Avstånd mellan Koh Samui- Koh Phangan-Koh Tao? Pris färjebiljetter?

Av Albinae
8 aug. 2015 00:14
Visningar: 2751
Hej! Jag och min familj åker till Thailand över jul och nyår. Vi har bokat alla flyg och hotell/ bungalows. Första natten i Bangkok, sen 15 nätter på Koh Samui och de sista två i Kuala Lumpur. Vi vill gärna åka över till Koh Phangan och Koh Tao, samt öarna i nationalparken som dagsutflykter. Någon som vet hur lång tid färjorna tar med Koh Samui som utgångspunkt, samt vad det kostar? Vi inbillar oss att detta skulle kunna funka då vi vill ha lugn och ro varvat med aktiviteter, eller "gör vi bort oss" som bor så länge på samma ställe? Har varit i Thailand tidigare när barnen var mindre, och körde då på ett liknande upplägg, som vi var nöjda med. Nu är de i och för sig tonåringar.. Synpunkter och tips?:)
Av Albinae
8 aug. 2015 09:17
Tack så mycket Sierra, då ska jag läsa mer där!:)
8 aug. 2015 18:44
Hej! Färjan till Koh Tao tar inte mer än 1,5 timme om jag inte minns fel. Jag var aldrig på Koh Phangan men Koh Tao är helt klart värt ett besök. Fin ö som känns "lite mindre turistig". Därifrån kan man även ta båttaxi till Koh Nang Yuan. Otroligt fin ö som ligger max 15 min från Koh Tao med båt. Perfekt om man vill göra en dagsutflykt och ligga på stranden eller snorkla!
Av Albinae
8 aug. 2015 19:53
Tack för tipsen, då ska jag kolla upp den ön också Anna!:)
Av Zahide
8 aug. 2015 23:48
Jag har precis idag bokat färja mellan Koh Samui och Koh Tao, blev 130 euro för fyra personer tur/retur och det är strax före jul.
Till Koh Tao 2 timmar och tillbaka till Koh Samui 1 timme och 40 minuter.
Av Albinae
9 aug. 2015 17:18
Tack så mycket för svar Zahide!:) Ska bli så härligt att åka dit i vinter!:) Det är så bra att veta så man vet hur man ska planera och få koll på hur mycket pengar som kommer att gå åt på ett ungefär.
Av Megsi
9 aug. 2015 18:06
Jag skulle aldrig tänka mig att bo 15 dgr på Koh Samui utan istället bo några nätter där i samband med att ni ska resa vidare. Koh Pangang och Koh Tao är mycket bättre. Skulle helt klart längst tid på Koh Tao där snorkling och dyk är helt fantastiskt. Vi har rest med både tonåringar och mindre barn. Man kan ju faktiskt byta boenden på Koh pangang så får man se lite olika stränder på Koh Tao tycker jag helt klart Sairee beach är bäst att bo så så får man ta sig runt på dagarna.
Av Albinae
9 aug. 2015 19:17
Tack Megsi för dina synpunkter!:) Ja vi känner attvi kanske borde se oss omkring lite mer... Då ska vi klura vidare på det!
Av Zahide
9 aug. 2015 22:00
Citerat från Albinae:
Tack så mycket för svar Zahide!:) Ska bli så härligt att åka dit i vinter!:) Det är så bra att veta så man vet hur man ska planera och få koll på hur mycket pengar som kommer att gå åt på ett ungefär.
Verkar som om vi är där ungefär samtidigt :)
Jo man bara väntar nu...
10 aug. 2015 11:50
http://www.agoda.com/sv-se/the-tarna-align-resort/hotel/koh-tao-th.html?asq=7ylWkWYo99jpLRsOqDXpOquFXop8ZUBQ9JpKriN4RLaP%2bbZvF0Rc2w5J6M3YeUHFDulxcQF2nupRzq8wxAeF2Pn1oPMXNWQUArxDjCckPJ26zq9eeCqWhtPs06BNQKko1mRQneKoDlNsm9qgijPbQyXhBJuxEee7tTSOF7QD7em6DmSGAF6vAO1eOZOU0n0tHjkMSK0VXITZQTbVEcClmg%3d%3d

Ifall ni är rika så har det nyligen byggts ett 4 stjärnigt hotell på Koh Tao. The Tarna Align Resor.
Men annars rekommenderar jag att ni bor på västra sidan på Sairee Beach. Där finns det mesta. Allt från restauranger på stranden och 7eleven längs med gatan samt övriga matbutiker. Det finns bensinstationer, det finns barer och massor av dykställen osv.
Där är riktigt bra att snorkla på den ön, bara att ta sig till olika stränder och vikar med moped eller båt =)
Av Albinae
11 aug. 2015 21:26
Då ska jag kika på det hotellet så får vi se om kassan räcker till:)) Annars är det ju jättebra att veta att den andra stranden är ett bra ställe! Tack snälla du Backpackerabbe för tips och engagemang!!
Av Aa07240
11 aug. 2015 23:26
Vi besökte Koh Samui Koh Phangan och Koh Tao i vintras. 4 vuxna och 4 barn i åldrarna 5-10 år. Bäst trivdes vi på Koh Phangan, helt underbart! Ångrar att vi inte stannade längre! Bodde billigt och enkelt på Dream World resort. Bra restauranger och lugnt och fridfullt. Koh Samui gillade vi inte alls, tyvärr tillbringade vi den mesta tiden där.

Ha en härlig resa!
12 aug. 2015 09:10
Jag håller med, om att koh Samui är det "sämsta" alternativet där att besöka, men man bör självklart besöka ön och få en egen uppfattning. Men allt för många nätter i tex staden Chaweng bör man ej boka.
Man bör fokusera på Koh Phangan och Koh Tao. För familjer så är västra koh Phangan mest populärt och lugnt.
Ladda gärna ner appen Agoda och sök på något ställe ni är intresserade av att besöka och se ifall det finns några hotell av intresse. Där finns bilder, priser och annan info =)
Av Zahide
12 aug. 2015 17:11
Nu börjar jag dra öronen åt mig här. Vad är det som inte är bra på Koh Samui?

Jag har aldrig varit i Thailand, men är småningom på väg dit och ska vara en vecka på Koh Tao och två veckor på Koh Samui.
Av Megsi
12 aug. 2015 19:51
Citerat från Zahide:
Nu börjar jag dra öronen åt mig här. Vad är det som inte är bra på Koh Samui?

Jag har aldrig varit i Thailand, men är småningom på väg dit och ska vara en vecka på Koh Tao och två veckor på Koh Samui.
Nu har jag inte bott eller varit på alla stränder på Koh Samui, men ett flertal och det finns inte mycket kvar där av det mysiga med Thailand till och med är det svårt att få tag på god mat. På både Koh Tao och kanske framförallt på Koh Pangang hittar du mycket mer av det mysiga med Thailand, fast dessa två öar också är turistiga så är det mycket bättre och trevligare.
Av Zahide
12 aug. 2015 22:08
Citerat från Megsi:
Citerat från Zahide:
Nu börjar jag dra öronen åt mig här. Vad är det som inte är bra på Koh Samui?

Jag har aldrig varit i Thailand, men är småningom på väg dit och ska vara en vecka på Koh Tao och två veckor på Koh Samui.
Nu har jag inte bott eller varit på alla stränder på Koh Samui, men ett flertal och det finns inte mycket kvar där av det mysiga med Thailand till och med är det svårt att få tag på god mat. På både Koh Tao och kanske framförallt på Koh Pangang hittar du mycket mer av det mysiga med Thailand, fast dessa två öar också är turistiga så är det mycket bättre och trevligare.
Ja det lät ju inte så kul, men eftersom det blir första gången i Thailand har jag ju inga andra platser att jämföra med, så jag får väl utgå ifrån att jag blir fascinerad i alla fall :) Synd bara att vi är i Koh Tao före.
På Koh Samui ska vi bo i Bophut.
Av Albinae
13 aug. 2015 17:27
Så himla bra att detta forum finns och så kul att så många tar sig tid att svara och ge råd!!:)) Kände lite som du Zahide, om man ska tänka om när det gäller Koh Samui. Jag har kollat runt lite och jag vet tre familjer ( varav en fam. med stor erfarenhet av Thailand) med både yngre barn, tonåringar och unga vuxna, som var på KS förra vintern och var jättenöjda, att det finns något för alla där. Så det är väl så att man får göra sig en egen uppfattning trots allt, men det är fortfarande jättebra med alla tips!! Nu är vi ändå inne på att försöka ändra våran hotellbokning på KS på 15 nätter, till att byta ut mot några nätter på både Koh Tao och Koh Pangan, kanske fem sex nätter. I och med att vi börjar i BKK och avslutar i KP, så vill vi ha några sammanhängande dagar utan transfer. Vi har betalat in halva hotellpriset redan på Sawade.com och ska betala resterande på plats. Vet någon om man lätt kan byta ut några nätter med den bookingsajten eller lär det ska bli krångel? Eller ska vi ha vårt hotell på KS kvar och chansa på att hitta billigt boende när vi kommer ut till öarna och kunna vara lite spontana? Kanske dumt under jul och nyår?