Backpacking i Vietnam

18 mars 2016 00:37
Visningar: 2927
Hej alla fina,

Har ni några sista minuten tips om vad jag inte ska missa på min rundresa i Vietnam? Landar i Ho chi Minh,fyra dagar där med tunnlar,museum, marknad, Mekongdeltat. Sen tåg uppför kusten med stopp några dagar där man trivs. HoI An stannar vi nog lite längre i.

Är det lönt att ta tåget upp till Hanoi eller ska man flyga sista biten? Sen ut till Halong bay en natt och sen flyga till Phu quoc och njuta där några dagar innan planet lyfter från Ho chi Minh igen. Låter detta rimligt på 24 dagar?

Har precis stängt igen ryggsäcken och tror jag fått med allt. Känns klumpigt att ha en stor o en liten ryggsäck men man vill ju ha den för dagsutflykter osv... hur har ni gjort med packning?

Hur mkt har ni shoppat? Finns där mkt kläder för oss som inte är tunna som asiaterna.
Köper man tågbiljetterna billigast på stationen/resebyrå/internet innan?

Vill någon skriva namnet på den bankomaten på flygplatsen som var bäst. Har läst så många trådar så minns inte vart det stod längre...

Sist men inte minst är det någon annan som kommer vara där nu mars/april så hojta till så kanske vi kan ses o äta middag en kväll!

Tack för svar obs ni behöver bara svara på det ni ville ler inte alls...

Ha det bäst!
Av Hille2
18 mars 2016 08:19
Citibank var namnet

Har en reflektion på resrutten och det är att varför inte kombinera Mekongdeltat med Phu Quoc istället när ni ändå ska åka åt det hållet. Du kan t.ex. flyga från Can Tho till PQ, en resa som tar en halvtimme. En dagsutflykt till deltat från HCM består till största delen av restid i nån minibuss. Det blir inte mycket man hinner se.
18 mars 2016 12:17
Ha inte för höga förväntningar på Phu Quoc, det är, enligt mig, inte det paradiset det pratas om. Det finns ett par fina stränder men inte paradis, tycker jag iaf. Var där för några veckor sen.

Kläderna är likt resten av asien, finns ganska mycket och små i storlekarna så köp en eller kanske två storlekar större än vad du vanligt har.
Chinatown i Saigon och en marknad väldigt nära Pham Ngo Lao (minns inte namnet) är två bra ställen för köp av kläder.

Ska du till mekongdeltat rekommenderar jag att stanna en natt på ett homestay och se om du kan få låna en cykel att cykla runt med.
Är det Can Tho du ska till vid mekongdeltat, boka en dagstur med båt på ditt homestay om de erbjuder det och åk INNAN soluppgången, kom till floating market precis när solen gick upp, väldigt vackert.
18 mars 2016 22:27
Tack för era svar. Han jag ska åka med har bokat fyra nätter i Ho chi Minh o eftersom det är hans resa från början så får jag hoppa på lite av det han bestämt sen innan. Men vi tänkte nog att det kunde va skönt att avsluta med sol o bad på Phu quoc innan flyg hem igen.
20 mars 2016 20:05
Hej,

Jag håller på med Ivan27 om Mekong Delta med homestay och floating market. Det är värt att besöka.

1. Missa inte Quang Binh (att se Grottar så som: Doong Cave, En Cave; Tu Lan..., tror att du kan inte se Doong Cave eftersom det är fullt bokad till 2017, så En Cave, eller Tu Lan ska det bli)

checka gärna på dessa länk:
http://oxalis.com.vn
http://quangbinhdiscovery.com

2. Några öar i mellan Vietnam:
Under mars, april brukar vädret vara fint i melan vietnam då det passar perfekt med några dagar i fina öar.
Så som: Cu Lao Cham i Hoi An, Cu Lao Xanh i Quy Nhon, Ghenh Rang i Quy Nhon (inte ö), eller Ly Son ö ( Quang Ngai....
Även i norra landet kan du besöka Cat Ba island (små islet 1, 2,3).
Eller längs kusten är beaches oerhört fina (från Ninh Thuan till Da Nang)

3. Om du vill resa till fjäll/berg eller uppleva de små folk grupp i norra landet.... missa inte Ha Giang... Bäst av bäst i Vietnam.

Trevlig resa!