Bäddmadrasser för resa

28 aug. 2014 14:37
Visningar: 3201
Vet att det diskuteras de hårda sängarna i Spanien m fl länder i detta forum. Vill nu fråga om det är någon som provat någon av de resemadrasser som finns, t ex Travelmatress, som säljs bl a på www.plexido.se. Den är ganska dyr, nästan 1000 kr. Därför vill jag höra om någon provat den eller någon annan av de bäddmadrasser som man kan ha med sig på resa.
Av Gevalia
28 aug. 2014 15:43
Hej! Ja jag köpte madrassen på Plexido. Skickade dock tillbaka den då den först och främst hade en hemsk plastlukt som ej släppte.
Om du skall använda den i en och samma säng under en längre tid så kanske det fungerar, men vid t.ex rundresa är det bökigt. Vi hade ett elände då vi provpumpat och skulle släppa ut luften. Tog lång tid trots att vi var två personer.
Köpte därefter ett självuppblåsande liggunderlag (5 cm tjockt) som jag kommer att stoppa under lakanet på mina kommande resor. Finns på t.ex addnature.com. Ännu dyrare, men betydligt smidigare att använda.
31 aug. 2014 11:22
Tack för svaret. Det var värdefullt att få dina synpunkter. Just nu lutar jag åt en resemadrass hos zomna.se. Har tittat på madrair också som är uppblåsbar, men mycket dyrare än zomnas som rullas ihop och levereras med bag. Ett extra bagage på flyget blir det, förstås. Någon som har provat zomna eller madrair?
Lasseeng
Av Birgere
31 aug. 2014 12:02
Hur vet du att det inte redan finns sköna sängar dit du ska?
31 aug. 2014 12:20
Vi ska till Portugal i höst men har varit i Spanien ett tiotal gånger och Grekland några gånger. När vi sytt i hop vistelsen själva och hyrt lägenheter av andra svenskar har det gått bra, men så fort vi hamnat på hotell har jag lidit alla helvetes kval på stenhårda sängar.
lasseeng
Av Claesb
14 nov. 2014 08:12
Jag skulle vilja klarlägga lite angående inlägget om Plexido travelmattress.
Den lukt som finns är en mjukgörare som finns i alla nya PVC produkter och vädras ut efter ett par dagar, man känner säkert igen den från andra produkter man köper som t.ex kuddar madrasser, regnkläder, leksaker m.m. Madrassen är i grunden en modifierad madrass för liggsårspassienter inom sjukvården och är tillverkad av giftfri PVC.
Är man känslig för lukter så erbjuder Plexido madrasser som varit uppackade och vädrade.

Claes Björkman Plexido
Av Birgere
14 nov. 2014 13:17
Citerat från Claesb:
Jag skulle vilja klarlägga lite angående inlägget om Plexido travelmattress.
Den lukt som finns är en mjukgörare som finns i alla nya PVC produkter och vädras ut efter ett par dagar, man känner säkert igen den från andra produkter man köper som t.ex kuddar madrasser, regnkläder, leksaker m.m. Madrassen är i grunden en modifierad madrass för liggsårspassienter inom sjukvården och är tillverkad av giftfri PVC.
Är man känslig för lukter så erbjuder Plexido madrasser som varit uppackade och vädrade.

Claes Björkman Plexido
Hrm...

att påstå att det finns giftfri PVC är nog att lova för mycket, kanske du menar att den är fri från ftalater och att den klarar dagens EU normer, men för den skull vet vi ingen idag om det finns giftfri PVC.

Men i praktiken spelar det nog ingen roll så länge man inte käkar upp madrassen :-)

Hade du skrivit i egenskap av privatperson hade jag inte kommenterat inlägget men nu skrev du inlägget som en företagsrepresentant.
Av Gevalia
14 nov. 2014 16:40
Lukten från madrassen är stark och känns igen från leksaker,badbollar och regnkläder m.m som tillverkades på 60 och 70 talet. Sådär luktar ej dessa produkter numera. Då skulle de nog inte få säljas här i Sverige.