, i Engelska tidningar läser man titt som tätt om folk som skadats pga av att bagaget trillat ner och BA har flera stämningar mot sig pga detta.