Austalien 3 veckor

28 sep. 2015 18:05
Visningar: 681
Hej,

Jag och min flickvän ska tillbringa 3 veckor i Austalien, landar 12 dec i Sydney och åker efter 3 veckor vidare till NZ. Vi tänkte börja med att ta en campervan upp till Cairns under 8-10 dgr för att sedan flyga tillbaka till Sydney. I Sydney hade vi tänkt att bo nära Bondi/Tamarama/Bronte.

Har någon tips på vad vi bör göra/se längs vägen eller tips på vad som bör upplevas i Sydney?
28 sep. 2015 22:10
Oj, det var inte lång tid för den sträckan. Kuststräckan är över 260 mil lång. Vet inte vad ni är intresserade av att se, men Whitsundays och Fraser Island är mer eller mindre måsten. Sen gillar jag även Byron Bay, Gold Coast, North Stradbroke Island, Brisbane, Noosa, Great Keppel Island, Magnetic Island och Cape Tribulation.

Ni kan kolla sevärdheter i både Sydney och Queensland på http://www.worldofmarie.com/reseguide/australien (helst på dator eller surfplatta).
29 sep. 2015 15:17
Tja... Port MacQuarie, Coff's Harbour, Tully River White Water Rafting, Port Douglas...

Generellt hyfsat oturistiga ställen.

Manly ett alt till Bondi.
29 sep. 2015 17:40
Tack för svaren.

Marie, hur lång tid skulle du rekommendera för att bila mellan Sydney och Cairns. Vi är ganska erfarna med att bila utomlands och brukar köra på morgonen innan det blir för varmt. Vi tänkte kanske upp till 3h per dag, men den planen går ju inte om man vill stanna en extra dag på ett ställe. Vi tänkte att bilresan var ett perfekt tillfälle att uppleva mycket på en limiterad budget. Har du några tips på bilresan eller hade du kanske rekommenderat flyg/buss?

Robbowan, vi diskuterade Manly, men min flickvän som varit i Sydney tidigare ville hellre bo på Bondi.
29 sep. 2015 20:50
Citerat från Chrisbra:
Tack för svaren.

Marie, hur lång tid skulle du rekommendera för att bila mellan Sydney och Cairns. Vi är ganska erfarna med att bila utomlands och brukar köra på morgonen innan det blir för varmt. Vi tänkte kanske upp till 3h per dag, men den planen går ju inte om man vill stanna en extra dag på ett ställe. Vi tänkte att bilresan var ett perfekt tillfälle att uppleva mycket på en limiterad budget. Har du några tips på bilresan eller hade du kanske rekommenderat flyg/buss?

Robbowan, vi diskuterade Manly, men min flickvän som varit i Sydney tidigare ville hellre bo på Bondi.
Alla har sin smak. Bondi är mer känt och turistigt. Manly mer laid back - båda har dock mycket folk. Sedan är det buss från Bondi till City och färja från Manly (som rent teoretiskt tillhör Northern Shores).

Själv hängde jag mest på Manly under mina fyra år där - hyrde en barre precis vid stranden ett tag också. Gillade också Maroubra som är mer eller mindre HELT oturistigt och mer av en förort med sina Bra Boys m fl.

Finns många bra stränder.

Sedan för att svara på din fråga till Marie så bör ni nog räkna med mer än tre timmars resa med bil per dag för annars hinner ni typ 30 mil om dagen. Visst, ni klarar er ju på 10 dagar, men jag skulle nog klippa en 50-60 mil om dagen och ta färre, men längre, stopp på vägen.

Bara Airlie (No) Beach till Sydney är (typ) 33-40 timmar.
29 sep. 2015 21:11
För att hinna de stopp jag önskar hade jag gjort sträckan på 4-5 veckor. Själv tog jag den på ca 12 veckor, men då bodde jag i Surfers Paradise i 8 veckor.
Bil är mest flexibelt, men buss funkar fint för den stannar överallt och så kan man åka på natten.
Ni kan ju jämföra priser på båda alternativ om budgeten spelar roll. Kolla Greyhounds hemsida för busspass.
30 sep. 2015 08:11
Tack för era svar.

Vi har nog tänk om lite och tänker följande;

Campervan Sydney-Brisbane (5-6 dagar)

Flyg Brisbane-Cairns (stanna där 3 dagar)

Flyg Cairns-Melbourne (stanna där 3 dagar)

Sedan flyga tillbaka till Sydney för att spendera en vecka där.

Vad tror ni om de planerna?
30 sep. 2015 11:15
Citerat från Chrisbra:
Tack för era svar.

Vi har nog tänk om lite och tänker följande;

Campervan Sydney-Brisbane (5-6 dagar)

Flyg Brisbane-Cairns (stanna där 3 dagar)

Flyg Cairns-Melbourne (stanna där 3 dagar)

Sedan flyga tillbaka till Sydney för att spendera en vecka där.

Vad tror ni om de planerna?
Jag tycker personligen sträckan Brisbane-Cairns är trevligare att bila än Sydney-Brisbane. Sydney är supertrevligt men jag hade nöjt mig med 4 dagar där och lagt resten på Queensland.
30 sep. 2015 11:29
Citerat från Marie78:
Citerat från Chrisbra:
Tack för era svar.

Vi har nog tänk om lite och tänker följande;

Campervan Sydney-Brisbane (5-6 dagar)

Flyg Brisbane-Cairns (stanna där 3 dagar)

Flyg Cairns-Melbourne (stanna där 3 dagar)

Sedan flyga tillbaka till Sydney för att spendera en vecka där.

Vad tror ni om de planerna?
Jag tycker personligen sträckan Brisbane-Cairns är trevligare att bila än Sydney-Brisbane. Sydney är supertrevligt men jag hade nöjt mig med 4 dagar där och lagt resten på Queensland.
Och jag tycker tvärtom. Flera av mina favoritställen ligger mellan Sydney och Bris medan jag tycker det blir turistigare och turistigare ju längre norr man kommer.

Men alla har sina preferenser och mina är nog färgade av alla jag känner i Oz och var de kom ifrån.

Det är som alla som rekomnenderar Byron Bay. Det är ett backpackerghetto... ett vackert sådant, men fortfarande ett turisttillvänjt ställe.
30 sep. 2015 14:24
Citerat från Robbowan:

Och jag tycker tvärtom. Flera av mina favoritställen ligger mellan Sydney och Bris medan jag tycker det blir turistigare och turistigare ju längre norr man kommer.

Men alla har sina preferenser och mina är nog färgade av alla jag känner i Oz och var de kom ifrån.

Det är som alla som rekomnenderar Byron Bay. Det är ett backpackerghetto... ett vackert sådant, men fortfarande ett turisttillvänjt ställe.
Ja, det är såklart turistigare. Det finns en anledning till att det är populärt. Har man sen sett allt och spenderar tid i landet kan man såklart hitta andra favoriter.
Jag gillar heller inte turistställen, men hade aldrig velat vara utan segling i Whitsundays och rundtur på Fraser t.ex.
16 nov. 2015 18:11
Väcker liv i denna tråd igen med några nya frågor.

Vi har nu bestämt oss för att hyra en campervan för att bila sträckan Sydney-Brisbane under 8 dagar.

Vi funderar på ifall vi kanske ska ta in på hostel/hotell sista natten som vi eventuellt tänkte spendera i Brisbane. Vad tror ni? Fungerar det bra tt fortfarande bo i Campervan inne i Brisbane eller bör vi lämna in den?

Jag förstår att man behöver ett körkort som står på engelska i Australien, men är det verkligen nödvändigt med internationellt körkort? Jag tänker att de borde se så många svenska körkort så att de är vana? Hade helst sluppit den kostnaden.

Vi tillbringar 5 nätter i Cairns. Vi tänkte boka via airbnb, vilket område hade ni rekommenderat? Vi hade tänkt åka ut till barriärrevet, regnskogen och sola och bada.