Bagagevikt

20 sep. 2015 18:59
Visningar: 656
Hej. Jag undrar om någon här vet hur många kg man får ha med turkish airlines Arlanda -Istanbul -hurghada ? Sist jag åkte i april blev jag glatt överraskad då 40 kg var tillåtet (plus handbagage ) ringde callcenter och dom sa 30!? Någon som vet vad som gäller nu? Tack på förhand /Bibbi
Av Birgere
20 sep. 2015 19:22
Vad står det på biljetten alt hemsidan?
20 sep. 2015 19:31
Citerat från Birgere:
Vad står det på biljetten alt hemsidan?
Står inget då jag inte vågat slutföra bokningen pga jag inte vet tillåten vikt Sist bokade jag med resecentrumgruppen och då var det 40. 😊
Av Birgere
20 sep. 2015 19:37
Vilken resebyrå du bokar med spelar ingen roll. Har du inga biljetter så är det naturligtvis på flygbolagets hemsida du ska kolla.
20 sep. 2015 22:55
Jag offrar 1 minut på att Googla åt dig ;-)

http://www.turkishairlines.com/en-se/travel-information/baggage/free-baggage-allowance

International Flights Free Baggage Allowance

Travel Class Total Maximum Weight
Business 30 kg
Comfort 20 kg
Economy 20 kg
Infant (0-2 years old) 10 kg + 1 collapsible baby carriage / buggy (115 cm)
For flights from Jakarta and Norway the free baggage allowance is 40 kg total for the Business Class travelers and 30 kg for the Economy Class travelers.

For flights from Egypt to Turkey and from Turkey to Egypt, the free baggage allowances is 50 Kg for both Economy class travellers and Business class travellers.

Free baggage allowance from Germany to Turkey and Beyond Turkey for Economy Class is 30 kg and for Business Class 40 kg.

For flights from Ireland the free baggage allowance is 30 kg. for the economy class and 40 kg. for the Business Class travelers

For flights originating in Ireland (first flight of the journey is from Ireland), free baggage allowance is 30kg for economy class and 40kg for business class. For flights not originating in Ireland, free baggage allowance can differ. Please contact your local sales office for more details.

For flights from Edinburgh (first flight of the journey is from Edinburg) to Asia, Middle East and Africa, the free baggage allowance is 40 kg for the Economy Class travelers and 50 kg for the Business Class travelers.
20 sep. 2015 22:55
Turkish Airlines har generellt 30 kg. Till vissa destinationer 40 kg.
21 sep. 2015 12:19
Tack för era svar. Självklart har jag googlat, ringt mm mm innan jag ställde frågan. Det knepiga är att det inte går att se förrän biljetten e betald o klar o jag vill inte betala förrän jag e säker på tillåten vikt då jag behöver ha mycket med mig. Bokade en gång med rececentrumgruppen och då jag ringde TA och kollade sa dom 30 och när jag kom till Arlanda var det 40 plus 10 i handbagage Så därför funderar jag om det har att göra med vart man bokar ifrån eller val av datum. Massor av svenskar i Egypten har olika bud på antal kg så jag vet liksom inte var jag tar reda på det. Måste boka idag. Ja Marie , det kanske e som du säger fast folk inte vet.... Men tack alla, luskar vidare 😊
21 sep. 2015 12:45
Citerat från Bibbilina:
Tack för era svar. Självklart har jag googlat, ringt mm mm innan jag ställde frågan. Det knepiga är att det inte går att se förrän biljetten e betald o klar o jag vill inte betala förrän jag e säker på tillåten vikt då jag behöver ha mycket med mig. Bokade en gång med rececentrumgruppen och då jag ringde TA och kollade sa dom 30 och när jag kom till Arlanda var det 40 plus 10 i handbagage Så därför funderar jag om det har att göra med vart man bokar ifrån eller val av datum. Massor av svenskar i Egypten har olika bud på antal kg så jag vet liksom inte var jag tar reda på det. Måste boka idag. Ja Marie , det kanske e som du säger fast folk inte vet.... Men tack alla, luskar vidare 😊
Moment 22 då. Du kan inte boka förrän du vet men enda sättet att få veta är att boka.....
Är det som du skriver och inte ens T A vet, så är det ju en totalt omöjlig situation du får väl flyga med någon annan helt enkelt ;-)
21 sep. 2015 16:48
Har precis haft passagerare med TK till HRG och de hade 30 kg i baggage allowance.
21 sep. 2015 19:36
Ja ni..... RCG (resecentrumgruppen ) sa dom har spec avtal med flygbolagen och därav 40 kg med TA Och nästa person på RCG sa max 30 så det e inte så mkt att göra än att boka och se.... Tack alla för hjälpen 😊
23 sep. 2015 07:12
de kan vara både 30 o 40 kg,ibland kan man också ta med sidobagage fritt..
men kolla biljetten
23 sep. 2015 10:53
Japp!! Rätt!! Det kan vara både 30&40.... Nu har jag fått svar på det. Jobbigt bara att inte veta innan bokning när man vet att man behöver ha mkt med sig... När den e betald så står det på e-biljetten . Ända sättet att få veta är att boka via RCG och telefon, dock lite dyrare såklart. Tack för era svar 😊
23 sep. 2015 11:52
Citerat från Bibbilina:
Japp!! Rätt!! Det kan vara både 30&40.... Nu har jag fått svar på det. Jobbigt bara att inte veta innan bokning när man vet att man behöver ha mkt med sig... När den e betald så står det på e-biljetten . Ända sättet att få veta är att boka via RCG och telefon, dock lite dyrare såklart. Tack för era svar 😊
Så man ska boka hos en resebyrå som inte kan berätta hur mycket bagage man får ha, man ska betala mer och chansa på att man eventuellt får ta 40Kg?

Vad kostar det om man eventuellt får betala för övervikt/extra väska, köper man biljetten billigare och eventuellt får betala för extra bagage blir det kanske billigare i slutändan?
23 sep. 2015 19:30
Nej dom kan kolla biljett innan bokning. Och övervikt kostar 15 euro/kg 😊
23 sep. 2015 21:16
Citerat från Bibbilina:
Nej dom kan kolla biljett innan bokning. Och övervikt kostar 15 euro/kg 😊
Du skrev ju tvärtom innan, att det inte gick att få besked innan bokningen, men det var ju bra att du kunde få besked nu iallafall :-)
23 sep. 2015 21:24
Skrev att enda sättet att veta var att boka över tel dock dyrare biljettpris då . Bokar man via nätet kan man inte se tillåtet antal kg 😊😊
23 sep. 2015 21:44
Citerat från Bibbilina:
Skrev att enda sättet att veta var att boka över tel dock dyrare biljettpris då . Bokar man via nätet kan man inte se tillåtet antal kg 😊😊
Detta var bland det konstigaste jag läst idag ;-) Ringer du och får reda på vikten så kan du väl boka online sen, låter inte som en seriös resebyrå, det är helt självklart att man ska se villkoren innan man bokar.

Trevlig resa!
24 sep. 2015 01:09
Tack 😊jadu... Det beror väl på hur man ser på det... Tycker samma men han sa d e därför det finns bokningar online o att man då inte kan "kräva" så mycket. Man får ett bra pris och thats is. Bokar man över tel så kan dom ju kolla upp mer men då betalar man också mer.... Men nu vet vi hur det ligger till. Jag valde iaf att boka online och såg inte antal kg och denna gång blev det tyvärr 30 såg jag.... Hade jag bokat över tel hade bilj kostat nästan 900 kr mer men då hade jag kunnat veta innan om det e 30 eller 40 .... Man lär sig nåt nytt varje dag 😊😊😊😊