Avråder bokning med FlyHi

Av Seplasa
14 sep. 2015 14:44
Visningar: 812
Bokade resa till/från Paris. Fick bokningsnummer och bekräftelse på bokning. Resan gick med AirFrance. Utresan gick bra men när vi skulle åka hem igen. hade vi av någon anledning hamnat på "stand-by". Då vi undrade varför fick vi beskedet att planet var överbokat och att bolag som FlyHi inte är garanterade biljetter i dessa fall. Kom hem ett dygn senare med övernattning/hotell/hyrbil i 60 mil. Blev en ganska dyr bokning i slutänden.
Avråder bestämt från att boka med detta bolag.
14 sep. 2015 15:01
Citerat från Seplasa:
Bokade resa till/från Paris. Fick bokningsnummer och bekräftelse på bokning. Resan gick med AirFrance. Utresan gick bra men när vi skulle åka hem igen. hade vi av någon anledning hamnat på "stand-by". Då vi undrade varför fick vi beskedet att planet var överbokat och att bolag som FlyHi inte är garanterade biljetter i dessa fall. Kom hem ett dygn senare med övernattning/hotell/hyrbil i 60 mil. Blev en ganska dyr bokning i slutänden.
Avråder bestämt från att boka med detta bolag.
Hotell (och mat mm) betalade väl Air France? Ersättning för försening har ni rätt till. Hyrbil 60 mil, hur blev det nödvändigt var det p.g.a. Air France ska de kanske betala även för det....
Av Birgere
14 sep. 2015 19:01
Som Floridasidan skriver, detta har bara med Air France att göra. Det är ju inte FlyHi's fel att AF överbokar och att ni kanske checkade in sent.
AF står ju för detta, fixar hotell, mat, taxi osv plus att ni har rätt till ersättning för försening av AF.
15 sep. 2015 06:55
Vi var med om samma sak med just Air France när vi skulle från CDG till Köpenhamn. Vi hade bokar med Bravofly, så det har ju bara med Air France att göra. Anledningen var att vi checkat in sist. Tydligen är det så att de överbokar sina flyg för att ett visst antal resenärer normalt inte kommer, ibland löser det sig, ibland blir det för många. Efter att vi vägrat flytta oss från boardingdisken så lyckades de klämma in oss på dagens sista flyg. annars var det hotell och flyg nästa dag på AF bekostnad, plus ersättning enligt gängse regler, men det fick ni väl?
Av Seplasa
21 sep. 2015 21:37
Hej Alla !
Beskedet som vi fick vid incheckningen var att man hade en viss turordning vid avbokningar och där låg FlyHi inte särskilt bra till. Dock fick vi inte se listan.

Vi var ute i god tid vid incheckningen. Väl innanför de regler som gäller. Vad som eventuellt gjorde att vi valdes ut som stand-by kan ha varit att vi reste utan incheckat bagage med ett bolag som ligger lågt i turordningen
Resultatet blev i alla fall att vi bokades om till Lufthansa efter 4 timmars väntan och fick sedan "skutta" mellan olika flygplatser för att till slut komma till Arlanda klockan 1.30 på natten.
Hyrbil till Umeå. Möte på jobbet 08.00.

Lärdom:
Ett bokningsbesked från en nätbokning verkar inte vara värt särskilt mycket.

Som kuriosa kan nämnas att stegräknaren i mobilen visade på 28648 steg innan vi var på Arlanda den dagen :-)
Av Birgere
21 sep. 2015 23:45
Det intressanta är ju att du bekräftar att Air France gav dig ersättning för förseningen och om dom även ersatte hyrbilen.
22 sep. 2015 00:54
Det var gissningsvis den lägsta bokningsklassen ni hade och det kan ju vara så att FlyHi brukar sälja de biljetterna. Flygbolaget väljer oftast passagerare med lägre bokningsklasser om man inte hittar frivilliga som gärna står av mot kompensation.
Av Seplasa
4 okt. 2015 12:51
Förstår inte inlägget:
"Det intressanta är ju att du bekräftar att Air France gav dig ersättning för förseningen och om dom även ersatte hyrbilen."

Hyrbil / drivmedel och hotell i Stockholm fick jag själv betala.
Ombokningen med annat bolag utfördes av AirFrance efter några timmars väntan + 6Euro i kaffeterian medan vi väntade de timmar som ombokningen tog.

Det som jag tycker är intressant i detta är att FlyHi's bokningsbekräftelse inte är värt något.
Jag har rest en hel del och detta var första gången som jag behandlades på detta vis.
Auktioner vid incheckningen är ju inte särskilt ovanligt , men någon sådan förekom det inte i detta fall.
Bara ett enkelt besked: Ni kommer inte med detta flyg.
Av Birgere
4 okt. 2015 13:40
Citerat från Seplasa:
Förstår inte inlägget:
"Det intressanta är ju att du bekräftar att Air France gav dig ersättning för förseningen och om dom även ersatte hyrbilen."

Hyrbil / drivmedel och hotell i Stockholm fick jag själv betala.
Ombokningen med annat bolag utfördes av AirFrance efter några timmars väntan + 6Euro i kaffeterian medan vi väntade de timmar som ombokningen tog.

Det som jag tycker är intressant i detta är att FlyHi's bokningsbekräftelse inte är värt något.
Jag har rest en hel del och detta var första gången som jag behandlades på detta vis.
Auktioner vid incheckningen är ju inte särskilt ovanligt , men någon sådan förekom det inte i detta fall.
Bara ett enkelt besked: Ni kommer inte med detta flyg.
Så länge flygbolagen konsekvent överbokar så går ingen säker från att bli bortputtade från en flight. Men som Marie skriver, hittar man ingen frivillig så låter det ju rimligt att dom med lägst bokningsklass får stiga åt sidan först, detta är oberoende var man köpt biljetten.
Men ni har fortfarande rätt till kontant ersättning från Air France pga förseningen för er del.
Hade ni även flyg inbokat från Arlanda och ni tvingades hyra bil istället så skulle jag även här begära ersättning av Air France. När ett flygbolag klantar till det så är det sällsynt att man inte får full täckning o lite till för dom merkostnader man har drabbats av.
Av Seplasa
4 okt. 2015 18:44
Jag tycker nog att hela denna diskussion är helt befängd !.
Jag bokar en resa. Får en bekräftelse. Förutsätter att den skall gälla.

Om jag förstår inläggen som försvarar avbokningar rätt så får man skylla sig själv om man använder bokningstjänster på nätet.

Tycker vi avslutar denna tråd. Jag kommer aldrig förstå att detta skulle vara okay bara man får ersättning från bolagen.
Av Birgere
4 okt. 2015 20:25
Citerat från Seplasa:
Jag tycker nog att hela denna diskussion är helt befängd !.
Jag bokar en resa. Får en bekräftelse. Förutsätter att den skall gälla.

Om jag förstår inläggen som försvarar avbokningar rätt så får man skylla sig själv om man använder bokningstjänster på nätet.

Tycker vi avslutar denna tråd. Jag kommer aldrig förstå att detta skulle vara okay bara man får ersättning från bolagen.
Det har ju ingenting med hur man bokar. Det handlar ju inte om att försvara överbokningar som görs av flygbolagen. Det är tyvärr bara att gilla läget då det uppenbarligen är så pass lönsamt för flygbolagen att göra detta och att flygbolagen mer eller mindre skiter i den enskilde resenärens intresse. Det är nog bara en EU lagstiftning som skulle sätta stopp för detta men frågan är om folk är villiga att betala priset för detta.

Men åter igen, se till att du får den kompensation du är berättigad till från Air France.