Backpacka i Asien, hur lägger vi upp det?

20 aug. 2016 23:27
Visningar: 88
Hej på er. Jag och min bästa vän har länge pratat om att backpacka i asien i vinter, men det är först nu vi verkligen försöker ta tag i det. Vi kommer åka i början/mitten av december, och helt enkelt bara boka en enkel flygbiljett samt boende första natten och sen ta det därifrån.

Vi tänkte först åka till Kuala Lumpur, Malaysia i några dagar, vidare till Langkawi, Malaysia i cirka en vecka, därifrån till Bali, Indonesien i någon vecka. Från Bali till Thailand, där vi tänkte stanna i någon månad. Jag utgår från att vara borta i 2 månader, så har +/- 2 veckor kvar, vart hade ni åkt? Och hur tycker ni att rutten låter?

Vi är totalt lost med ca allting, så kom gärna med tips, vad ni hade gjort annorlunda, bra att tänka på osv!
21 aug. 2016 07:41
Enkel biljett kan verka billigt, men det är ofta ganska så dyrt att sedan köpa en enkelbiljett hem. Köp istället en s.k. "multi city" (som det exv kallas på flygresor.se) biljett. Då kan ni välja vilken stad ni vill börja med och vilken ni ska avsluta med, däremellan tar ni er fram när ni vill och hur ni vill. Kolla med någon resebyrå här i Sverige om tips och råd och hur mkt extra det kostar att kunna boka om biljetten.

Förslagsvis börjar ni i ena änden på er tänkta resa och tar er sedan vidare mot slutdestinationen istället för att resa kors och tvärs. Vädret på Bali är inte toppen under er tänkta period.

http://www.selectiveasia.com/indonesia-holidays/weather/december
21 aug. 2016 08:14
Tack så mycket, ska absolut kolla upp detta med en biljett tillbaka också!

Geografi är inte vår bästa sida, har försökt att tänka lite som du säger men då har det alltså blivit fel nånstans ändå. Hur hade du gjort? I Thailand måste vi vara i senast den 28e december, Bali ska jag kolla om vi eventuellt kan ta bort om det ändå inte är bra väder.
21 aug. 2016 18:31
Okej nu har vi pratat lite till. Thailand behöver vi vara i mellan 26 december till 16 januari, då våra vänner är där. Förutom Thailand vill vi också till Kuala lumpur och langkawi i Malaysia, Filippinerna, eventuellt Bali. Dessa är dom viktigaste, men vi hade gärna velat se Vietnam och Singapore också, men det är inte det viktigaste.

I vilken ordning bör vi ta det i?
21 aug. 2016 19:15
Hur låter Bali - kuala lumpur - langkawi - Thailand - Filippinerna?
21 aug. 2016 23:12
Ni har bättre möjlighet att få till en bra resväg och billiga flygbiljetter om ni tar det ordningen Thailand - Malaysia - Filippinerna. Var i Thailand ska ni träffa era vänner? Förslagsvis börjar ni resan i mitten på dec och tar den första månaden i Thailand för att sedan ta er över till Langkawi och sedan till Kuala Lumpur, vidare mot Cebu och Filippinerna innan hemresa. Dessa 3 länder räcker nog bra för 2 månader. Ni kan lägga till Singapore efter KL innan flyg till Filippinerna om ni önskar se en stor och ren stad, men det är ganska så dyrt i Singapore.