Backpacking i Colombia och Brasilien.

30 jan. 2015 14:39
Visningar: 1463
Hej alla globetrotters! Jag och en vän planerar att åka på en kortare tur ca 3,5 vecka till Colombia och Brasilien i början av Maj. Tänkte kolla om någon gjort en liknande resa och kan tippsa om vilken ordning som passar bäst att besöka de olika länderna samt hur vädret är denna givna tidpunk. Skulle kännas trist att åka dit när det inte är säsong. Vi är inte helt bundna till just dessa länder så alla tips är varmt välkommna :)
Av Jonas73
31 jan. 2015 15:13
Colombia och Brasilien är stora länder. Att besöka båda på 3,5 veckor blir väldigt stressigt. Om ni ska resa 3,5 vecka rekommenderar jag att ni bara åker till Colombia. I maj/juni börjar den varmare regnsäsongen och den torra säsongen slutar. I norra Colombia längs kusten är det varmt och behagligt även under regnsäsongen. Vädret varierar mycket mellan norra kusten, Anderna och djungelområdena. Colombia har allt från paradisstränder, djungel, extremsporter och byar där tiden stått stilla till moderna storstäder. Vad är ni intresserade av att se och göra? Räkna med en budget på ca 300 - 400 kr per person och dag beroende på hur ni vill bo, vad ni vill äta o göra.

/Jonas
31 jan. 2015 15:57
Precis som du säger Jonas så är det två väldigt stora länder. Men samtidigt känns 3,5 vecka i Colombia nästan lite väl långt? Tror ett effektivt och lite smått stressigt tempo passar oss ganska bra ändå. Det som varit planen är att först besöka Colombias lite finare stränder och gärna kombinera detta med någon djungelupplevelse eller extremsport. För att sedan åka till Rio de Janeiro och uppleva lite mer fest och storstadsliv. Det jag hade i åtanke när jag namngav rubriken var framförallt att vi vill bo ganska spartanskt och kanske inte att vi ska resa runt så mycket i Colombia respektive Brasilien.
Av Jonas73
1 feb. 2015 17:59
Hej,
OK i så fall borde följande upplägg funka. Flyg från Sverige till Cartagena i Colombia. Relaxa några dagar på stränderna kring Santa Marta. Fortsätt till San Gil som är Colombias centrum för extremsport med forsränning, paragliding m.m. Flyg inrikes (billigt i Colombia) till Leticia. Gör en djungeltur på några dagar. Fortsätt med flodbåt (lastbåt) ner för Amazonasfloden (3 dygn i hängmatta på däck) till Manaus. Stanna en dag eller två i Manaus. Flyg från Manaus till Rio (4,5 timme) och avsluta resan där.
Billigast och enklast är att köpa flyget Manaus – Rio som en del av den biljetten från Sverige.
En multistop flygbiljett Stockholm – Cartagena, Manaus – Rio, Rio – Stockholm kostar ca 11 000 kr på Mr Jet. Räkna med att Rio är mer än dubbelt så dyrt jämfört med Colombia.

/Jonas
2 feb. 2015 12:42
Satt och kollade i google maps och checkade de olika städerna och rutterna du föreslagit. Du föreslår alltså både inrikes flyg emellan Cartagena till San Gil och Från San Gil till Leticia för att sedan ta en frakbåt till Manaus? Det betyder om jag förstår det rätt att vi korsar gränsen till Braislien via amazonasfloden i fraktbåt. För att sedan flyga till Rio och från Rio till Sverige. Vilka biljetter tycker du är värt att boka i förväg? Inrikesflygen är väl bäst att boka på plats och de enda vi behöver beställa är väl Sverige- Cartagena och Rio- Sverige? Hoppas de Förstår min engelska då Spanska min inte är den vassaste haha..
Av Jonas73
2 feb. 2015 20:04
Hej
San Gil har tvärr ingen egen flygplats. Närmast är Bucaramanga (buss till San Gil tar ca 2,5 timmar). Flygbolaget Avianca flyger mellan Cartagena och Bucaramanga med mellanlandning i Bogota (från ca 1000 kr). Avianca flyger också från Bucaramanga till Leticia med mellanlandning i Bogota. Smidigast är nog att köpa biljetterna på plats i Colombia när ni vet hur länge som ni vill stanna på varje ställe. Från Santa Marta till San Gil går även bus men den tar 13 timmar! Till Leticia finns inga bussar och inte heller några vägar.

Båten från Leticia går egentligen från systerstaden Tabatinga på den Brasilianska sidan av gränsen på tisdagar, onsdagar, fredagar och lördagar (kan ha ändrats sedan jag var där 2011). Frukost, lunch och middag ingår i biljettpriset ( 170 Reales/700 kr år 2011). Biljetter köps på plats i hamnen dagen innan avgång. Köp en hängmatta, två rep och en tunn filt i Leticia.

Gränsen mellan Leticia och Tabatinga var lite märklig för det fanns ingen gränsstation. Man måste få sin utresestämpel från Colombia på flygplatsen i Leticia och inresestämpel i Brasilien hos den federala polisen i Tabatinga dagen innan båten avgår.

Inrikesflyget i Brasilien är dyrt. Det är oftast billigare att flyga från Manaus till Sao Paulo och sedan ta buss till Rio (6 timmar).

Den enda biljett ni behöver köpa innan är Sverige – Cartagena och Rio – Sverige. En Multistopbiljett med KLM/Air France kostar ca 9 000 kr.

Engelska funkar bra på backpackerhostels och lokala resebyråer för turister. På andra ställen är det inte så många som kan engelska...
8 feb. 2015 18:19
Hur gjorde du med vaccination? Jag är redan vaccinerad emot Hepatit A & B och vad jag förstår är det krav på vaccination emot gula febern och annars bara rekommendationer?
Av Jonas73
9 feb. 2015 19:34
Hej,
Det stämmer att vaccin mot gula febern är obligatoriskt i Brasilien om man har besökt ett annat land där gulafebern finns. De kollade mitt intyg om vaccination väldigt noga när jag reste från Colombia till Brasilen. Konstigt nog ville de även se mitt intyg även när jag köpte en bussbiljett i Brasilen till Venezuela. Krav på vaccin mot gula febern gäller även vid besök i vissa delar av Colombia. Förutom vaccin mot gulafebern och hepatit har jag även tagit en stelkrampsspruta. Jag käkade även malariatabletter när jag besökte Amazonas och andra djungelområden där det kan finnas malaria.