Att resa till Bulgarien

12 juni 2014 23:33
Visningar: 7225
Hej!
Jag och min flickvän står i valet och kvalet för en utomlandsresa, vi har fortfarande inte bestämt vart än! Förra året var vi på Rhodos och året innan dess var vi på Kreta

Grekland var helt okej, men vi vill gärna prova något nytt. Så, vi båda har fastnat lite för Bulgarien, det verkar vara lite grönare under sommartid om man jämför med till exempel Grekland.

Har hittat en resa till Albena och hotellet Flamingo. MEN, jag hittar verkligen nästan ingenting om detta? Hittar mest gamla inlägg från 2008 och äldre. Tycker inte så gammal information är att lyssna på. Har även prova att googla på Engelska, men utan större framgång.

Så, hoppas det finns någon som har varit där och helst nyligen som vill dela med sig. Hur är det där nere? Det jag undrar främst över är:

-Är det mycket kriminalitet?
-Känner man sig trygg att gå ute och äta på kvällarna eller vandra på strandpromeander? (Vi kommer mest troligen att vara i Albena om vi åker dit)
-Vad kostar det med en måltid på resturang inkl. dryck?
-Är naturen fin?
-Sevärdheter, vad rekommenderar ni?
-Var du nöjd med din resa?

Lite frågor jag kom på spontant. Men ni får gärna skriva någon typ av recension! Skulle verkligen uppskattas.
28 juni 2014 21:42
Hej!
Jag och min familj kom hem från Bulgarien igår efter en vecka på hotel Laguna Park, Sunny Beach. När vi landade höll vi på att få en chock, 15 grader, kraftig blåst och regn!!!! Det blev inget bad, poolområdet helt tomt...Resten av veckan hade vi jättebra väder, ca.30-35 grader mitt på dagen...man blev rejält brun och det var inget att klaga på. Tydligen hade vi tur som kom just den veckan för innan vi kom hade det varit kallt och jättedåligt väder länge!! Och när vi åkte hem började vädret förändras till det sämre tyvärr...inget solsäkert ställer att resa till i början av sommaren verka det som.
För övrigt var vi nöjda, jättegod mat på all-inclusive buffen, mkt att välja mellan. Vi åt aldrig ute men gick förbi många restauranger som verkade ha mkt gott att bjuda på. Billig shopping, trevliga människor. Vi märkte inte av någon kriminalitet alls! Däremot var det mkt ljud på nätterna/kvällarna och även ibland vid poolen på dagarna - fulla ungdomar!!! Sunny Beach är ju inte så charmigt ställe - bara uppbyggt för turism o party egentligen!!! Men billigt resmål om man bara vill ha sol o bad en vecka och inte har för höga förväntningar på vare sig väder el sevärdheter. Vi åkte dock till Nessebar, ett charmigt gammalt ställe/stad ca 8 km från Sunny Beach (taxi dit ca 100 sek), dit måste ni åka om ni är på semester i Bulgarien. Vi var även på det stora vattenlandet Aquapark, som också är klart värt ett besök om man gillar bad och vattenrutschkanor. Ska också tillägga att jag tycker det var kallt i poolerna och stranden var överbelamrad med folk!!!!!
Inget ställe jag kommer återvända till, tycker bättre om Turkiet och på förstaplats kommer givetvis EGYPTEN, men trots detta är jag o familjen nöjda med vår semestervecka och tackar för att vi lyckades pricka in rätt dagar med rätt väder!!!
Hoppas du o din flickvän kommer iväg på en resa.....frågar ni mig så säger jag : Åk till Grekland el Turkiet (lite billigare än Grekland) istället för Bulgarien!!!!! Lycka till o trevlig resa!!!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Chris52
9 aug. 2014 13:30
Har bott både i golden sands och på flamingo i allena. Goldens sands var bra då för tio år sedan flamingo är ett typiskt familjehotell. Strandpromenaden var inte speciell . Från bägge orterna är det lätt att ta sig till Varna som är en trevlig stad.