Backpacking Bali

3 juli 2014 14:07
Visningar: 11599
Jag och en tjejkompis åker till Bali i slutet på September och ska stanna i 6 veckor innan vi reser vidare till Malaysia. Vi är nu ute efter bra tips på allt möjligt egentligen, men främst boende, vart och hur är det bäst att bo? Vad kostar det? osv. Även tips på vilka ställen man borde besöka/inte besöka, vad man ska hinna med att göra? Vi har bara bokat flygbiljett än sålänge. Är det bra att boka boende i förväg de första nätterna eller är det lätt att fixa på plats? Har även hört någonting om "Poppies Lane" att det ska vara bra?!

Tacksam för alla tips och råd!! :)
3 juli 2014 21:35
Tycker personligen inte att Bali motsvarade mina förväntningar. Tipsar istället om att ta båten till Gili Trawangan 👍
6 juli 2014 23:49
Bali är verkligen hur fint som helst, ifall du ska stanna i Kuta längre tid, se då till att bo på poppies lane 2 och ett ställe som heter Tunjung! Skönt packpacker häng för riktigt billiga pengar.. Skulle dock råda dig att åka till Gili T och Ubud! Väl värt, annars hyra moppe för typ 50.000 rupia per dag i Kuta och dra till Uluwatu eller stränder som padang padang som är myyyycket finare än Kuta beach :) Have fun och missa för guds skull inte ashärliga Alleycats i Kuta om ni ska ut, tips tips!
8 juli 2014 17:55
Tack snälla för alla tips :)
Vet du om det är bra att boka det boendet innan eller brukar det vara lugnt att fixa boende på plats? Vi har tänkt åka till Giliöarna också. Något boende där du som kan rekommendera? :)
8 juli 2014 22:15
Eftersom september är relativ lågsäsong så behöver ni ej boka boende i förväg! Kan vara så att tex alla rum med ac är slut för det finns inte så många men vad gör det ;) samma med gili! När man stiger iland kommer massa människor komma emot er och erbjuda boende, ta inte första bästa längs vattnet utan gå upp lite längre bort. Vi bodde på ett ställe som heter bale sasak och ett annat som hette gili backpackers, båda väl värda sina billiga pengar och frukost ingår ju alltid nästan i indo :))
9 juli 2014 11:45
Okej, det låter ju bra :) Hur transporterar man sig på bästa vis? Har förstått att det är billigt med taxi men att man ska passa sig för vissa som kör!?
Vilka var dina favoritställen att besöka? Några utflykter som man måste göra när man är där? Och sen undrar jag om budgeten, hur mycket hade du med dig och hur länge var du där? Tusen frågor men du verkar ha koll ;)
10 juli 2014 14:47
Åk alltid med bluebird när du ska åka taxi, de har taxameter och blir alltid billigast och mest säkert! Åk till monkeytemple antingen i ubud eller uluwatu, padang padang och är ni i kuta borde ni åka till stranden la plancha, jättemysigt vid solnedgången! Var där i 8 veckor för typ 15.000 med flygbiljetter för 6.000 tur och retur, så det går inte mycket pengar alls! Lycka tillll
Av Stommen
13 juli 2014 11:04
Om du vill ha fina snorklingsmöjligheter rekommenderar jag att ta en tur till Komodo National Park också. Flyg från DenPasar till Labuan Bajo på Flores. På den lilla ön Kanawa Island kan man snorkla direkt från starnden och åka på båtutflykter för att snorkla och se mantorna samt till Komodo eller Rinca Island och se Komodovaranderna. Mycket mer avslappnat än det turstöverbefolkade Bali. och vad jag har hört mycket mer prisvärt än snorklingen på Giliöarna.
Men tycker man om surfing och mycket nattliv är Kuta Beach på Bali värt ett besök. Vi bodde på Dewi Sri Hotel och det var väl helt ok, men om jag kommer tillbaka till Bali nån gång skulle jag nog välja Lovina Bech som jag hört mycket positivt om.
Ubud är naturligtvis ett måste med risfälten och Monkey Forest.
15 juli 2014 09:56
Okej, tack så hemsk mycket för alla tips. Nu har vi lite att gå efter!! :)
18 aug. 2014 21:30
Jag kom hem från Bali för några dagar sedan. Va där för 2 år sedan och det är ett fantastiskt land. Gili trawangan hade blivit till det sämre då det hade byggts otroligt mycket. Ska ni dit så räcker det med bara några dagar inte mer. Vi tog båt över till meno som lugnt och inte övefbefolkade stränder.
Vi va 3 nätter i Ubud ( Nandini Bali jungle resort&spa) en bit utanför Ubud men ett lugnt och mysigt hotell med bra personal och service.
Vi testade rafting (35 dollar med transport dit och hem ink lunch) 2 tim rafting. Jätte kul. Det är inte dyrt att hyra bil m chaufför och det finns övdrallt.
Ett båt företag vi åkte med från sanur gill Lembongan och sedan till Gili hette Bali brio. Snabb båt, ac och inte mycket folk.
Kolla gärn in hemsidan www.roweencreakphoto.se
Carin2
22 aug. 2014 15:35
Citerat från Lovisa1970:
Jag kom hem från Bali för några dagar sedan. Va där för 2 år sedan och det är ett fantastiskt land. Gili trawangan hade blivit till det sämre då det hade byggts otroligt mycket. Ska ni dit så räcker det med bara några dagar inte mer. Vi tog båt över till meno som lugnt och inte övefbefolkade stränder.
Vi va 3 nätter i Ubud ( Nandini Bali jungle resort&spa) en bit utanför Ubud men ett lugnt och mysigt hotell med bra personal och service.
Vi testade rafting (35 dollar med transport dit och hem ink lunch) 2 tim rafting. Jätte kul. Det är inte dyrt att hyra bil m chaufför och det finns övdrallt.
Ett båt företag vi åkte med från sanur gill Lembongan och sedan till Gili hette Bali brio. Snabb båt, ac och inte mycket folk.
Kolla gärn in hemsidan www.roweencreakphoto.se
Carin2
Hej!
Tack så mycket för alla bra tips. Vart någonstans var raftingen? För den var vi lite sugna på.
22 aug. 2014 17:53
Hej Pernilla
Vi bokade raftingen via hotellet i Ubud. 35$ p/p och då ingick transport dit och tillbaka till hotellet ink lunch. Vi bodde de sista dagarna i Kuta på hotell som låg precis mellan poppies lane 1 och 2. På dom gatorna finns många restauranger och nära till allt. Gå in på 29grader.se Där kan du få mycket bra information.Det är en tjej som bott på Bali i 1 år och skrivit mycket om vad dom har gjort och vart dom har bott. Hon finns även här på reseguiden. Gjort en del reserepotage som kan vara till nytta .
Önskar en en trevlig resa.
Mvh Carina
22 sep. 2014 10:39
Gili T som många höjer till skyarna, är rätt trist såvida man inte vill dyka och snorkla. Inga bra badstränder (dessutom allt som oftast fullsmockade med kineser i gula flytvästar) och ja, ingenting att göra. Man cyklar runt ön på 1h. Jag personligen förstår inte hypen med ön, förutom att det är en bra plats för att ta dykcert och dyka på.

Nusa Lembongan är desto roligare, mindre exploaterat, bättre dykning, bättre mat, trevligare folk, stor ö med mycket att se och grymt fin natur. Dessutom bara 30 min båt från Sanur. Jag gillade den ön klart mycket bättre än Gili T. Men självklart är det värt att se båda två, men röstar starkt för Lembongan. Hyr en moppe och åk på upptäcksfärd. Finns mycket att se, och dykningen är helt otrolig. Upplevde det också som färre turister och mer locals som gärna visar upp sina liv och låter en hänga med på äventyr, utan att förvänta sig nåt tillbaks.

Sist jag var på Bali gick vi in till en liten resebyrå på Poppies 2 och bad om bästa pris för en liten rundresa på Bali för att visa föräldrarna ön på 5 dagar. Fick en minibuss & chaufför och massa sevärdheter typ tempel, kaffeodling, bad, Lovina, regnskogstrekking, bad i vattenfall och heliga varma källor, Mount agung m.m. för ett sanslöst bra pris. Chaufförens engelska var bristfällig men han ville gladeligen visa oss saker bortanför alla turisttempel. Vi bokade även resor till och från Gili samt en dagsresa till Uluwatu för andra tillfällen hos samma researrangör. Blir otroligt mycket billigare att göra så, än att köpa ströresor! Kom ihåg att deala. Det första pris du får hos första säljaren låter grymt bra, men du kommer kunna få ner priset SÅ mycket mer om du går till nästa säljare och dessutom diskuterar priset.

Ingenting behöver bokas i förväg, möjligtvis typ 2 första nätterna, kan vara skönt att åka direkt till bokat hotell då man landar. Ta aldrig första bästa, gå runt bland hotellen och jämför priserna. Förmodligen har nästa hotell billigare och bättre rum. Jämför också lite med t ex booking.com. Gjorde ett riktigt klipp på 101 Legian som är ett finare (!!) hotell med inte så värst mycket backpackers, men bodde där till samma pris som på Poppies några nätter efter bokning på booking. Fina strukna vita lakan och ett hotellrum som luktade gott istället för mögel :-)

Bali är grymt. Ubud är helt otroligt trots avståndet till havet. Många fina och intressanta ställen. Själaro, trots turismen, men efter några dagar i Kuta är det som att komma till paradiset :)
22 sep. 2014 13:33
Citerat från Pingulou:
Gili T som många höjer till skyarna, är rätt trist såvida man inte vill dyka och snorkla. Inga bra badstränder (dessutom allt som oftast fullsmockade med kineser i gula flytvästar) och ja, ingenting att göra. Man cyklar runt ön på 1h. Jag personligen förstår inte hypen med ön, förutom att det är en bra plats för att ta dykcert och dyka på.

Nusa Lembongan är desto roligare, mindre exploaterat, bättre dykning, bättre mat, trevligare folk, stor ö med mycket att se och grymt fin natur. Dessutom bara 30 min båt från Sanur. Jag gillade den ön klart mycket bättre än Gili T. Men självklart är det värt att se båda två, men röstar starkt för Lembongan. Hyr en moppe och åk på upptäcksfärd. Finns mycket att se, och dykningen är helt otrolig. Upplevde det också som färre turister och mer locals som gärna visar upp sina liv och låter en hänga med på äventyr, utan att förvänta sig nåt tillbaks.

Sist jag var på Bali gick vi in till en liten resebyrå på Poppies 2 och bad om bästa pris för en liten rundresa på Bali för att visa föräldrarna ön på 5 dagar. Fick en minibuss & chaufför och massa sevärdheter typ tempel, kaffeodling, bad, Lovina, regnskogstrekking, bad i vattenfall och heliga varma källor, Mount agung m.m. för ett sanslöst bra pris. Chaufförens engelska var bristfällig men han ville gladeligen visa oss saker bortanför alla turisttempel. Vi bokade även resor till och från Gili samt en dagsresa till Uluwatu för andra tillfällen hos samma researrangör. Blir otroligt mycket billigare att göra så, än att köpa ströresor! Kom ihåg att deala. Det första pris du får hos första säljaren låter grymt bra, men du kommer kunna få ner priset SÅ mycket mer om du går till nästa säljare och dessutom diskuterar priset.

Ingenting behöver bokas i förväg, möjligtvis typ 2 första nätterna, kan vara skönt att åka direkt till bokat hotell då man landar. Ta aldrig första bästa, gå runt bland hotellen och jämför priserna. Förmodligen har nästa hotell billigare och bättre rum. Jämför också lite med t ex booking.com. Gjorde ett riktigt klipp på 101 Legian som är ett finare (!!) hotell med inte så värst mycket backpackers, men bodde där till samma pris som på Poppies några nätter efter bokning på booking. Fina strukna vita lakan och ett hotellrum som luktade gott istället för mögel :-)

Bali är grymt. Ubud är helt otroligt trots avståndet till havet. Många fina och intressanta ställen. Själaro, trots turismen, men efter några dagar i Kuta är det som att komma till paradiset :)
Tack så jättemycket för alla tips, ska ha dem med mig :) På söndag bär det av och jag är liiiite nervös men supertaggad!! :D
25 sep. 2014 18:14
Jag och en tjejkompis kom till Bali kuta idag. Stannar på Bali en månad. Så hör gärna av er så kan vi ses något? Vi har tänkt dyka surfa festa och bara se hela Bali, upp till ubud och gilli :D
3 juli 2017 21:11
Hej
Kom från Bali igår.
Var där 2 veckor.
Var i Legian, Gili T, Sanur.
Fattar inte vart ni får dem priser ifrån. Fett dyrt där. Bara hotellen gick på 20 tusen. Fickpengar minst 20 tusen till. Flygbiljetter 20.
H D
Av Atjima
16 okt. 2017 12:48
De förra inläggen var ju över 3 år gamla...