Backpacka USA / Centralamerika tips

28 nov. 2015 02:18
Visningar: 476
Tja!

Jag har vart och backpackat i Asien & Oceanien men tänkte kolla om någon har erfarenhet av USA. Är det bra hostels där till rimliga priser? Hur brukar man ta sig runt? Centralamerika har jag lite mer koll på men tänkte höra om absolut dom bästa ställerna att dra till?!

I och med jag tänkte göra en jorden runt vill jag gärna ha min rutt så öppen / flexibel som möjlig. Kräver USA alltid att man har en biljett ut ur landet eller räcker en förklaring som "Jag drar till nästa land innan mitt visum går ut"?

Uppskattar alla tips jag kan få!
28 nov. 2015 10:20
Hej, backpackade i USA för ganska många år sedan. Då fanns det hotels, men inte alls många i varje stad, det kunde alltså vara fullt när man kom och då fick man bo på hotell i stället.
Å andra sidan finns det ju hyfsat gott om halvsunkiga hotell som inte är jättedyra de heller.

På min tid fanns det ett flygluffarkort, däe man åkte obegränsat standby under en månad.
Om det finns kvar så är det grymt smidigt.
Av Birgere
28 nov. 2015 11:52
Även jag har rest med "klippkort" på flyget i USA men jag tror inte det finns längre.
Annars är ju rätt sätt att resa i USA att bila runt, enda sättet att se landet på ett bra sätt. Man får ta seden dit man kommer.

Finns ingen regel som säger att man måste ha en biljett ut från Nordamerika för att få komma in, men det hjälper ju om passtjänstemannen fattar misstanker om syftet med resan.
28 nov. 2015 17:54
Citerat från Gunillad:
Hej, backpackade i USA för ganska många år sedan. Då fanns det hotels, men inte alls många i varje stad, det kunde alltså vara fullt när man kom och då fick man bo på hotell i stället.
Å andra sidan finns det ju hyfsat gott om halvsunkiga hotell som inte är jättedyra de heller.

På min tid fanns det ett flygluffarkort, däe man åkte obegränsat standby under en månad.
Om det finns kvar så är det grymt smidigt.
Det är alltså hostels, som det inte finns så många av i varje stad, inte hotels...