BACKPACKA SYDOSTASIEN HÖST/VINTER -19?

2 apr. 2019 01:14 (redigerad)
Visningar: 190
Hej!

Jag heter Clara är 22 år och bor i Norrköping. Jag har sååå länge varit jättesugen på att backpacka i Sydostasien, men det har tyvärr inte passat någon i min närhet att hänga med :(
Så har nu för första gången på flera år, när jag inte har några obligationer här hemma under hösten, bestämt att äntligen åka iväg!

Är egentligen en person som är i ett stort behov av trygghet men är nu såå hungrig på livet så jobbar på att njuta av att inte veta vad dagen har att erbjuda och bli mer spontan, kommer bli en utmaning men kan också komma att bli det bästa jag gjort.

Jag är en social och lättsam person att ha att göra med, med mycket humor.

Har aldrig rest själv och det är en skräckblandad förtjusning måste jag säga, haha (extra läskigt som ensam tjej). Därför söker jag nu en reskompis, åtminstone till en början. Antingen att man bara flyger ihop ner eller håller ihop hela resan, är öppen för förslag helt beroende på hur vi klickar såklart.

Min plan är;
Thailand, Laos, Vietnam, Kambodja, Filippinerna, Indonesien, Malasyia och Sri lanka, eventuellt Myanmar, (vet inte hur lättillgängligt det är nu dock). Oklar ordningsföljd, haha.

Har ingen bestämd tidsperiod så men tänker nog 2-5 månader, beroende på vad jag känner när jag väl är där såklart.

Jag vill göra så mycket som möjligt, allt från snacka med locals i norr till att gå på full moon party och besöka grottor, tempel, risterasser, utforska(!!) ta del av kulturer, prova nya saker, testa inhemsk mat osv osv. Men absooolut slappa och dricka 1 (5) bärs i solen med en skön bok.

Men om det låter intressant för dig får du så gärna höra av dig så kanske vi kan prata ihop oss lite och se om det skulle vara en möjlighet för oss att resa ihop!!

Min insta; @claraabell

Hör sååå gärna av dig!!
3 apr. 2019 14:22 (redigerad)
Hej!
Låter superspännande! Jag är en tjej, 21 år, från Stockholm som är lite inne på samma spår som du! Till en början tänkte jag resa ensam men har börjat kolla runt lite efter en resebuddy.
Precis som du, har jag inte heller rest ensam och känns tryggare att ha någon vid sin sida och roligare att få dela äventyret med!
I din beskrivning om dig själv känner jag igen mig själv till stor del. Jag är ganska spontan och nyfiken på vad allt nytt som finns att se!
Målet med resan jag vill göra är helt enkelt att komma iväg och upptäcka nya platser, ha roligt och såklart slappna av och komma bort från vardagsstressen!
Men kort och gott så låter ditt inlägg intressant! Jag har dock inte kommit så långt i min plan hehe, är på stadie 0 = resesugen.
Vet alltså inte när jag vill resa (men förmodligen i höst/vinter), vart exakt jag vill resa eller hur länge jag vill vara borta! Men är anpassningsbar o lättgörlig! Vi kanske kan byta tankar och idéer? :)
//Frida
3 apr. 2019 18:42
Hej Frida!!

Vad kul att du skriver!!

Jag tänkte också åka själv först, men insåg att detta va en möjlighet så vore som sagt inte helt fel att åtminstone dela första nätterna ihop liksom. Jag har typ inte heller planerat alls heller, haha. Därför känns typ oktober/november som en bra tid, ändå ett halvår kvar. Sitter och klurar lite på resrutt och var jag vill åka ungefär och har kommit fram till att jag gärna börjar med att flyga till Bangkok och åka flyger hem därifrån (tror det är så de flesta gör). Har en lååång lista på platser jag vill se så just nu försöker jag få ett hum om var de ligger i förhållande till varandra.

Rekommenderar dig att göra lite research på åtminstone;
* vilka länder du vill besöka
* specifika sevärdheter eller "must do"
* ungefär hur länge vill vara borta

Har hört att det är smart att bestämma hur länge för att lättare kunna göra en budget och planera resan någorlunda liksom :) sen har jag fått uppfattningen om att ens resrutt ändras såklart med tiden och det är väll det som är själva charmen men är nog bra att ha någorlunda ett hum om var man vill tror jag!

Men håller supergärna kontakt så kan vi prata ihop oss!! Har pratat med några fler tjejer, kanske skulle kunna göra någon gruppchatt eller något sånt :D
7 juli 2019 13:45
Hej Clara!

Är detta aktuellt fortfarande?

Jag är en tjej som är 20 år som vill åka helst igår fram till precis innan julafton någon gång. Jag vill främst besöka Bali, Thailand, Phuket, Phi Phi Island och eventuellt Filippinerna. Jag har inga sevärdheter som jag kollat upp direkt än, vill gärna planera med mitt sällskap. :)
7 juli 2019 14:09
Citerat från Fridibooy:
Hej!
Låter superspännande! Jag är en tjej, 21 år, från Stockholm som är lite inne på samma spår som du! Till en början tänkte jag resa ensam men har börjat kolla runt lite efter en resebuddy.
Precis som du, har jag inte heller rest ensam och känns tryggare att ha någon vid sin sida och roligare att få dela äventyret med!
I din beskrivning om dig själv känner jag igen mig själv till stor del. Jag är ganska spontan och nyfiken på vad allt nytt som finns att se!
Målet med resan jag vill göra är helt enkelt att komma iväg och upptäcka nya platser, ha roligt och såklart slappna av och komma bort från vardagsstressen!
Men kort och gott så låter ditt inlägg intressant! Jag har dock inte kommit så långt i min plan hehe, är på stadie 0 = resesugen.
Vet alltså inte när jag vill resa (men förmodligen i höst/vinter), vart exakt jag vill resa eller hur länge jag vill vara borta! Men är anpassningsbar o lättgörlig! Vi kanske kan byta tankar och idéer? :)
//Frida
Hej Frida! Söker du fortfarande resekompis? :)