B1/B2 visa: Kan jag bevisa att jag har nog starka band till Sverige?

13 juli 2016 13:49
Visningar: 546
Tjena!

Jag tänkte precis ansöka om ett B1/B2 för resor till USA i diverse syften -- konferenser, nätverkande, möten.

Men när jag började läsa på om att man behöver fastställa att man har fastare band till hemlandet än till USA så började jag bli bekymrad. Jag har inte så mycket till fasta band till Sverige!

Jag har ingen familj som beror på mig. Jag äger inga hus eller något. Jag har inte ett jobb. Jag sa upp mig i fjol. Vad jag har är finansiella tillgångar (ganska goda) och ett hyreskontrakt i Stockholm. Jag är 33 år.

Jag skulle tycka att det vore helt huvudlöst att försöka trixa med lagarna. Jag avser på sikt att flytta till USA, men absolut inte på det här visat, det skulle kunna leda till utvisning och så. Jag skulle aldrig ta risken.

Vad tror ni, ser utsikterna lika dåliga ut för att passera intervjun som jag misstänker?

Vore mycket tacksam för svar.
13 juli 2016 14:45
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet eller speciella insikter i visum till USA men mitt tips är att INTE nämna för ambassaden att du avser att flytta till USA i framtiden, även om du inte avser att trixa med lagar.. Jag tror det kan få varningsklockorna att ringa och stoppa dig från att få ditt visum för denna resan.

Ledsen att jag inte kan ge handfasta råd. Lycka till!
13 juli 2016 15:52
Citerat från Kaptenkastrull:
Tjena!

Jag tänkte precis ansöka om ett B1/B2 för resor till USA i diverse syften -- konferenser, nätverkande, möten.

Men när jag började läsa på om att man behöver fastställa att man har fastare band till hemlandet än till USA så började jag bli bekymrad. Jag har inte så mycket till fasta band till Sverige!

Jag har ingen familj som beror på mig. Jag äger inga hus eller något. Jag har inte ett jobb. Jag sa upp mig i fjol. Vad jag har är finansiella tillgångar (ganska goda) och ett hyreskontrakt i Stockholm. Jag är 33 år.

Jag skulle tycka att det vore helt huvudlöst att försöka trixa med lagarna. Jag avser på sikt att flytta till USA, men absolut inte på det här visat, det skulle kunna leda till utvisning och så. Jag skulle aldrig ta risken.

Vad tror ni, ser utsikterna lika dåliga ut för att passera intervjun som jag misstänker?

Vore mycket tacksam för svar.
Avsaknaden av jobb och regelbunden inkomst är ett problem. Men har du en bra story som kan backas upp av kontoutdrag som visar på stor förmögenhet i svensk bank så kan det vara gott nog.

Som Jeppereser säger så bör du inte nämna att du har för avsikt att flytta till USA för då blir det genast svårare
Av Birgere
13 juli 2016 18:33
funkar inte ESTA för dig?
14 juli 2016 12:46
Citerat från Jeppereser:
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet eller speciella insikter i visum till USA men mitt tips är att INTE nämna för ambassaden att du avser att flytta till USA i framtiden, även om du inte avser att trixa med lagar.. Jag tror det kan få varningsklockorna att ringa och stoppa dig från att få ditt visum för denna resan.

Ledsen att jag inte kan ge handfasta råd. Lycka till!
Tack för svaret. Det är lustigt att det ska vara ett problem att jag vill flytta dit och jobba. För precis för att jag vill flytta dit så är jag extra försiktig med att allt ska vara rätt med lagen!

Det kan bli svårt att inte nämna att jag har tänkt flytta dit om dom ställer vissa frågor. Som: “Skulle du vilja flytta hit?” Jag skulle svara ärligt.
14 juli 2016 12:47
Citerat från Bibibambam:
Citerat från Kaptenkastrull:

Tjena!

Jag tänkte precis ansöka om ett B1/B2 för resor till USA i diverse syften -- konferenser, nätverkande, möten.

Men när jag började läsa på om att man behöver fastställa att man har fastare band till hemlandet än till USA så började jag bli bekymrad. Jag har inte så mycket till fasta band till Sverige!

Jag har ingen familj som beror på mig. Jag äger inga hus eller något. Jag har inte ett jobb. Jag sa upp mig i fjol. Vad jag har är finansiella tillgångar (ganska goda) och ett hyreskontrakt i Stockholm. Jag är 33 år.

Jag skulle tycka att det vore helt huvudlöst att försöka trixa med lagarna. Jag avser på sikt att flytta till USA, men absolut inte på det här visat, det skulle kunna leda till utvisning och så. Jag skulle aldrig ta risken.

Vad tror ni, ser utsikterna lika dåliga ut för att passera intervjun som jag misstänker?

Vore mycket tacksam för svar.

Visa mer
Avsaknaden av jobb och regelbunden inkomst är ett problem. Men har du en bra story som kan backas upp av kontoutdrag som visar på stor förmögenhet i svensk bank så kan det vara gott nog.

Som Jeppereser säger så bör du inte nämna att du har för avsikt att flytta till USA för då blir det genast svårare
Jag har en story, men den är lite udda.
14 juli 2016 12:50
Citerat från Birgere:
funkar inte ESTA för dig?
Ja, det gör nog det. Det låter mer och mer som det bästa alternativet.

Jag reste dit i maj-juni i tre veckor, och nu tänker jag resa dit en månad, eller kanske mer. Verkar som att 90-dagarna blir nollställda för varje inresa?

Skulle gärna slippa bestämma exakt när jag flyger tillbaka hem. Men jag kan väl boka om min hemresa om jag nu kommer fram till att jag vill stanna längre?
14 juli 2016 14:42
Citerat från Kaptenkastrull:
Citerat från Birgere:

funkar inte ESTA för dig?

Ja, det gör nog det. Det låter mer och mer som det bästa alternativet.

Jag reste dit i maj-juni i tre veckor, och nu tänker jag resa dit en månad, eller kanske mer. Verkar som att 90-dagarna blir nollställda för varje inresa?

Skulle gärna slippa bestämma exakt när jag flyger tillbaka hem. Men jag kan väl boka om min hemresa om jag nu kommer fram till att jag vill stanna längre?
Du ska absolut inte ansöka om visum om du inte behöver, har du rest nyligen så har du antagligen fortfarande ett giltigt ESTA, kolla på deras hemsida. Det garanterar så klart inte att du kommer in om de t.ex. skulle misstänka att du tänker bosätta dig där men den risken är ju extremt liten om du inte klantar till det.
Några regler om hur länge man ska vara ute ur landet och liknande finns inte, allting bedöms när man står vid gränsen. Tidigare skrev de att man max fick vara i landet 180 dagar på ett år, det gör de inte längre. En enskild resa får vara högst 89 dygn, man måste lämna innan 90 dagar gått, det är den regel som finns sen kan de vid inresan bestämma att man bara får stanna t.ex. 30 dagar eller inte får komma in alls om de vill.
Självklart får man inte jobba när man reser på ESTA.