Backpacka i Mexico?!

Av Fizan
3 sep. 2014 21:57
Visningar: 4398
Jag och sambon funderar på Mexico och det är dykningen som lockar.
Vi har kollat på Cozumel och playa del Carmen. Är det lätt att resa runt och hitta boenden? Eller är det bättre att ta en charterresa dit?
Av Tittin
10 sep. 2014 22:31
Jaag har varit där tre gånger o de är inga problem o back packa ...finns bussar som går runt o håller tidtabellerna bra...skulle rekomendera dig att åka till en ö som heter isla holbox nån timma med buss från cancun...sen färja kanske en halv timma en ö utan bilar.....combinera med playa del carmen så har du lite mera liv...skippa cozumel....ett besök till tulun som ligger en timma från playa del carmen där har du en kanon strand även pyramider.....
Av Fizan
10 sep. 2014 23:01
Tack för ditt svar :) varför tycker du vi ska skippa Conzumel?
Av Soller
11 sep. 2014 10:54
Hej
Har du ont om tid kanske en flygstol med charter är att föredra, annars reguljär men det är lång flygtid.
Att åka runt i Mexico är inte svårt eller krångligt.
Du kan åka med bra, bekväma ADO bussar längre sträckor och ta gärna Colectivos för kortare sträckor.
Colectivos=Liten buss, den går när den är fylld, 10-15 personer, och innebär att du kan hoppa på eller gå av var du vill på sträckan, billigt.

Vi var på Cozumel i januari 2014, så turistiskt och överetablerad.
Stränderna inget speciellt, inget klart vatten. Åk inte dit.
Vi tog en dyktripp, kanske inte tillräckligt långt ut för vi såg bara ett par små fiskar.
Tulum fantastiskt strand, sanden är fin att promenera på, ej varm! Det är dyrt i Tulum om du söker hotell vid stranden.

Lycka till!
Av Fizan
11 sep. 2014 11:22
Tack för tipsen :) vi hade tänkt vart borta ca 3 veckor! Vi är vana att resa med ryggsäck och flygtiden känns ok (var nyss till Indonesien och det var lång flygtid!) är det lätt att hitta boende? Vi har tänkt på charter men det är roligare att resa runt tycker vi.

Tror du/ni man hinner med Cancun, Tulum och Playa del Carmen?
Av Malinhs
11 sep. 2014 19:59
Hej!
Hänger med lite på den här tråden! Vi kommer troligen att åka lite över 3 veckor från mitten av november. Tänkte hinna Playa del Carmen, Tulum och isla holbox, hade tänkt cozamel oxå men det kanske vi skippar utan istället tar dykutflykt från Carmen !? Är det dumt att strunta i cancun? Missar vi något då?
Av Tittin
12 sep. 2014 08:45
Jag personligen gillar varken can cun eller cozumel då de känns som allt är uppbygt enbart för turister....ja skulle satsa på isla holboxbuss ner till playa del carmen.....sedan tulun det är enkelt att boka dag från dag via internet sedan finns ju även isla mujeres där har ja aldrig varit men de ska oxå va fint.....
Av Soller
12 sep. 2014 09:25
Hej
Håller helt med Tittin, undvik Cancun och Cozumel som bara bygger på Dollarturister.
Satsa på Holbox, Isla Margarita och Tulum så blir ni nöjda.
Ni bör inte missa att besöka Mayaruiner och då rekommenderar jag Uxmal, inte så stort och ej heller
En massa souvenirförsäljare, Chichen Itza var en stor besvikelse då du kunde inte gå en meter utan dessa försäljare.
Merida är en härlig stad för dem som åker åt det hållet. Inte så turistigt mycket mer genuint. Helt andra priser.
Av Malinhs
12 sep. 2014 09:57
Så bra med så mycket tips!!
Vi kommer helt att skippa att bo på Cuzumel men funderar ändå på att ta något dyk där?!
Har ni tips på vart dykningen annars är bäst?

Om man ska till en cenotes, vilken är då den bästa? Och minst "turistisk"?
16 sep. 2014 06:46
Hej!

Följer med på den här tråden :)

Jag och min sambo ska även vi åka tre veckor till Mexico, resa runt på Yucatan. Bokat flygstol, men har funderingar kring hotell. Bokar ni allt i förväg eller tänker ni ta det på plats? Vad får man räkna med i pris per natt för ett OK boende? Har ni tips på hotell eller kan tänka er att tipsa när ni varit iväg? Kanske har ni någon blogg man kan följa? Själva ska vi åka i slutet av januari.

Tacksam för alla tips!
16 sep. 2014 06:47
Vad har ni för budget på tre veckor? Tänker då allt utöver det ni betalar för resan dit, alltså pengar till boende, mat, upplevelser, resa runt, nöjen :)
Av Fizan
17 sep. 2014 21:25
Hejsan!
Vi hade tänkt åka i feb/mars så ni hinner före :)
Vi tänker boka de första nätterna innan, sen kommer vi göra upp en resrutt men vi bokar hotell på plats, troligen via hotels.com då vi har wi-fi eller gå runt och kika. Vi vet ju inte nu hur länge vi vill stanna på varje ställe.

Hur ska ni göra?
Av Malinhs
8 okt. 2014 18:07
Hej! Vi kommer vara iväg lite över tre veckor, åker i nov/dec. Vi hoppas kunna klara oss på under 500 per natt på boende, ca 500 på mat sen tillkommer dykning, utflykter, buss mm. Vi hoppas kunna hamna under 45000 ( med flyg för 12000 inräknat)...

Hur har ni andra räknat?

Undrar också om någon har bra tips på bra o billigt boende vid stranden i Tulum.

Tack på förhand!
Av Emh87
10 okt. 2014 18:54
Lägger mig också i utan att ha lusläst allt!

Fråga: Varför inte Cozumel? Jag har hört att det ska vara underbar dykning. Vad felade när ni gjorde det?
11 okt. 2014 09:39
Fizan, vi har tänkt att lägga upp resan på samma vis :) Boka första nätterna hemifrån och sedan ta det som det kommer! Känns som om att det är på så sätt man kommer att få ut som mest av resan, får man tips på vägen så vill man ju vara fri att kunna åka dit utan att vara låst någon annan stans! Och som sagt, man vet ju inte alls hur länge man vill stanna på samma ställe. Standarden på boende har vi tänkt variera, lite extra sunkigt ibland för att kunna lyxa till det andra gånger ;)
Har ni någon grovplan för hur eran rutt kommer att se ut? Vilka måsten har ni? Och vad tänker ni skippa?
11 okt. 2014 09:39
Tipsar gärna om hotell och annat när vi är tillbaka, men påminn mig då genom att uppdatera tråden :)
11 okt. 2014 09:50
Malinhs, visst är det svårt att hitta något slags budgetförslag för Mexico, haha!
Vi har aldrig varit där förut och har verkligen ingen aning om vad boende eller mat eller utflykter eller kringresandet kan tänkas kosta. Flygresan har vi redan betalt, men vårt mål är att ha 36000 kr när vi åker. Sedan är det ju perfekt att kunna önska sig resebidrag i julklapp av familjerna då vi åker i januari :) Dessutom vet vi ju att januarilönen ramlar in på kontot när vi är på plats i Mexico, samt att vi har våra privata sparkonton att ta ifrån om det skulle krisa. Men alltså, känner väl ändå att man borde komma en bra bit på 36000 kr? Vi är borta i tre veckor och det är första gången vi åker på denna typ av resa, så känner att vi vill kunna unna oss att göra det vi vill när vi ÄNTLIGEN kommer iväg på något annat än dessa desperata-efter-att-få-se-solen-harterresor som alltid bara ger oss myror i hela kroppen ;) Vi är värda en riktig jävla semester att minnas tycker vi! Med en massa äventyr och upplevelser och aktiviteter.
Uppdaterar gärna om hur budgeten faktiskt blev sen när vi varit iväg!
11 okt. 2014 09:52
Malinhs, såg nu att ni hinner åka före oss! Så tipsa gärna när du är tillbaka :)
Följer gärna er resa om du kommer att dokumentera den på något vis under resans gång!
Av Malinhs
17 okt. 2014 08:38
Hej
Ja det är svårt! Men 36000 tror jag ni kommer att klara er bra på!
Plus att ni kanske då får julklappsbidrag :)!
Vi har inte någon färdig rutt men tänker oss Playa del Carmen Holbox, Isla Margarita och Tulum. Vi hoppar Cozumel efter tips härifrån men tänker kanske åka över och dyka och hyra moppe en dag och åka runt ön.
Vi har införskaffat Lonely Planets bok Cancun, Cozumel & the Yucatan travel guide, som är utgiven 2013 som vi hoppas kan vara lite hjälp.

Jag återkommer när jag vet hur mycket pengar vi gjorde av med :)!

Har någon bra tips om boende i Tulum vid standen, helst kring 500 skulle jag bli jätteglad :)!

Nu är det nedräkning fram till den 10 november :)!
Av Tittin
17 okt. 2014 16:20
cabanas vid standen va ganska dyrt en riskoja kostade lika mycket som en fin lägenhet i stan....sen tog vi taxi....till stranden ...
Av Emh87
17 okt. 2014 20:58
Finns det chans till bra liveaboard dykning runt Playa del Carmen/Cozumel? Bör man boka det innan eller kan man bara hoppa ombord?
Av Fizan
30 okt. 2014 22:58
Det finns mycket dykning där, därför vi ska dit :)
Av Corinnh
13 dec. 2014 11:24
Hej!

Perfekt tråd för oss. Vi åker 2 Januari. Vi valde att ta en charter via Fritidsresor med vår 4 åring och kommer att bo i Cancun. Det var priset som avgjorde men tanken är att göra utflykter därifrån.

Malinhs, ni har väl kommit hem nu! :)
Jätte intresserad av att veta vad ni gjorde, vad som var bra och mindre bra samt priserna på utflykterna.

Vi är även intresserade av att veta hur maten är. Priser. Vi tycker om att hitta små lokala ställen.
Av Larsa59
13 dec. 2014 19:29
Dök norr om Playa del Carmen för ett antal år sedan... Magiskt driftdive i kristallklart vatten utan ett enda simtag.
Luften räckte länge;)
Av Malinhs
15 dec. 2014 17:46
Hej!
Vi har varit hemma en vecka nu o saknar redan Mexico!
Vi var aldrig i cancun så där kan jag inte uttala mig.
Vi gillade isla mujeres, bodde där i 4 nätter jättefin strand och inte så stort, vi hyrde moppe o åkte runt men dom flesta hyr golfbil! Vi gjorde två dyk bla på Musa som är ett undervattensmuseeum, tror det går att snorkla också! Vattnet var verkligen turkost!
Vi besökte både chintzen itza, coba och tulum. C är väldigt stort och maffigt, coba är lite mindre men det var väldigt mysigt att kunna hyra cyklar o ta sig runt! Här får man klättra upp 42 m och där är det fantastisk utsikt! Vi "hängde på låset" på båda ställena och det är att rekommendera, vi var nästan helt själva i början! Missa inte att snorkla/dyka i någon Canotes. Vi dök i cozumel bra sikt o mycket fiskar, men gjorde bara dagsutflykter dit.
Lite svårt med priser på utflykter då vi hyrde egen bil ( inträdet är inte speciellt dyrt)
Det är fantastisk mat, men se till att komma utanför turistgatorna där det både är dyrare o sämre! Vi försökte fråga dom lokala vart dom själva åt! Testa även den lagrade tequilan!

Ha det helt underbart på er semester
Av Fizan
15 dec. 2014 18:07
Härligt det låter!
Hur länge var ni borta och hur mkt gjorde ni av med?
Hade ni bokat boende innan?
Av Ull
17 dec. 2014 22:02
Jag följer också den här tråden eftersom vi åker till Cancun den 30 dec och ska vara i Mexico i två veckor. Har någon bra tips om boende, varken superlyx eller för slitet. Alla tips mottages tacksamt.
Av Fizan
21 maj 2015 19:34
Någon av er som vet hur mexico är i juli? Vi tänkte dyka :)
8 juni 2015 06:55
Bästa dykningen hittar man på Cozumel. Vattentempen är runt 27-28, även på 30 m djup. Fint vatten med en sikt på 40 m. Varierande dykning med både korallrev och väggdyk. Samtliga dyk är driftdyk. Jag har varit här nere på ön nu i ca 5 månader för dykningen skull. Så har ni frågor om Cozumels dykning så kan jag nog svara på dom flesta frågorna.
8 feb. 2017 23:45
Hej! Jag funderar på att dyka. Jag har cert till 30 meter. Vilka bolag är seriösa och bra? Vad kostar det ungefär? Varför tycker du dykningen är så bra där? Tusen tack för dina svar! >Citerat från Kennethstromberg:
Bästa dykningen hittar man på Cozumel. Vattentempen är runt 27-28, även på 30 m djup. Fint vatten med en sikt på 40 m. Varierande dykning med både korallrev och väggdyk. Samtliga dyk är driftdyk. Jag har varit här nere på ön nu i ca 5 månader för dykningen skull. Så har ni frågor om Cozumels dykning så kan jag nog svara på dom flesta frågorna.