Avrådan hyrbilsföretag.

Av Vigas
16 aug. 2013 16:29
Visningar: 1643
Jag vill bara avråda från att hyra bil hos SIXT.
När vi hyrde bil på Irland en vecka blev det en del krångel så vi behövde betala massa extra.
När vi bokade bilen tog jag för givet att upphämtningstiden man angav var lokal tid på upphämtningsstationen. Två månader efter min reservation (nu några dagar innan resan) kollade jag för första gången flygbiljetter och bilhyrning tillammans, jag insåg då att SIXT, utan någon som helst förklaring tog min upphämtningstid som svensk tid, så att vi alltså skulle behöva vänta en timme på flygplatsen innan vi fick bilen.
Jag ville då justera tiden en timme och klickade på "ändring av bokning" och justerade en timme. I efterhand såg jag att detta gjorde min bilhyra ca. 1500:- dyrare en den varit tidigare. Jag mailade och ringde då sixt och sa att jag ville ta tillbaka min ändring, då det inte kändes värt 1500:- för att få timmen en timme tidigare. Detta var tydligen inte möjligt.
Sen vid upphämtningen av bilen försökte vi vörklara situationen för SIXT irland, vilka efter ett tag lovade oss att vi skulle få hyra bilen för det första priset, då de tyckte det var konstigt att hyran gått upp så mycket, för en justering på 1 timme. Jag fick då även ett nummer och ett namn som jag skulle ringa för att slutföra återbetalningen. När jag till sist när honom och förklarar situationen får jag till svar att han inte har någon som helst aning om vad jag pratar om. Trots att killen bakom disken vid upphämtningen pratat med honom och lovat mig att han känner till situationen.
Väldigt dålig stil. Jag kommer därför aldrig mer hyra av SIXT och alltid avråda folk att hyra av dem.

Någon annan som har haft krångel med hyrbil och vill avråda från något företag?
17 aug. 2013 00:51
Citerat från Vigas:
Jag vill bara avråda från att hyra bil hos SIXT.
När vi hyrde bil på Irland en vecka blev det en del krångel så vi behövde betala massa extra.
När vi bokade bilen tog jag för givet att upphämtningstiden man angav var lokal tid på upphämtningsstationen. Två månader efter min reservation (nu några dagar innan resan) kollade jag för första gången flygbiljetter och bilhyrning tillammans, jag insåg då att SIXT, utan någon som helst förklaring tog min upphämtningstid som svensk tid, så att vi alltså skulle behöva vänta en timme på flygplatsen innan vi fick bilen.
Jag ville då justera tiden en timme och klickade på "ändring av bokning" och justerade en timme. I efterhand såg jag att detta gjorde min bilhyra ca. 1500:- dyrare en den varit tidigare. Jag mailade och ringde då sixt och sa att jag ville ta tillbaka min ändring, då det inte kändes värt 1500:- för att få timmen en timme tidigare. Detta var tydligen inte möjligt.
Sen vid upphämtningen av bilen försökte vi vörklara situationen för SIXT irland, vilka efter ett tag lovade oss att vi skulle få hyra bilen för det första priset, då de tyckte det var konstigt att hyran gått upp så mycket, för en justering på 1 timme. Jag fick då även ett nummer och ett namn som jag skulle ringa för att slutföra återbetalningen. När jag till sist när honom och förklarar situationen får jag till svar att han inte har någon som helst aning om vad jag pratar om. Trots att killen bakom disken vid upphämtningen pratat med honom och lovat mig att han känner till situationen.
Väldigt dålig stil. Jag kommer därför aldrig mer hyra av SIXT och alltid avråda folk att hyra av dem.

Någon annan som har haft krångel med hyrbil och vill avråda från något företag?
Oj vad konstigt! Självklart ska ju tiden för upphämtning vara lokal tid på resmålet! Hur syntes det att det inte var det, kan Du beskriva lite mer ingående, vi har nämligen två bokningar hos Sixt just nu....

Hur betalade Du? Man ska t.ex. vara uppmärksam på att villkoren är sämre om man väljer att förbetala, då kan det kosta en hel del om man vill ändra bokningen eller boka av.
Bokade Du direkt av Sixt? På vilken sidaa (.com .de .co.uk o.s.v.) Är Du medlem i deras kundklubb?

Sen verkar Irland vara ett kapittel för sig, vi hyrde av Budget där och det var de värsta skojare jag sett, varenda en före oss i kön och även oss försökte de blåsa, varenda kund hade högljudda bråk med dem, helt otroligt. (sämsta bilen vi någonsin fått var det dessutom).

När det gäller Sixt så är de ofta lite dyrare, de har lite sämre villkor när man förbetalar men i det stora tycker jag de håller en hög kvalité.

Jag tycker absolut att Du ska gå in här http://www.flyertalk.com/forum/sixt-690/ och skriva till Sixtrepresentanterna där, om någon kan hjälpa dig så är det de!
Av Hkn
17 aug. 2013 14:34
Hyrt två gånger av Sixt helt nyligen. Inga anmärkningar. Tvärtom.
Bra service. Har blivit uppgraderad och fått en större bil än jag bokat. Notan har blivit den avtalade. No problemo.

Hyr oftast av Hertz. Perfekt service av Hertz på ett ställe (USA, Denver Airport). Fawlty Towers på ett annat (USA, LAX). Och min erfarenhet är att man ska undvika Hertz på Rua Castilho 72 i Lissabon till varje pris. Förvirrat och oengagerat varje gång jag varit där. Det får mig ändå inte att undvika Hertz on a global scale.

Många hyrbilsställen franchises och har egentligen bara skylten över dörren och vagnparken gemensamt med de andra i kedjan. Vissa är cowboys som vill sno dig på varenda spänn, andra är små underverk av service och effektivitet.

Sixt på Dublin Airport (?) verkar onekligen ha en del att lära – ingen kund ska behöva mötas av "har ingen aning om vad du pratar om". Grejen är att hyrbilsföretag vill att du ska förbli ett IP-nummer i datorn (alla ändringar innebär merjobb för deras personal).

Och i ditt fall har de missat den kanske viktigaste poängen av alla: Nästan 100% av vår uppfattning om hyrbilsföretag baseras på vad som sker vid disken; på hur du bemöts som kund. Bilarna är det ju väldigt sällan något större fel på.

Mina 2 cents,

:: hkn ::