Auschwitz

Av Flupp
27 maj 2016 11:58
Visningar: 869
Hej

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Jag ska resa till Auschwitz i sommar. Jag har läst väldigt mycket om detta under min uppväxt, så jag vill nog påstå att jag kan en hel del. Men nu när det väl är dags att åka dit har jag insett att det är en detalj som jag inte har en enda aning om. Nämligen storleken på lägret/lägren.
Alltså, talar vi 2*2 kvadratkm. Eller 2*2 kvadratmil. Jag har ingen aning. Tacksam för hjälp.
27 maj 2016 13:23
Auschwits är inte så stort, ca 450x400m uppskattningsvis, såg inte alls ut som jag trodde, det man sett på film är mer som Birkenau som är ca. 1000x1200m. Det tar längre tid och det finns mycket mer att se än vi väntade oss, avsätt många timmar till besöket.
27 maj 2016 13:58
Auschwitz är ju egentligen 3 läger. Men det som de flesta tänker på är inte så stort som Floridasidan redan påpekat. Vad jag minns utav mitt besök där är att man måste gå guidad tur inne på området och i husen. Det var nog inte mycket större än 500x500 meter.

I Birkenau (detta lägret är stort, står man vid huvudingången så ser man inte kanterna på det. Här fick man gå mer fritt om jag minns rätt, vill minnas att det erbjuds guidade turer där också.
Tänk på att det kan bli väldigt varmt där om man är där under sensommaren så ta med mycket att dricka. Det finns små kiosker och så utanför områdena men deras lager verkar ta slut fort.
27 maj 2016 16:24
Vi gick ingen guidad tur i något av lägren, gick bra att besöka allt på egen hand, detta kanske varierar över året så kan inte svära på att det alltid är så....
27 maj 2016 23:51
Citerat från Floridasidan:
Vi gick ingen guidad tur i något av lägren, gick bra att besöka allt på egen hand, detta kanske varierar över året så kan inte svära på att det alltid är så....
Så kan det säkert vara.
Det var en sju helsikes massa folk där. Var rätt skönt att ha en guide dock.
Av Pelle77
28 maj 2016 19:29
Birkenau är nog mer än 10 gånger så stort som Auschwitz och är som tidigare nämnts mer öppet. Vi var där i början av maj och det blir rätt varmt. På grund av att det är så öppet är det värt att titta på väderprognosen, vid regn har man inget skydd där.

Jag rekommenderar starkt att gå med guide då besöket ger så mycket mer när man får den hemska historien berättad för sig av en professionell guide.

Jag tror de flesta besöken är uppbyggda på liknande sett. Man startar med Auschwitz 1 som är själva museumdelen. Det tog ungefär 2 timmar att gå runt. En kuslig känsla. Därefter en kort bussresa till Birkenau där vi stannade i 45 min till en timme.

Se till att ta med er matsäck från hotellet eller på annat sätt då tiden för att hinna besöka nån av de få serveringar som finns.